דיני משפחה וירושה

בג”ץ ביטל פסק גירושין של בית הדין הרבני שניתן בהרכב של שני דיינים במקום שלושה

0
0

השופטת פסקה, כי כיוון שמדובר בענייני גירושין שהינם מהעניינים הגורליים והכאובים ביותר בחיי אדם, הרי שיש להורות במקרה זה על בטלות ההליך כולו, וזאת למרות שהליכי הגירושין החלו לפני שנים רבות, ופסק הדין של בית הדין האזורי ניתן בשנת 2004.
בג
בג”ץ ביטל פסק גירושין של בית הדין הרבני שניתן בהרכב של שני דיינים במקום שלושה

בג”ץ, קבע בדעת רוב, כי יש לבטל פסק גירושין של בית הדין הרבני האזורי בעיר תל-אביב, שניתן בהרכב של שני דיינים. נקבע, כי מדובר בפגם מהותי, שתוצאתו המשפטית היא בטלות.

הדיון בתביעת הגירושין שבין העותר לאשתו, התקיים בפני מותב של שני דיינים, כאשר בפרוטוקול הדיון, צוין, כי הצדדים מסכימים להרכב הנוכחי. לאחר שניתן פסק הדין, אישר בית הדין הרבני הגדול את תוקפו של פסק הדין.

העותר, מבקש, כי בית המשפט, יורה על ביטול פסקי הדין הרבניים, מאחר שפסק הדין של בית הדין האזורי, ניתן בהרכב שני דיינים.

“חוק הדיינים”, קובע, כי בית הדין הרבני האזורי, ידון בשלושה, למעט בעניינים מסוימים בהם ידון בדיין אחד, בהתאם לקבוע בתקנות.

כב’ השופטת פרוקצ’יה, קבעה, כי הדיון בבית הדין הרבני בהרכב שני דיינים בלבד, איננו מוכר, לא בחוק, ולא בתקנות, ולכן, דיון בהרכב זה, נגוע בפגם מהותי היורד לשורש הסמכות הפונקציונאלית של בית הדין, ומביא לבטלותם של ההליכים.

עוד נקבע, כי הסכמת בעלי הדין לדיון והכרעה בהרכב השונה מן המתחייב בחוק, אינה תקפה, ואין בה כדי להכשיר דיון בהרכב של שני דיינים.

כב’ השופטת פרוקצ’יה, פסקה, כי כיוון שמדובר בענייני גירושין שהינם מהעניינים הגורליים והכאובים ביותר בחיי אדם, הרי שיש להורות במקרה זה על בטלות ההליך כולו, וזאת למרות שהליכי הגירושין החלו לפני שנים רבות, ופסק הדין של בית הדין האזורי ניתן בשנת 2004.

בדעת מיעוט, קבעה השופטת נאור, כי; “בנסיבות המיוחדות של המקרה, מושתק העותר מלהעלות את טענותיו בעניין, וזאת עקב הסכמתו לדיון בהרכב של שניים, אך גם, ובעיקר, בשל ההסתמכות על החלטות נוספות שהתקבלו בין הצדדים בהרכב של שניים ובמניעת אפשרות לטעון דבר והיפוכו”.

ב”כ המשיבים:

• עו”ד שמעון יעקבי,
• עו”ד רחל לוברמן

לפסק הדין בעניין פלוני נגד בית הדין הרבני האזורי מחוז תל-אביב

• הידיעה הובאה באדיבות אתר המשפט הישראלי “פסק-דין”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן