מדינה ירוקה

שר החקלאות, שלום שמחון, מקדם חוק היער החדש שיבטיח שמירת היערות בישראל

0
0

משרד החקלאות: במסגרת החוק, יגבה תשלום מגורמים מזהמים שיופנה לנטיעת עצים שיאפסו הזיהום ◄ השר שמחון; היערות הם אמצעי לשמירת השטחים הפתוחים ולעצירת המדבור ואילו העצים בתחומי הערים (היער האורבני) הם מרכיב חשוב באיכות חייהם של התושבים
שר החקלאות, שלום שמחון, מקדם חוק היער החדש שיבטיח שמירת היערות בישראל
שר החקלאות, שלום שמחון, מקדם חוק היער החדש שיבטיח שמירת היערות בישראל

לאחר עשרות שנים בהן הפיקוח על היערות הוסדר באמצעות חוק (פקודה) מימי המנדט הבריטי (1926) פועל שר החקלאות, שלום שמחון, לקידום חוק יער חדש, שישדרג את מערך הפיקוח על היערות ויציב את היער כאחד הנושאים המרכזיים שבאחריות משרד החקלאות. החוק החדש יבטיח שמירת שטחי היער באמצעות הפחתת כריתת עצים, הגברת הנטיעות וגביית תשלום מגורמים מזהמים שיועבר לטובת נטיעת יערות. החוק, יגדיר מחדש מהי כריתה ומהו גיזום מקצועי ונכון, וייתן כלי אכיפה נוספים למערך הפיקוח על מנת ליישמו.

העצים בישראל, עומדים בתחרות מתמדת עם מגמות של פיתוח ובנייה. פקודת היערות מימי המנדט הבריטי, אינה מותאמת לחקיקה מודרנית ואינה עונה על צרכי השעה. החוק החדש ידאג לשימורם של עצים באמצעות הגנה על השטחים הפתוחים.

על פי החוק החדש, יעלה הקנס על כריתת עצים עד 67 אלף שקלים. בנוסף, מי שכורת עצים, יצטרך לטעת עצים לפי ערך העץ שנכרת. אנשי משרד החקלאות, מתכוונים לאמץ נוסחה בינלאומית לאמוד ערכו של עץ, שתכלול מרכיבים כמו גודל, תפוצה ותרומה אקולוגית.

מרכיב מרכזי בחוק החדש נוגע למנגנון של איפוס הזיהום, שיאפשר לגבות את מחיר הזיהום שפולטים מפעלים וגופים מזהמים, לרבות מטוסים ורכבות, ולנתבו לנטיעת עצים.

על פי התכנית חברות וגופים עסקיים, הפולטים גזי חממה, ישלמו לקרן המיועדת לנטיעת עצים. התשלום, יגבה כדי לאפס את הזיהום, כלומר; כמידת הזיהום שזיהמת – תממן נטיעת עצים, שיקלטו את גזי החממה שנפלטו.

הקנס על כריתת עצים יעלה עד 67 אלף שקלים

“מדובר ברעיות מהפכני” – מציין השר שמחון; “שאיננו רק בגדר “המזהם ישלם” אלא בגדר; “המזהם יאפס את הזיהום שיצר באמצעות נטיעת עץ”. המחיר שיגבה מהמזהמים יעמוד על כדולר לטונה של פחמן דו חמצני”.

על פי “חוק היער החדש”, ב-משרד החקלאות, תוקם מועצת יער, מועצה ציבורית-מקצועית שתהיה גורם מקצועי שייעץ לשר ולגורמי הביצוע. מתחתיה תפעל רשות יער שתפקידה יהיה להבטיח, כי המדיניות יוצאת אל הפועל, באמצעות קביעת תקנות ונהלים, וקביעת מסלולי הכשרה וביצוע.

הרשות, תנחה את עבודת מחוזות המשרד מול מוסדות התכנון, ותפעל בתחומי הסברה, חינוך, פרסום, והגברת מודעות. קק”ל תמשיך לשמש בתפקיד ציבור משמעותי בכל הנוגע לניהול ממשק היער בישראל. מעמדה, תפקידה, וסמכויותיה יעוגנו במסגרת חוק זה על מנת ליצור מסגרת חוקית לתרומתה המשמעותית של קק”ל בתחום.

הפיקוח על היערות והאילנות המוגנים, יחולק בין פיקוח בתוך שטחי היער, שיישאר בידי קק”ל, לבין פיקוח על האילנות בשטחים הפתוחים וב-רשויות המקומיות.

שר החקלאות, שלום שמחון, אמר, כי; חשיבות שמירת היערות היא נושא מרכזי – לאיכות הסביבה ולאיכות החיים. היערות הם אמצעי לשמירת השטחים הפתוחים ולעצירת המדבור, ואילו העצים בתחומי הערים (היער האורבני) הם מרכיב חשוב באיכות חייהם של התושבים, הזכאים גם הם לראות מדי יום “ירוק בעיניים”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן