סביבה | אקולוגיה

50% מהמפעלים בארץ שנבדקו בשנת 2008 חורגים מהתקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר

0
0

השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן, הדגיש, כי כניסת “חוק אוויר נקי” לתוקף בעוד כשנה תאפשר למשרד להגנת הסביבה לנקוט אמצעי אכיפה מרתיעים ומחמירים יותר כנגד מפירי החוק.
50% מהמפעלים בארץ שנבדקו בשנת 2008 חורגים מהתקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר
50% מהמפעלים בארץ שנבדקו בשנת 2008 חורגים מהתקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר

במסגרת פרויקט בדיקות הפתע בארובות מפעלים, שעורכים רכזי איכות אוויר במחוזות ובאגף איכות אוויר של המשרד להגנת הסביבה, זו השנה השמינית, נמצא, כי 50% מהמפעלים שנבדקו בשנת 2008 חורגים מן התקן המותר לפליטת מזהמים לאוויר.

בשנת 2008, בוצעו 466 בדיקות פתע ב- 42 מפעלים וב-72 מתקנים לעומת 377 בדיקות ב- 50 מפעלים וב-87 מתקנים בשנת 2007. בדיקות הפתע כללו לקיחת דגימות אוויר מארובות המפעלים וניתוחן.

21 מפעלים (המהווים 50%) מבין המפעלים שנדגמו נמצאו חורגים ונגד מנהליהם ננקטו הליכי אכיפה. יש לציין, כי מרבית המפעלים נקטו בפעולות להפחתת פליטות ולעמידה בתקני הפליטה בעקבות גילוי הממצאים והליכי האכיפה המנהליים. (יודגש, כי מרבית המפעלים שבהם בוצעו הבדיקות הינם מפעלים בעלי פוטנציאל זהום אוויר גבוה).

השר להגנת הסביבה, ח”כ גלעד ארדן, מסר, כי אינו מוכן להשלים עם המצב שבו אחוז גבוה מהמפעלים חורג מהמותר ומסכן את בריאות הציבור, ולפיכך, הנחה את הדרג במקצועי במשרדו, לנקוט יד קשה בכל הכלים החוקיים העומדים לרשותו אל מול מפעלים אלו.

השר ארדן, הדגיש, כי כניסת “חוק אוויר נקי” לתוקף בעוד כשנה תאפשר למשרד להגנת הסביבה לנקוט אמצעי אכיפה מרתיעים ומחמירים יותר כנגד מפירי החוק. במסגרת החוק, תוגבל משמעותית כמות המזהמים הנפלטים מהמפעלים, והמפעלים הגדולים יחויבו להצטייד בהיתר פליטה המבוסס על שימוש בטכנולוגיות הטובות ביותר הקיימות לצמצום הזיהום הנפלט.

השר ארדן, הוסיף, כי החוק יטיל אחריות אישית על מנהלי המפעלים החורגים, ויאפשר לתת קנסות גבוהים ועונשי מאסר עד 3 שנים לאלו שיפרו את ההוראות. החוק, יאפשר גם להטיל בהליך מהיר עיצומים כספיים בגובה מאות אלפי שקלים על מפעלים שלא יבצעו את הוראות החוק או הנחיות המשרד להגנת הסביבה.

◄ דגימות הפתע בוצעו במפעלים בכל הארץ לפי הפילוג הבא:

* אזור הדרום – נדגמו 8 מפעלים, מתוכם 4 חורגים
* אזור חיפה – נדגמו 16 מפעלים, מתוכם 12 חורגים
* אזור הצפון – נדגמו 3 מפעלים, מתוכם 1 חורג
* אזור המרכז – נדגמו 4 מפעלים, מתוכם 0 חורגים
* אזור ירושלים – נדגמו 3 מפעלים, מתוכם 1 חורג
* אזור תל אביב – נדגמו 8 מפעלים, מתוכם 3 חורגים

◄ רשימת המפעלים שחרגו, מידת החריגה ופעולות שננקטו:

▼ במחוז דרום, נמצאו חריגות במפעלים:

* תחנת הכח אתגל – חריגה של 97% בחלקיקים (PM). סוכם שהמפעל יעבור להשתמש בדלק נקי יותר, שפליטת החלקיקים ממנו נמוכה יותר.

* מכתשים – חריגה של 135% בפחמן טטראכלורי (CCl4). המפעל התחייב לנתב את הפליטות למחמצן התרמי ולשפר את יעילותו. במידה ותהיה תקלה במחמצן יופנו הפליטות למערכת טיפול חלופית שאמורים להקימה עד סוף יולי 2009.

* פניציה ירוחם – חריגה של 280% בחלקיקים (PM). בהמשך להתראה ושימוע הותקנה מערכת (סקרבר ומשקע אלקטרוסטטי) להפחתת פליטת החלקיקים. ההרצה של המערכת אמורה להסתיים תוך 4 חודשים.

* קורנס – חריגה של 239% בתחמוצות גפרית (SOx). בעקבות סיכום עם המחוז נבנה מתקן להפרדת החומצה הגפרתית מהמצברים, שאמור להפחית את הפליטות לאוויר. המתקן נמצא בהרצה.

▼ במחוז צפון, נמצאה חריגה במפעל:

* זוגלובק 2000 שביישוב שלומי – חריגה של 116% בחלקיקים – (PM). המשרד דרש תיקון מידי של החריגות והמפעל נדרש לטפל מידית בפליטות. המפעל השבית את הדוד לצורך טיפול. בנוסף שופצו הסקרברים והוחלפו ארובות. הדוד מושבת עד לביצוע בדיקה חוזרת והוכחת עמידה בתנאים.

▼ במחוז חיפה, נמצאו חריגות במפעלים:

* כרמל אולפינים – חריגה של 69% בחלקיקים ו- 50% בתחמוצות חנקן (NOx). המפעל נמצא בטיפול ובמעקב של המשרד. בבדיקת פתע חוזרת שבוצעה ע”י המשרד לא נמצאו חריגות בחלקיקים. בבדיקות תקופתיות שביצע המפעל לקראת סוף 2008 לא נמצאו חריגות.

* יציקות המפרץ – חריגה של 756% בחלקיקים. המפעל ביצע תחזוקה לפילטר מכונת היניקה. המשרד יבצע בדיקה חוזרת כדי לוודא שהמפעל עומד בתקנים.

* קל קר – חריגה של 395% – (PM) בחלקיקים. בשימוע התחייב המפעל לצמצם את הפליטה באמצעות שימוש בתוסף לדלק. בנוסף ביצע המפעל כיוון של הדוודים. בבדיקת פתע חוזרת לא נמצאו חריגות.

* תרו – חריגה של 7,130% ב- IsoPropyl Alcohol, 10,270% ב-Ethyl Alcohol, 15,780% ב- Toluene, 3330% באצטון, 10280% במתיל אלכוהול, 15,870 בכלל אורגנים נדיפים. בעקבות שימוע המפעל התחייב להכין תוכנית שתבוצע עד סוף 2009 לשיפור הספיגה של חומרים אורגניים של כל הסקרברים. בנוסף התחייב להשתמש בתוסף לדלק לשיפור הבערה ולהפחתת פליטת חלקיקים. המשרד יבצע בדיקות פתע נוספות לבדיקת עמידה בתקני הפליטה.

* אספלט ורד – חריגה של 945% בחלקיקים. הייתה תקלה בבית שקים (מתקן לצמצום פליטת חלקיקים לאוויר). התקלה תוקנה ובבדיקה חוזרת לא נמצאו חריגות.

* רשת או פלסט – חריגה של 1,280% (TVOC), 773% באתיל אלכוהול. החריגות הן מתנאים שהיו ברישיון עסק זמני שתוקפו פג בתחילת 2009. המפעל נמצא בטיפול המחוז.

* בתי זיקוק חיפה – חריגה של 66% בחלקיקים, 128% בניקל. בעקבות שימוע המפעל התקין מסנן חיצוני שהופעל במרץ 2009. המפעל נדרש גם לבצע בדיקות חוזרות במשך חצי שנה להוכחת עמידה בתנאים.

* חיפה כימיקלים – חריגה של 209% בחלקיקים וחריגה של 39% ב- NOx. לגבי תחמוצות חנקן טען המפעל, כי לא ניתן לעמוד בתקן עקב תכולת חנקן גבוהה במזוט בו הוא משתמש. בדיקה של הדלק ע”י המשרד, אכן הראתה אחוז חנקן שהינו גבוה יחסית. בכל מקרה בבדיקות חוזרות שביצע המפעל לא היו חריגות. המפעל נמצא במעקב של המשרד ובמהלך 2009 תתבצענה בדיקות פתע נוספות לבדיקת עמידה בתקנים.

* תחנת הכח חגית – חריגה של 69% בתחמוצות חנקן (NOx). בטפול המשרד.

* גדיב – חריגה של 211% בחלקיקים, 68% ב-NOx המפעל הגיש תוכנית הפחתה לאישור המשרד, שכוללת הקטנת צריכת דלק עד לעמידה בתקן. בנוסף מתכוון המפעל להעלות את צריכת הגז במקום המזוט לצורך הפחתה כללית של הפליטות. בשימוע חויב המפעל בביצוע בדיקות לאורך זמן במתקנים החורגים עד להוכחת עמידה בתקנים.

▼ במחוז תל-אביב, נמצאו חריגות במפעלים:

* אופיס טקסטיל – חריגה של 350% חלקיקים. החריגה נבעה מתקלה שתוקנה. בבדיקה חוזרת שנערכה ע”י המפעל לא נמצאו חריגות.

* מרקם אריזות – חריגה של 36% בחלקיקים. נמצא בבדיקה של המחוז.

* טיב טקסטיל – חריגה של 69% בחלקיקים. נמצא בבדיקה של המחוז.

▼ במחוז ירושלים, נמצאה החריגה הבאה:

* בית חולים הדסה עין כרם – חריגה של 38% בחלקיקים-(PM). בית החולים יעבור במהלך 2009 לשימוש בגז.

אבי מושל, ממלא מקום ראש אגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, מסר, כי; “בדיקות הפתע, הן כלי של המשרד להגנת הסביבה, לבדוק את עמידתם של המפעלים בערכי הפליטה שנקבעו להם.

המשרד להגנת הסביבה פועל להסדרת הפליטה מהמפעלים החורגים ולמיצוי הדין עימם, ככל שהחקיקה הנוכחית מאפשרת זאת. צעדי האכיפה של המשרד להגנת הסביבה להפחתת זיהום האוויר חייבים להימשך בנמרצות כדי לוודא, כי המפעלים מפנימים את המסר ומתקנים כל ליקוי שגורם לחריגה באופן מיידי”.

◄ רשימת מפעלים שעמדו בתקנים/קריטריונים מקובלים:

1. מחוז דרום – טבע טק, קופולק, תרכבות ברום, כימאגיס .
2. מחוז צפון – פיניציה ציפורי, א.ע.ביואקולוגיה.
3. מחוז חיפה – שמן תעשיות, אבן וסיד, תחנת כח חדרה, אבן קיסר.
4. מחוז מרכז – נשר רמלה, בית חולים מאיר, תחנת כח גזר.
5. מחוז תל אביב – ת”כ רדינג ד’, א.ר.נ. סיליקונים, מצבעת עמיר, לחם חן, מילקו (טרה).

* במחוז מרכז, במפעל יפאורה רחובות, ב

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן