עובדים | תעסוקה | כוח אדם

עלייה של 20% בפנייה לעמותת “קו לעובד”

0
0

כך עולה מדו”ח “עובדים בעידן המשבר-תמונת מצב” של עמותת “קו לעובד” ◄ הפגיעה המרכזית בעובדים בעקבות המשבר הכלכלי- קיצוץ שכר ◄ מגמה חדשה: המעסיקים מנצלים לאקונה בחוק ומקצצים שכר גם לנשים בהריון אשר אינן יכולות לבחור להתפטר בעקבות הקיצוץ
עלייה של 20% בפנייה לעמותת
עלייה של 20% בפנייה לעמותת “קו לעובד”

עמותת “קו לעובד”, הוציאה היום (רביעי, 6 במאי), מסמך “תמונת מצב” הסוקר את תלונות העובדים העוסקות במשבר הכלכלי. לקראת סוף חודש אפריל, נסקרו בעמותה תלונות העובדים אשר פנו ל”קו לעובד”. במסגרת סקירת התלונות, נתגלה סוג תלונות חדש אשר טרם נראה כמוהו בעמותה. המדובר בתלונות העוסקות באופן מובהק בגזרות המוטלות על העובדים בעקבות המצב הכלכלי. ניתוח תלונות אלו הוליד את מסמך תמונת המצב. עם זאת, יש לזכור, כי רבות מהתלונות אשר אינן נסקרו בדוח אינן משויכות למצב הכלכלי אולם הפעולה בבסיס התלונה נגרמה בעקבותיו.

בהקשר זה, ראוי לציין, כי לעמותת “קו לעובד” הגיעו כ-20%, יותר פניות מעובדים ביחס לתקופה המקבילה בשנה שעברה. עלייה זאת מיוחסת, בין היתר, למשבר הכלכלי הפושה המשק.

מתחילת השנה עד לסוף אפריל הגיעו ל”קו לעובד” כ- 100 פניות של עובדים שנפגעו עקב המשבר הכלכלי באופן מובהק וביקשו יעוץ. הפניות הנוגעות למשבר הן מעובדים ברמות שכר גבוהות יותר מאלו שפונים בדרך. הפגיעה הגדולה ביותר שעולה מהפניות היא קיצוצים בשכר הנעים מ- 10% עד 40%. בנוסף, מעסיקים רבים קיצצו בהטבות שהיו.

לאחרונה, עם התמשכות המשבר, נרשמו בקו לעובד תלונות על קיצוץ הטבות רטרואקטיבי. התלונה הנפוצה ביותר הייתה תלונה על קיזוז זמני הפסקות והוספת שעות עבודה. תלונה נפוצה נוספת המאפיינת בעיקר את המשבר הנוכחי הייתה על ביטול תשלום מלא של דמי מחלה. מקומות עבודה שנהגו לשלם לעובדים עבור כל יום תשלום יומי מלא החלו לשלם על פי חוק דמי מחלה – יום ראשון ללא תשלום, שני ושלישי 37.5% רביעי ואילך 75%.

תופעה נוספת שהתגברה בעקבות המשבר הכלכלי שנתגלתה במשבר הנוכחי, הייתה הוצאת עובדים לחופשה ללא תשלום במקום לפטרם. כך “חוסך” המעסיק את תשלום פיצויי הפיטורין ללא מתן אפשרות לעובד לקבל דמי אבטלה במשך כ-30 יום במקרה הטוב או כלל לא. עובדים רבים מצאו את עצמם למול שוקת כלכלית שבורה כתוצאה ממגמה חדשה זו של המעסיקים בניסיון לחסוך בעקבות המצב הכלכלי.

בנוסף, הפונים ביקשו לרוב לדעת מהן ההשלכות לקיצוצי השכר, מהם התנאים להתפטרות בשל הרעת תנאים, מה קורה אם הם מסרבים לקיצוצים, ועוד.

חנה זהר, מנהלת “קו לעובד”; “המצב הכלכלי הקשה מוביל מעסיקים לקיצוצים במפעלים אשר עליהם הם אמונים. עם זאת חשוב לזכור, כי לא נכון יהיה להעביר את עלויות החיסכון לעובדים מבלי שתהיה להם אפשרות בחירה מינימאלית (ולו רק בדמות עזיבת מקום העבודה). בין אם מדובר בהורדת שכר לנשים בהריון, קיצוץ בהטבות רטרואקטיבי או הוספת שעות נוספות ללא שהעובד יוכל לבחור שלא לבצעם, על כל מעסיק, לזכור, כי עליו מוטלת האחריות שלא להעסיק אנשים בכפייה.

העובדה, כי הפונים בתקופה האחרונה, הינם בממוצע ברמה כלכלית גבוהה מהפונים בשגרה מצביעה על כך שתנאי העסקה צריכים להיות דאגתם של כלל אוכלוסיית ישראל ולא נחלתם של עובדים מוחלשים בלבד” – סיכמה מנהלת “קו לעובד”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן