מדינה ירוקה

יו”ר מקורות, אלי רונן: הקמתה של ועדת החקירה הבאה בנושא המים בישראל – קרבה

0
0

אוירה חגיגית ומתוחה בטקס חנוכת החלק הראשון של המוביל הארצי החדש (המערכת המים הארצית) בעיר חדרה ◄ יו”ר מקורות: במידה ולא יועמדו התקציבים הנדרשים במועד לא ניתן יהיה לבנות את חיבורי מתקני ההתפלה הבאים למערכת הארצית”
יו
יו”ר מקורות, אלי רונן: הקמתה של ועדת החקירה הבאה בנושא המים בישראל – קרבה

חברת “מקורות” חנכה היום (חמישי) את חלקו הראשון של המוביל הארצי החדש (מערכת המים הארצית), החלק שנחנך יאפשר את קליטת המים המותפלים ממתקן ההתפלה בחדרה ל”מוביל הארצי” ולמערכת אספקת המים הארצית.

“המוביל הארצי החדש” (מערכת המים הארצית), הוא פרויקט המים הגדול והנרחב מאז בניית המוביל הארצי בשנות ה-60, ובבנייתה מושקעים למעלה מ-2 מיליארד ₪. היום (חמישי), כאמור, נחנך חלקו הראשון של הפרויקט עם סיום בניית המערכת כולה’ ישתנה כיוון הובלת המים; במקום הכיוון הנוכחי- מהכנרת ומצפון הארץ לדרומה, יבוצע כיוון חדש של מרבית מי השתייה – מהים התיכון במערב למזרח ולדרום הארץ.

בטקס, בהשתתפות; שר התשתיות, מר עוזי לנדאו, יו”ר “מקורות”, מר אלי רונן, מנכ”ל “מקורות”, מר עידו רוזוליו ומנהל רשות המים, פרופ’ אורי שני, עמד בסימן הקפאת תקציבי הפיתוח למשק המים ע”י רשות המים ו-משרד האוצר.

ראשי חברת “מקורות”, הפרו את האווירה החגיגית ומתחו בנאומיהם ביקורת על התנהלותה של רשות המים הנמענת מלהקצות תקציב של 400 מיליון ₪ אשר יועדו למימון חלק מעלויות הפיתוח. משק המים שמבצעת “מקורות”.

פרויקטי הפיתוח, הם; “המוביל הארצי החדש”, אשר יוביל ויקלוט את המים ממתקני ההתפלה, בניית מפעלי קולחים, בניית מערכת החמישית לירושלים והרחבת מתקני התפלת מים מליחים המגנים על אקוויפר החוף. בניית פרויקטים אלו עלולה להדחות לזמן בלתי ידוע – כתוצאה ממחסור במשאבים.

אלי רונן, יו”ר “מקורות”; אמר בנאומו: “אתם רואים כאן יכולת שלא מוטלת בספק, אבל יש משהו שמדיר שינה מעיני. במידה ולא יועמדו התקציבים הנדרשים במועד, לא ניתן יהיה לבנות את חיבורי מתקני ההתפלה הבאים למערכת הארצית. הקמתה של וועדת החקירה הבאה קרבה, ואנו מתריעים על כך”.

עידו רוזוליו, מנכ”ל “מקורות”; יש חשש אמיתי שמקורות לא תוכל להמשיך בפרויקט המוביל הארצי החדש

עידו רוזוליו, מנכ”ל “מקורות”; “חברת ’מקורות’, גאה להשלים את הפרויקט בזמנים קצרים ובאיכות גבוהה, כל שנותר הוא לחכות למים שיגיעו ממתקן ההתפלה”.

רוזוליו, פנה בנאומו בפנייה אישית לשר התשתיות; “כבוד שר התשתיות, תקופה לא קלה עוברת על משק המים.

הפיתוח העתידי של משק המים, נמצא בסימן שאלה, עקב החלטות הרגולטור. פרויקטים הנדרשים באופן מיידי למדינתנו הצמאה למים עלולים להידחות לפרק זמן בלתי ידוע.

כבר היום, יש חשש אמיתי שמקורות לא תוכל להמשיך בפרויקט המוביל הארצי החדש והמערכת החמישית לירושלים. מתקני ההתפלה לא יחוברו למערכת הארצית בשל חוסר במשאבים, והמים המתוקים והיקרים ישפכו ל… ים.

אבסורדי, ככל שזה נשמע, המדינה קונה ברז אבל לא מחברת אליו את הצינור”. סיכם רוזוליו, מנכ”ל “מקורות”.

◄ אורי שני, מנהל רשות המים: גם את יוסף במצרים לא אהבו

מאיר אלעזרה, יו”ר ועד עובדי “מקורות”; “מנהל רשות המים, מר אורי שני, משתק את משק המים. הוא מוביל את משק המים לועדת חקירה, נוספת”.

אורי שני, מנהל רשות המים, התייחס לביקורת הפומבית שהשמיעו ראשי “מקורות” על תפקודו וניסה לצנן את הרוחות; “משק המים, בנוי על יכולותיה של ’מקורות’, והתפקיד שלנו הוא לגרום שלנו לכך שחברת ’מקורות’ תוכל להמשיך ולפתח כפי שעשתה עד היום. המחויבות לא נובעת מאהבת החברה אלא ממחויבות למשק המים במדינת ישראל. אין נושאים אישיים ולפעמים יש ויכוחים בתוך המשפחה”.

שני, התייחס בנאומו גם לביקורות בעניין מס הבצורת; “זאת האחריות שלנו לעשות צעדים לא פופולאריים כדי שהמדינה, תוכל לספק את המים לכל אחד מתושבי המדינה. צריך לדעת לסבול היום על מנת ליהנות מחר.

תעריפי המים, הכרחיים היום, כדי לפתח את משק המים. גם את יוסף בארץ מצרים לא אהבו כשהוא בשנים השמנות דאג לשנים הרעבות”.

שר התשתיות, מר עוזי לנדאו, התייחס בנאומו לביקורת ופנה לראש רשות המים באומרו; “חובתה של רשות המים לדאוג לכך, כי ’מקורות’, תוכל לבצע את כל תוכניות העבודה וגם את התוכניות שנמצאות בצנרת. אני רוצה להזהיר ממצב שבעוד 3-4-5 שנים, נהיה שוב במשבר. המשרד, יעשה הכול, כדי שתוכניות הפיתוח, יאושרו”.

מערכת המים הארצית החדשה, היא פרויקט המים הגדול והנרחב מאז בניית המוביל הארצי בשנות ה-60, ובבנייתה מושקעים למעלה מ-2 מיליארד ₪. עם סיום בניית הפרויקט ישתנה כיוון הובלת המים: במקום הכיוון הנוכחי- מהכנרת ומצפון הארץ לדרומה, יבוצע כיוון חדש של מרבית מי השתייה – מהים התיכון במערב למזרח ולדרום הארץ.

המתקן בעיר חדרה, יספק 127 מיליון מ”ק מים, מותפלים, בשנה. מערכת קליטת המים מהמתקן למערכת הארצית, תשמש מודל לחיבור מתקני התפלה נוספים לאורך חוף הים התיכון. כך תקטן התלות במי הגשמים ובכנרת והים, יהפוך למקור מים מרכזי לצרכיה של מדינת ישראל. המערכת תאפשר הזרמת מים מצפון לדרום, מדרום לצפון ולכל יתר חלקי המדינה בהתאם לצרכים, תוך ניהול משולב, יעיל וחסכוני באנרגיה.

◄ ייבנו מובילי מים ענקיים באורך של 100 ק”מ

הפרויקט – שבוצע באמצעות חברת הבת של מקורות; חב’ “שחמ מקורות ביצוע” – מאפשר את הזרמת המים לכל הכיוונים בהתאם לצרכים, גמישות תפעולית, ניהול יעיל וחסכוני באנרגיה. העבודה התבצעה בלוח זמנים חסר תקדים, במקצועיות רבה, תוך התמודדות עם אתגרים הנדסיים מורכבים ועמידה במסגרת התקציבית.

הטקס, בהשתתפות; שר התשתיות, מר עוזי לנדאו, יו”ר “מקורות”, מר אלי רונן, מנכ”ל “מקורות”, מר עידו רוזוליו ומנהל רשות המים, ופרופ’ אורי שני, צילום: דוד מנחם

פרויקט מערכת המים הארצית החדשה; המוביל הארצי, הקיים, אינו מסוגל לספק את צורכי המים של תושבי ישראל. הגידול במספרי תושבי המדינה, העלייה בצריכת המים במגזר הפרטי ושנות הבצורת האחרונות הובילו להידלדלות של מקורות המים בצפון. בשל כך, ולנוכח משבר משק המים החמור, תשקיע חברת “מקורות” בשנים הקרובות למעלה מ- 2 מיליארד ₪, בפרויקט מערכת המים הארצית החדשה.

במוקד הפרויקט; שינוי תוואי עורקי המים הראשיים, כך שזרימת המים, תופנה מכיוון מערב המדינה אל מזרח המדינה במקום התוואי הקיים מצפון לדרום. עורקי המים החדשים, יחוברו לחמישה מתקני התפלת

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן