Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

הביס והכיס 5.1.03: הצעת חוק שתעגן את זכויות העובד מניעת עבודה במצב חירום

0
0

ovdem_01.jpg
שר העבודה והרווחה יקדם הצעת חוק שתעגן את זכויות העובד בעת מניעת עבודה עקב מצב חירום

שר העבודה והרווחה, הרב שלמה בניזרי, פועל לאישור חקיקה אשר תסדיר תשלום שכר לעובד, שמנוע מלהגיע לעבודה במצב חירום עפ”י הוראות כוחות הביטחון. בעקבות כוונת רה”מ להביא לכינוס הכנסת למושב מיוחד נבחנת האפשרות להביא את החוק שגובש על פי הנחיות שר העבודה והרווחה לחקיקה בהליך מזורז.

השר בניזרי יזם את החקיקה כדי לשנות את המצב החוקי הקיים לפיו המעביד אינו חייב לשלם שכר לעובד, אשר אינו רשאי להגיע לעבודה עקב הנחיות כוחות הביטחון. כיום ישנו הסדר חלקי לגבי אירוע ביטחוני ב “יישובי ספר”, לפיו מעביד המשלם את השכר מפוצה ע”י משרד האוצר – אולם אפילו הסדר זה אינו מחייב את המעביד לשלם את שכר עובדיו.

מטרה נוספת של החוק המוצע היא למנוע פיטורי עובד עקב אי יכולתו להתייצב לעבודה בשל הוראות כוחות הביטחון בעת מצב חירום בעורף או כאשר עליו להשגיח על ילדיו כאשר נפסקת פעילות מוסדות החינוך לפי הוראות פיקוד העורף. החוק גם ישמור על רציפות זכויות העובד למרות ההיעדרות עקב מצב חירום, וכן יאפשר לעובד להתפטר בדין מפוטר אם מצב החירום גורם לו להעדר מעבודתו בלא שיהיה זכאי לשכר או לדמי שעת חירום בגין כך.

ההסדרים הקיימים נותנים מענה לשני סוגי אוכלוסיות, הסוג הראשון – האוכלוסיה שאינה עובדת והנתמכת ע”י המוסד לביטוח לאומי, הסוג השני – האוכלוסייה אשר תגוייס מכוח חוק שירות עבודה בשעת חירום התשכ”ז – 1967, אך לאוכלוסיה שפרנסתה מעבודתם, ואשר לא נכללת במסגרת המפעלים החיוניים החוק לא מסדיר קבלת שכר במצב חירום. הצורך בחקיקה עולה גם בעקבות המלצותיה של ועדה בין משרדית, בראשותו של יוני קפלן, נציב מס הכנסה לשעבר:” לחייב מעביד, במסגרת חוקי עבודה, לשלם שכר עבודה לעובדיו עבור השעות בהן לא יכלו לעבוד עקב אירוע ביטחוני”.

שר העבודה והרווחה מתכוון להעלות את הצעת החוק בישיבת הממשלה הקרובה ומקווה לשיתוף פעולה עם שר האוצר כדי לקדם את החקיקה הזו. השר בניזרי: “אני רואה חשיבות רבה לחקיקה שתגן על ציבור העובדים ותמנע מצב בו העובדים יפרו את הוראות מערכת הביטחון ויצאו לעבודה כדי להבטיח את קיום משפחתם”.

המצב הכלכלי הקשה הביא לעלייה בפניות לשירות הייעוץ לאזרח, של משרד העבודה והרווחה

מעסיקים, הנמצאים בקשיים כלכליים מתחמקים מתשלום פיצויים לעובדים שהם מפטרים – אלו רק חלק מהפניות המגיעות לשירות לייעוץ לאזרח. בשנת 2002 פנו ל שירות הייעוץ לאזרח כ 900 אלף איש, באמצעות הטלפון, האינטרנט ו-75 תחנות ומוקדים ברחבי הארץ,אשר מופעלים ע”י עובדים ו-724 מתנדבים.

יותר מחמישים אחוז מהפניות לתחנות שירות הייעוץ לאזרח (שי”ל) היו של עובדים העומדים להיות מפוטרים או פוטרו ורוצים לדעת מה זכויותיהם הפניות היו בנושאים: עבודה, אבטלה ותעסוקה וייעוץ משפטי.
לשירות הפונים עומד גם אתר אינטרנט (SHIL.INFO) שאליו גלשו עשרות אלפי פונים, אשר הורידו דפים בתחום יחסי עבודה, ביטוח לאומי, דמי אבטלה וכ”ו.

המוקדים של שי”ל מאויישים על ידי מאות מתנדבים בינהם כמאה עו”ד, סטודנטים למשפטים ומומחים ביחסי עבודה, אשר עומדים לרשות אלפי המפוטרים במידע, יעוץ והכוונה, וכן סיוע בהגשת כתבי תביעה או גישור עם המעסיקים.

הסיוע הניתן למפוטרים בשי”ל כולל לא רק מידע על זכויותיהם כלפי המעסיקים שלהם, אלא גם בתחומים נוספים כמו: זכויות במס הכנסה, הנחות בארנונה ובסיוע נפשי ופסיכולוגי.

מהדו”ח הפניות השנתי עולה, כי בשנת 2002 חלה עלייה בפונים לייעוץ במרכזי שי”ל, מגמה זו מצביעה בבירור על מצוקתם של מפוטרים רבים הנאלצים להאבק עם המעסיקים שלהם לשם קבלת מלוא זכיותיהם, מאבק שמגיע לעיתים קרובות לבית הדין לעבודה.
הטלפון של מוקד המידע הטלפוני הוא: 1-800-50-60-60

תגובות
0
0



Exit mobile version