טור כלכלה

איך מלך הסלים שאקיל אוניל לימד אותנו פרק בשיווק? הטור של פרופ’ ינקו גולדנברג

0
0

מחקר חדש של פרופ’ גולדנברג, בוחן דפוסי אימוץ של מוצרים חדשים ומגלה כמה באמת אנשים חדשניים פתוחים לשינויים ◄ זכרו שבעלי בריתם של יוצרי החדשנות משתנים לפי סוג החדשנות המוצעת. דווקא מי שאין להם מעמד של מומחה בחברה – הם שירוויחו יותר.
איך מלך הסלים שאקיל אוניל לימד אותנו פרק בשיווק? הטור של פרופ’ ינקו גולדנברג
איך מלך הסלים שאקיל אוניל לימד אותנו פרק בשיווק? הטור של פרופ’ ינקו גולדנברג

ניסיון השנים האחרונות בשוּקי החדשנות לימד אותנו שבתנאי המשחק המשתנים יוצא מן הכלל יכול להפוך בנקל לכלל, ולהיפך. במה דברים אמורים? כיום, כבר ידוע שהמְאמצים הראשונים, המכונים ’החדשניים’, הם בין היתר בעלי מומחיות גבוהה. כלומר, אנו נוטים לכרוך מומחיות עם הרצון לאמץ חדשנות. ואולם במחקר על התנגדות לחדשנות שערכתי עם חברי ד”ר שאול אורג מאוניברסיטת חיפה, מתברר שהמציאות עשויה לעתים להיות הפוכה.

ב-28 ביוני 2006, הציגה חברת “ספולדינג”, ספקית כדורי הסל הבלעדית של ה-NBA, כדורסל חדש אשר פיתחה. הכדור – שיוצר בטכנולוגיה מתקדמת, בעיצוב מהפכני ובחומר חדש – אִפשר אחיזה טובה יותר מקודמו, יציבות ופחות החלקה. זה היה השינוי הראשון בכדור אחרי שלושים וחמש שנות משחק, והשני בשישים עונות.

ברור מאליו מה השיקול הכלכלי שהוביל את ספולדינג למהלך הזה: כל הכדורים מוחלפים באחת, סטנדרטים חדשים נוצרים ומן הסתם הם יחלחלו לקולג’ים ולבתי הספר ויביאו לביסוסה של ספולדינג גם בשווקים האלה. הרעיון נראה נכון והעיתוי לקראת עונת המשחקים סביר בהחלט.

מה שלא נלקח בחשבון הוא “שומר סף” גדל ממדים (2.16 מטרים) העונה לשם; שאקיל אוניל וחבריו שאין להקל בהם ראש. אלו, התנגדו בתוקף להכנסת הכדור. להלן קטע מריאיון, אחד מני רבים, של ’שאק’; “אני חושב שהכדור החדש נורא… זו ההחלטה הגרועה ביותר שקיבל מומחה, מי שזה לא יהיה…

ה-NBA, כבר קיימים פחות או יותר כמה זמן? מאה שנה? חמישים שנה? לכן, לשנות את זה עכשיו, מי שלא יהיה האדם הזה, צריך לבטל את התואר שלו… מי שעשה את זה – צריך לפטר אותו. זה היה נורא, החלטה נוראה. איומה. אני עלול להיקנס על דבריי, אז מה?”.

הכדורסל החדש, נתקל אפוא ב”חזית סירוב” עם הסכמה נדירה ממזרח למערב: אנחנו או הכדור. הגדילו לעשות שחקנים שהראו לקהל בתום המשחק חתכים שגרם כביכול הכדור לכפות ידיהם.

הקומישינר של NBA, מר דיוויד סטרן, שתלה תקוות בכדור החדש והצהיר שהשחקנים הטובים בעולם, ישחקו בכדורסל הטוב בעולם, נאלץ לעשות מה שעל מנהל נבון לדעת לעשות – למהר ולחזור בו מדבריו. זו הייתה תגובתו; “אף שבדיקות שעשו ספולדינג וה-NBA, הוכיחו שהכדורסל החדש, יציב יותר מהכדורסל העשוי מעור, וסטטיסטית היה שיפור בקליעה, בניקוד ובאיבוד השליטה בכדור, הסטטיסטיקה החשובה ביותר היא דעתם של השחקנים שלנו”.

בהנחה שהנתונים שסטרן, טוען לקיומם נכונים, הכדור, ככל הנראה, יכול להועיל למשחק וגם ל-NBA. ואולם גם אם נניח שיהפוך את המשחק ליעיל יותר, מהנה יותר ומסעיר יותר, הוא איננו מועיל כל כך לקהל היעד שלו בשל עלות המעבר הגבוהה שלו. שאק וחבריו צריכים להסתגל לכדור, לעבוד מחדש על הקליעה שלהם (קליעות העונשין של שאק עם הכדור החדש עשויות לשבור את השיא השלילי של כל הזמנים) לשנות הרגלי כדרור – אז למה להם להסתכן?

בדיקה של קטגוריות מוצר רבות מעלה שהמומחים, אלו שמעמדם בחברה מושתת על מומחיותם, יהיו המְאמצים הראשונים של חדשנות “תוספתית” (אינקרמנטלית), כזו, המשפרת מוצר קיים ואינה גוררת שינוי של ממש בשימוש או בצריכה (למשל; תוכנת “אופיס” חדשה או מערכת הפעלה “Windows”). המומחים, יהיו הראשונים לבדוק, להתנסות ולאמץ. זוהי הגדרת מומחיותם וכך גם נשמר מעמדם.

מי שאינם מומחים, השינוי קשה עליהם ולכן הם יעדיפו לשמור את האנרגיות שלהם ואת זמנם לשינוי חשוב יותר ויהיו פחות להוטים להתעדכן. המומחים לעומתם הם סוכני החדשנות שלנו בעיקר בשיווק בין חברות (B2B). אליהם נפנה, מהם נלמד ודרכם ננסה להבהיר ולהעביר את האטרקטיביות של המוצר או של השירות החדש שאנו מציעים.

אבל מה קורה כשהחדשנות רדיקלית, מהפכנית, ודורשת שינויים מהותיים בשימוש ובצריכה (למשל; מצלמה דיגיטלית במקום מצלמת פילם)? במקרה זה, למומחה, יש גם מה להפסיד.

אם נחזור ל”פרשיית הכדורסל החדש”, ביצועיו של אוניל על המגרש דומים למעמדו של “המומחה” בחברה. הוא עלול להפחית את היתרון שלו ואפילו לאבד אותו. ככל שהחדשנות רדיקלית יותר, כן, הולכת ופוחתת הרלוונטיות של ניסיון העבר והידע הנצבר וכמעט אין בהם, ואולי אפילו במומחה, שימוש.

הטור של פרופ’ ינקו גולדנברג, אוניברסיטה העברית, ירושלים

נוכל לתאר את הרגשתו של אותו מומחה כשל “איש מילואים” שקיבל פקודת שחרור – כבר לא צריכים אותו. במאבקי קידום או בקרב על תפקידים אטרקטיביים, יתרונו הברור של המומחה” נעלם כלא היה. יקום עתה מנתח צעיר וחובב טכנולוגיות, שידו האוחזת בסכין המנתחים הייתה פוסלת אותו מלהיות כירורג מתלמד, ובעזרת רובוט ניתוח חדשני (עדיין בפיתוח, לא צריך לדאוג) יוכל לנתח טוב יותר מראש המחלקה עתיר הניסיון.

חלק מהמומחים, מתגברים על החשש ונכנסים בהתלהבות למסע קשה לבניית “מומחיות חדשה”, אחרים מסתפקים בשתיקה רועמת. ואולם מומחים שאינם בהכרח חדשניים (כאלה שנוסף על מומחיותם הם גם חובבי מהפכות, ושכמותם, יש מעט מאוד) יתנגדו ברובם במרץ ל”מהפכה” – להם, יש הרבה להפסיד.

“חסרי הניסיון” לעומתם – חלקם הגדול, יכולים להרוויח מהמהפכה. במקום לרדוף אחרי הדור הוותיק והמנוסה, הם יכולים “להשוות את התנאים”, שכן, אם המהפכה תאומץ בידי החברה, הכול יתחיל מהתחלה.

זכרו שבעלי בריתם של יוצרי החדשנות משתנים לפי סוג החדשנות המוצעת. ב”חדשנות תוספתית”, נמצא את המומחים וברדיקלית – דווקא מי שאין להם מעמד של מומחה בחברה – הם שירוויחו יותר.

אינני מספק המלצות או מרשמים משום שהמציאות תמיד מורכבת יותר מטור קצרצר. לעתים הפחתת עלויות המעבר תהיה עסקה כדאית למומחים והם ישיבו בהתמסרות מלאה למהפכה. הידברות מוקדמת ו-הקשבה לצרכים שלהם, עשויה להיות משתלמת יותר מעקיפתם ומפנייה לחסרי הניסיון. אך, ייתכנו מקרים שבהם “הצעירים חסרי המנוח”, ישתמשו בהזדמנות שתינתן להם לתנופת ההתפתחות של החברה.

_________

*פרופ’ ינקו גולדנברג, נמנה עם סגל בית הספר למנהל עסקים ב-אוניברסיטה העברית, ירושלים. המחקר, נעשה יחד עם ד”ר שאול אורג, מ-אוניברסיטת חיפה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן