נגישות כאן ישראל

עמותת נגישות ישראל: עיריית תל אביב, לא הצליחה לאכוף מדיניות אכיפה חדשה בחוק חניית הנכים

0
0

עו”ד מיכל רימון, היועצת המשפטית של עמותת “נגישות ישראל”: אין חובה לשלול קיומן של חניות מוסדרות ו/או מותרות פנויות בסמוך ליעד – העירייה, תדרוש רק שהחניה על המדרכה, אין בה סיכון לעוברי דרך ואינה מונעת מעבר חופשי וכן שאינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה.
עמותת נגישות ישראל: עיריית תל אביב, לא הצליחה לאכוף מדיניות אכיפה חדשה בחוק חניית הנכים
נגישות ישראל: עיריית תל אביב, לא הצליחה לאכוף מדיניות אכיפה חדשה בחוק חניית הנכים

עיריית תל אביב, לא הצליחה לאכוף מדיניות אכיפה חדשה ב”חוק חניית הנכים” זאת לאחר שעמותת נגישות ישראל (ע”ר) ומר זאב לאור שהגישו לפני כשנה וחצי, זכו בעתירה מנהלית לביהמ”ש לעניינים מנהליים בתל אביב, נגד עיריית ת”א יפו, בנוגע למדיניות האכיפה החדשה, שהונהגה ע”י העירייה, כנגד רכבי נכים, שחנו על מדרכות העיר, אתמול (ג’) אישר ביהמ”ש לעניינים מנהליים את ההסכם אליו הגיעו הצדדים לאחר חודשים ארוכים של הידברות.

עו”ד מיכל רימון, היועצת המשפטית של עמותת “נגישות ישראל”, אמרה בשיחה לכתב אתר “כאן נעים”, כי; “ההסכם שומר על הזכות הבסיסית של אדם נכה לחנות את רכבו על מדרכות בת”א, על מנת לאפשר לו גישה בכבוד, בעצמאות ובשוויון לכל מקום בעיר אליו הוא חפץ להגיע”.

עו”ד רימון, מדגישה, כי; “מדיניות האכיפה החדשה ב”חוק חניית הנכים” של עיריית תל אביב, לא הבחינה בין “חנייה על מדרכה” שמפריעה ו/או מסכנת את הולכי הרגל ולבין חניה על מדרכה שאינה מהווה סיכון או הטרדה כל שהם. אתמול (ג’), אישר בית המשפט, את הסדר הפשרה. בין העמותה ולבין עיריית תל אביב.

היועצת המשפטית עו”ד מיכל רימון, מציינת, כי; “העמותה, ניסתה לפנות אל עיריית תל אביב, בדרכים שונות זאת על מנת להסביר את העובדה שמדיניות האכיפה החדשה, אינה תואמת את רוח החוק ולשונו. אולם תשובת העירייה לא הותירה לעמותה ברירה מלבד פניה לערכאות המוסמכות. בזכות העתירה, שהוגשה באמצעות עוה”ד תומר רייף ועו”ד תום אפלשטיין ממשרד זיסמן, אהרוני, גייר & עדי קפלן ושות’ – הצלחנו להביא להפסקה של מדיניות האכיפה החדשה של עיריית תל אביב יפו, ולשמירה על העקרונות הבסיסיים של “חוק חניות הנכים”. בכך, הצלחנו להגן על זכותו של אדם עם מוגבלות להגיע לכל מקום בשוויון, בכבוד ובעצמאות”.

עו”ד רימון, מסבירה ומוסיפה, כי; “בעיקרי ההסדר; דרישות שתיאכפנה על פי ההסדר; למשך תקופה זמנית של לפחות שנה מיום 23.6.09, לעניין חניה על המדרכה בת”א. אין חובה לשלול קיומן של חניות מוסדרות ו/או מותרות פנויות בסמוך ליעד – העירייה, תדרוש רק שהחניה על המדרכה, אין בה סיכון לעוברי דרך ואינה מונעת מעבר חופשי, כאמור לעיל, וכן שאינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה.

אין אפליה באכיפה בין סוגי התגים – האכיפה לתג עגלה כחול ותג משולש ירוק תהיה זהה.

עוד הובהרו, ענייני דגשים ל”חניה על המדרכה” לאור ההסדר, כמו כן, ביטול דו”חות – העירייה, התחייבה להיענות בחיוב לבקשות ביטול דו”חות בהתקיים דרישות מצטברות המנויות בהסכם הפשרה” סיכמה עו”ד מיכל רימון, היועצת המשפטית של עמותת “נגישות ישראל”.

יובל וגנר, יו”ר עמותת נגישות ישראל, בירך על החלטת בית המשפט ואמר בתגובה לאתר Kan-Naim, כי; “אנו מברכים על כך ש”חוק חניות נכים” לא נפגע מרצונה של עיריית ת”א. ההחלטה של בית המשפט מבססת את השמירה על החוק.

האמת, שיש בעיות רבות הקשורות ל”חניות נכים”, אדם עם מגבלות שרוצה לחיות, לעבוד, לבלות כמו כל אדם נתקל כל יום ובכל שעה בבעיות מציאת חניה. לצערי, עיריית תל אביב, ניסתה לתת פרשנות מקשה ואו שונה מרוח החוק, היכן מותר ואסור לחנות.

העירייה לא הייתה מוכנה לקבל שגם עם תג חוקי של נכים, ייחנו אלה על המדרכה, בצר להם. לא נותר לנו אלא להילחם נגד ההגדרה החד צדדית הזו והיא זכותו הבסיסית של נכה לעצמאות לצאת להגיע ליעד שלו”.

“אני מסכים, מבהיר וגנר, כי; חשוב לנו שהנכים, יחנו בצורה כזו שלא ייפגעו במהלך הולכי הרגל ובכביש בנסיעת כלי הרכב – זכותו של הנכה לא צריכה לפגוע בזכויות האזרח והנהג אלא להותיר מקום למעבר אלה בנוחות – אם אנו דורשים זכויות – עלינו להקפיד בחובותינו”. סיכם יו”ר עמותת נגישות ישראל.

◄ רקע

לאחר שהגיעו לעמותת נגישות ישראל פניות רבות על קנסות וגרירות של רכבי נכים שחנו (ע”פ חוק) על מדרכות בעיר ת”א, מבלי להפריע לתנועה החל מאוקטובר 2006. מבדיקת העמותה, עלה, כי עיריית ת”א יפו, הנהיגה מדיניות אכיפה חדשה כנגד רכבי נכים (במיוחד בעלי תג “משולש” בצבע ירוק), אשר חנו על מדרכות בעיר.

על פי מדיניות האכיפה החדשה קנסו ולעיתים אף גררו רכב בעל תג נכה אם חנה על המדרכה בזמן שנמצא מקום חניה אחר ברדיוס של 150 מ’.

העמותה, ניסתה לפנות אל עיריית תל אביב, בדרכים שונות זאת על מנת להסביר את העובדה שמדיניות האכיפה החדשה אינה תואמת את רוח החוק ולשונו. אולם תשובת העירייה לא הותירה לעמותה כל ברירה מלבד פניה לערכאות המוסמכות.

▼ רקע מטרת העתירה:

1. להפסיק מיידית את ביצוע מדיניות האכיפה החדשה שהנהיגה עיריית תל אביב יפו, ולוודא אכיפת חוק החניה לנכים בהתאם להוראות הברורות שנקבעו במסגרתו.

2. להורות לעיריית תל אביב יפו, להשיב לאנשים עם המוגבלויות, אשר נקנסו במסגרת אותה מדיניות, את הקנסות שנגבו מהם ו/או לבטל דו”חות שהקנס בהם טרם שולם.

▼ הישגי ההסדר

א. דרישות שתיאכפנה על פי ההסדר – למשך תקופה זמנית של לפחות שנה מיום 23.6.09, לעניין חניה על המדרכה בת”א.

1) אין חובה לשלול קיומן של חניות מוסדרות ו/או מותרות פנויות בסמוך ליעד – העירייה תדרוש רק שהחניה על המדרכה אין בה סיכון לעוברי דרך ואינה מונעת מעבר חופשי כאמור לעיל, וכן שאינה גורמת להפרעה ממשית לתנועה.

2) אין אפליה באכיפה בין סוגי התגים – האכיפה לתג עגלה כחול ותג משולש ירוק תהיה זהה.

ב. דגשים לחניה על המדרכה לאור ההסדר –
1) יש להימנע מחנייה על המדרכה כשאין צורך ממשי לכך.
2) יש להקפיד על חנייה על פי חוק.
3) אם חונים על המדרכה, חשוב להקפיד על השארת מעבר רחב שיאפשר גישה להולכי רגל, עגלות תינוק, כסאות גלגלים וכדומה.
4) אם חונים על המדרכה, חשוב לוודא כי החנייה על המדרכה איננה מפריעה או חוסמת את התנועה בכביש וכי הרכב אינו חוסם את שדה הראייה של הנוהגים בכביש.
5) בהזדמנות זו חשוב להזכיר ולהקפיד שאסור לבני משפחה וחברים להשתמש בתג נכה שלא בנוכחות האדם עם מוגבלות שעבורו הוצא התג.
ג. ביטול דו”חות – העירייה התחייבה להיענות בחיוב לבקשות ביטול דו”חות בהתקיים דרישות מצטברות המנויות בהסכם הפשרה. כדי לבחון אם דרישות אלו התקיימו יש להשיב בחיוב על כל השאלות הבאות:

1) האם הדו”ח ניתן לכלי רכב שנשא תג נכה בעת החנייה על המדרכה שהביאה לקבלת הדו”ח? (נשא – התג היה ברכב כנדרש בעת החניה).
2) האם הדו”ח ניתן בין התאריך 21.1.2007 לבין 23.6.2009
3) על פי התאריך בו ניתן הדו”ח – האם החניה הייתה באחד מהרחובות המנויים בטבלה כרחובות שבתקופת הדו”ח נאכפה בהן מדיניות האכיפה החדשה? (ראה טבלה להלן)
4) אם הדו”ח ניתן בתקופה שבין 21.1.2007-23.1.2008 –
i. האם הוגשה בקשה לביטול הדו”ח במועד הקבוע לכך בחוק?
ii. האם העניין טרם הוכרע בבית המשפט?
5) אם הדו”ח ניתן בתקופה שבין 23.1.2008- 23.6.2009 –
i. האם העניין טרם הוכרע בבית המשפט? (אין חובה שהוגשה בקשת ביטול במועד)
6) האם בדו”ח אין פירוט של נסיבות העבירה? אם יש – האם נסיבות אלה לא כוללות סיכון עוברי אורח, מניעת מעבר חופשי והפרעה ממשית לתנועה?
7) האם אין ראיה אחרת (לדוגמא – צילום) המראה שהדו”ח ניתן כיוון שהרכב החונה על המדרכה סיכן עוברי אורח, מנע מעבר חופשי ו/או הפריע הפרעה ממשית לתנועה?
במידה והתשובות על השאלות דלעיל הן בחיוב, יש להגיש לעירייה בקשה לביטול הדו”ח בהסתמך עם הסכם הפשרה שהושג בעתירה. יודגש, כי ביטול דו”ח, כאמור לעיל תביא לסילוק סופי ומלא של טענות הנכים מקבלי הדו”חות נשוא העתירה.

לא ניתן, יהיה לטעון טענות נוספות בקשר עם אותם דו”חות (למשל – לא ניתן יהיה לטעון כי קבלת הדו”ח גרמה לעוגמת נפש ו/או לבזבוז זמן על כתיבת בקשות או התייצבות לדיונים). כמו כן, במסגרת הבקשות לביטול דו”חות לא ניתן יהיה לקבל בחזרה כספים ששולמו על ידי מקבלי הדו”חות.

ד. תנאים לשינוי מדיניות לאחר תום התקופה הזמנית –

1) הודעה מראש בכתב לעותרים (לפחות 45 יום מראש).
2) פרסום ההודעה בעיתון ידיעות אחרונות ובעמוד השער האינטרנטי העירוני.
3) השינוי מוגבל לשינוי

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן