מחקרי רפואה

האוניברסיטה העברית: טיפול יעיל יותר במשכך כאבים מורפין בעקבות ממצאי מחקר

0
0

נטרול חומר שמגביר את הרגישות לכאב יאפשר מתן “מורפין (Morphine)” במינונים נמוכים ולאורך זמן ויפחית את תופעות הלוואי ◄ פרופ’ שביט: המחקר עשוי גם לתרום למציאת דרך למזעור התפתחות הסבילות למורפין כך שניתן יהיה להשתמש במורפין באופן קליני לאורך זמן
האוניברסיטה העברית: טיפול יעיל יותר במשכך כאבים מורפין בעקבות ממצאי מחקר
האוניברסיטה העברית: טיפול יעיל יותר במשכך כאבים מורפין בעקבות ממצאי מחקר

אחת המגבלות בטיפול ממושך במשכך כאבים מורפין (Morphine) לשיכוך כאבים היא התפתחות מהירה של סבילות לתרופה. יעילות המורפין יורדת במהירות בשימוש לאורך זמן ויש צורך להעלות את המינון כדי לשמור על יעילותו, דבר אשר מגביר את תופעות הלוואי.

מחקר של פרופ’ יהודה שביט ותלמידת המחקר גילי וולף מהמחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטה העברית ירושלים, מצא, כי מתן מורפין גורם להשתחררות של חומר בשם; “אינטרלוקין-1” בגוף שמגביר את הרגישות לכאב ומקטין את היעילות של מורפין כמשכך כאבים. המחקר מצא שמתן מורפין, יחד עם תרופות שחוסמות את פעילות האינטרלוקין-1 עשוי להביא לשיכוך כאב יעיל יותר לאורך זמן.

רגישות לכאב נקבעת בכל רגע נתון כמאזָן בין תהליכים גופניים פנימיים שמגבירים את הרגישות לבין תהליכים שמורידים אותה. בין החומרים שמעלים את הרגישות לכאב בגופנו נמצא החומר אינטרלוקין-1 שמשתחרר מתאים במערכת החיסון וממלא תפקיד חשוב בתהליך הדלקתי.

חומר זה, משתחרר גם מתאי עצב ומתאי גליה (תאים שנמצאים מסביב לתאי העצב ותומכים בהם) במערכת העצבים המרכזית, והוא קריטי בוויסות תהליכי כאב.

המחקר של פרופ’ שביט ו-וולף, מן האוניברסיטה העברית בירושלים, שיוצג בשבוע הבא בכנס של המרכז לחקר הכאב באוניברסיטה העברית, מצא שפעולת המולקולה אינטרלוקין-1 מגבירה את הרגישות לכאב במצבים נורמליים ובמיוחד במצבים דלקתיים.

במקרים של נזק לרקמה, פגיעה בעצב, או תהליך דלקתי, משתחרר אינטרלוקין-1 (Interleukin) ומפעיל תהליכים שמגבירים את הרגישות לכאב באזור הפגיעה. כאב ממלא תפקיד הישרדותי חשוב משום שהוא מסמן לגוף על קיומה של בעיה, אך לעיתים הוא הופך לכרוני פתולוגי ומצריך טיפול ממושך.

המחקר מראה ששימוש ממושך במורפין מעלה בהדרגה את הרמה של אינטרלוקין-1 בגוף אשר בתורו פועל כתגובת נגד לאפקט שיכוך הכאב של מורפין. בכך תורם החומר להתפתחות הסבילות למורפין ולהפחתת יעילותו.

“מתן מורפין, יחד עם חומרים שחוסמים את האינטרלוקין-1 עשוי להביא לשיכוך כאב יעיל במינונים נמוכים יותר של מורפין, ובכך להקטין את תופעות הלוואי שהוא גורם”, אומר פרופ’ שביט ומוסיף, כי “המחקר עשוי גם לתרום למציאת דרך למזעור התפתחות הסבילות למורפין כך שניתן יהיה להשתמש במורפין באופן קליני לאורך זמן”.

המחקר, יוצג בכנס של המרכז לחקר הכאב ב-אוניברסיטה העברית, ב-3 במאי 2009 בקמפוס הר הצופים של האוניברסיטה העברית ירושלים. הכינוס יהיה פתוח לעיתונאים ולאנשי מקצוע בתחום הכאב.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן