השר הרב פרופ’ דניאל הרשקוביץ, השתתף היום בטקס הענקת פרסים למצוינות בבית הספר לחינוך באוניברסיטת בר-אילן: גם אובמה עסק בחינוך קהילתי ◄ הפרסים, ע”ש פרופ’ בר-לב ז”ל, הוענקו למחקרים מצטיינים בתחום החינוך הלא פורמאלי
שר המדע והטכנולוגיה: העיסוק והמחקר בחינוך החברתי הוא נשמת אפה של החברה
שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ’ דניאל הרשקוביץ, השתתף היום (חמישי), בטקס הענקת פרסי מצוינות למחקר ע”ש פרופ’ בר-לב ז”ל במגמה לחינוך לא פורמאלי באוניברסיטת בר-אילן. המגמה עוסקת במחקר ובהכשרת סגל בכיר לעבודה במסגרות החינוך הלא פורמאליות הן בבית הספר (חוגים טיולים ועוד) והן מחוצה לו (מתנ”סים, המגזר השלישי ועוד).
שר המדע והטכנולוגיה, הרב פרופ’ דניאל הרשקוביץ, הדגיש את חשיבותו של המחקר בתחומים החברתיים ובעיקר בתחום החינוך הלא פורמאלי. לדבריו; “החוקרים בתחומי החינוך הם התורמים העיקריים לחברה. נכונותם לחקור תחום שאינו “זוהר” מבלי לצפות לתמורה –היא הנתינה האמיתית. העוסקים בחינוך הלא פורמאלי והחוקרים בתחום מוכיחים נתינה שאינה שגרתית. הם מעצימים אותה ומנסים להפכה לנחלת הכלל. גם נשיא ארה”ב ברק אובמה עסק בתחילת דרכו בחינוך הלא פורמאלי”.
השר הרשקוביץ, יצא כנגד הקיצוץ העתידי בתקציב משרד החינוך. לדבריו; הקיצוץ בתקציב החינוך, יפגע וישפיע על איכות החיים העתידית בישראל. ניתן לקצץ בבילויים וברמת החיים, אך לא ניתן להרשות קיצוץ בתקציב. מדינה שתאשר תקציבים לחינוך תזכה לאזרחים טובים יותר”.
רקטור האוניברסיטה, פרופ’ יוסף מניס; “אסון יהיה אם מדינה תפגע בחינוך הלא פורמאלי, כי הוא מרחיק ילדים מן הרחוב ומונע אלימות. כל שקל שמושקע בחינוך ימנע השקעה במוסדות שלא היינו רוצים לראות בהם את ילדינו”.
פרופ’ מניס, שיבח את פרופ’ בר-לב שהשכיל להעמיד דורות של חוקרים שממשיכים את דרכו. לדבריו; “גדולתו של מדען, לצד המחקר- העמדת דור המשך. שר המדע והטכנולוגיה, מגלם באישיותו את רוח מחקריו של פרופ’ בר-לב, בוגר ישיבה שפנה לאקדמיה ועסוק בעשייה ונתינה לחברה”.
ראש בית הספר לחינוך, פרופ’ זמירה מברך, טענה, כי מחקרי החינוך הלא פורמאלי, עוסקים בשאלות ובנושאים “הבוערים” המעסיקים את החברה הישראלית. לדבריה; “עידוד המצוינות והמחקר בתחום יהפכו את מגדל השן האקדמי לרלבנטי ולמשמעותי לרווחת החברה הישראלית על מגוון צרכיה וקהילותיה”. פרופ’ מברך, מכנה אותו “החינוך החברתי” והוא הכרחי להתמודדות גם בשעות הלימודים וגם לאחריהם.
ד”ר זהבית גרוס, ראש המגמה לחינוך לא פורמאלי, תלמידתו של פרופ’ בר-לב ז”ל היא יוזמת הפורום למחקר וכן פרסי המצוינות במחקר ע”ש בר-לב ז”ל, ציינה, כי תחום החינוך הלא פורמאלי עשיר בעשייה, אך דל במחקר. תחרות הפרסים למחקרים בתחום תעודד סטודנטים לחקור את התחום ולהתפתח בו מבחינה מקצועי, תוך כדי חתירה למצוינות מדעית”.
ד”ר גרוס, טוענת, כי המחקר החברתי והעדרו כבר פוגע בנו כחברה, לדבריה; “העדר מעורבות יוצר אדישות. המקרה של השייטת שטבעה השבוע בירקון ללא סיוע של הצופים באירוע – הוא הוכחה לכך”.
ד”ר שמעון אוחיון, סגן מנהלי לראש בית הספר לחינוך, שיבח את הקשר המיוחד שנוצר בין המגמה לחינוך לא פורמאלי לבין מנהל חברה ונוער וגופים נוספים העוסקים בתחום. ד”ר אוחיון, הביע תקווה להעמקת הקשרים בין האקדמיה וה”שדה”.
פרופ’ מרדכי בר-לב ז”ל היה מהחוקרים המובילים בתחום החינוך החברתי-דתי בישראל. מחקריו עסקו בתנועת הנוער הדתיות בישיבות התיכוניות, סטודנטים דתיים בחינוך הגבוה ועוד. שיעוריו ומחקריו הם אבן שואבת למגוון רחב של תלמידים. הפרסים שהוענקו בטקס היום, נתרמו ע”י אשתו, מרים בר-לב שוגרמן וילדיו.
הפרסים הוענקו למחקרים בולטים וייחודיים בתחום “החינוך הבלתי פורמאלי”. בפרס הראשון זכה מחקר של גיא הלוי שעסק בניצול שעות הפנאי של תלמידים הלומדים בבתי הספר הדתיים. בפרס השני זכה מחקרם של ליאת שושן ורותי שכטמן שעסק בחקר תפיסת האווירה הדמוקרטית הרצויה ע”י מורים דתיים ושאינם דתיים, בבתי הספר העל יסודיים.
בפרס השלישי, זכה מחקרם של מור יהושע ונהורה עמר שעסק באוטונומיה של הרכז החברתי בבית הספר.
Add Comment