טכנולוגיות תקשורת

מה-31 בדצמבר 2008 לא יוכלו החברות הסלולאריות להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות

0
0

החברות הסלולאריות יחויבו לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות ◄ שר התקשורת: מחובתי להפסיק הנוהג של העלאת התעריפים לציבור הצרכנים הסלולאריים בישראל בתקופת ההתקשרות
מה-31 בדצמבר 2008 לא יוכלו החברות הסלולאריות להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות
מה-31 בדצמבר 2008 לא יוכלו החברות הסלולאריות להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות

שר התקשורת אריאל אטיאס, החליט, כי החברות הסלולאריות לא תוכלנה להעלות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות ואף תחויבנה לקבוע תעריף אחיד מראש לצרכנים בעת ההתקשרות, זאת לאחר השימועים שערך משרד התקשורת מול חברות התקשורת בנושא. השינוי יבוצע באמצעות תיקון רישיונות החברות.

זאת ועוד; מעיקרי ההחלטה, עולה, כי; קביעת תנאי ההתקשרות מראש בעסקאות הכוללות תקופת התחייבות. מפעילי הסלולאר יהיו להציג למנוייהם את תנאי ההתקשרות באופן שיהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש לכל תקופת ההתחייבות.

באשר לתעריפי ההתקשרות, אלה ייקבעו ביום ההתקשרות על ידי המפעיל ויהיו אחידים ונקובים בשקלים חדשים למשך כל תקופת ההתחייבות.

למרות האמור לעיל, במהלך תקופת ההתקשרות, המפעיל יהיה רשאי לספק את שירותיו למנוי בתעריפים זולים מאלה שנקבעו מראש בהסכם ההתקשרות. יש להבהיר, כי אין באפשרות זאת, כדי לבטל את האופן שבו יוצגו התעריפים בהסכם ההתקשרות כנדרש בתיקון.
כמו כן, התיקון אינו מאפשר למפעיל לקבוע תעריפים מרביים, ומחייב את המפעיל לנקוב בסכום ברור וידוע.

שר התקשורת אריאל אטיאס; “בנוסף לתפקידו של משרד התקשורת לפעול להשגת מירב התחרות בשוק, הרי שמוטלת עליו אף החובה לדאוג לרווחתו של הצרכן ולהגן עליו במקרים בהם קיים חשש לפגיעה. במצב שהיה עד כה, הצרכן היה מצוי בנחיתות במערכת היחסים שלו עם מפעיל הרט”ן. המשרד חותר לפשטות ושקיפות במתן אינפורמציה לצרכן באופן שיקל על הצרכן הסביר לקבל החלטה מיטבית עבורו. אני סבור, כי מתן כלים אלו בידי הצרכן עשוי לתרום להרחבת התחרות בין המפעילים השונים.

ככלל, התקשרות שבה בעל הרישיון, רשאי לשנות תנאי מרכזי בהתקשרות כמו התעריפים במהלך תקופת התחייבות, ומנגד, הלקוח שבוי בהתחייבות כלפי בעל הרישיון ויציאתו מהסכם כרוכה בקנס על אף השינוי בתעריפים שהושת עליו, מקנה לבעל הרישיון יתרון בלתי הוגן כלפי המנוי במתן השירותים, ומחייבת את המנוי לשאת במלוא הסיכון בהיותו כבול לבעל הרישיון. מצב כזה הוא בלתי סביר מבחינתי ולכן פעלתי לתיקון המצב הקיים. מבחינתי, המפעיל רשאי לקבוע כל תעריף סביר שיחפוץ, אולם, כל שנדרש הוא, כי אותם תעריפים ייקבעו טרם ההתקשרות, באופן שקוף, ברור וודאי”.

מרדכי מרדכי מנכ”ל משרד התקשורת; “תעריף אחיד בתקופת ההתחייבות יסייע ליכולת ההשוואה של המנוי בין תוכניות המוצעות על-ידי המפעילים, מכיוון שהמנוי בוחר את התכנית העדיפה לו למשך כל תקופת ההתחייבות פעם אחת בטרם ההתקשרות ואינו נדרש להשקיע מאמץ נוסף בנקודות זמן שונות במהלך תקופת ההתחייבות. המנוי גם יודע מה התעריף שישולם על ידו במהלך כל תקופת ההתחייבות”.

ככלל, המשרד, מבקש, לציין, כי העלאת תעריפים במהלך עסקאות הכוללות התחייבות היא תופעה ייחודית לשוק הסלולאר. גם לגבי סוגי עסקאות לתקופה קצובה הכוללות התחייבות אשר דובר עליהן במהלך הדיונים בכנסת, כגון התחייבות למכון כושר או למנוי שנתי לעיתון, לא קיים נוהג של העלאות תעריפים במהלך תקופת ההתחייבות.

בהתבוננות בהסכמי ההתקשרות ובתקופות ההתחייבות הנוהגות בשוק, המשרד סבור כי היכולת של המפעיל להתחייב כלפי המנוי לתנאים אחידים וגמורים לאורך כל תקופת ההתחייבות (עד 18 חודשים), ומנגד התחייבותו של המנוי לתכנית, יוצרים הסדר סביר. מה גם, אם משווים זאת לחוזים ארוכים הרבה יותר הנחתמים עם לקוחות המגזר העסקי, ואשר בהם לרוב נמנעים המפעילים מלהעלות תעריפים באופן חד צדדי.

המשרד, התמודד עם הטענה שדי בתחרות כדי לגרום לחברות להוריד תעריפים. את זאת יוכלו החברות לבצע במסגרת הסכמי ההתחייבות החדשים ובמסגרת הסכמים שאינם כוללים התחייבות.

מעבר לכך, היו שטענו כי התיקון יוביל לכך שמפעילים יעלו תעריפים לרמה גבוהה מזו שהייתה מתקבלת אילו יכלו להתאים תעריפים על פני זמן. לדעתנו, בשוק תחרותי, יכולת המפעילים להעלות מחירים בהסכמים חדשים תרוסן מצד הביקוש. ריסון שכזה אינו מתקיים במצב בו מתאפשר למפעיל להעלות תעריפים כמהלך חד צדדי במהלך תקופת ההתחייבות.

קביעת חובות דיווח ויידוע המנוי לגבי תום התקופה הקצובה
בתיקון הנוכחי לא נכללו הוראות בדבר קביעת חובות דיווח ויידוע המנוי לגבי תום התקופה הקצובה. לאור תיקון חוק הגנת הצרכן, שוקל המשרד את מתכונת ההסדרה המתאימה של נושא זה.

מועד כניסת התיקון לתוקף החל מיום 31 בדצמבר 2008.

◄ רקע

משרד התקשורת פרסם שימוע בתאריך 13 בינואר 2008, שעיקריו;

• תנאי ההתקשרות, לרבות תעריפי ההתקשרות יהיו סופיים, ידועים וקבועים מראש.
• קביעת חובות דיווח שבהן מחויב בעל רישיון כלפי המנוי במהלך תקופת ההתקשרות ובסופה.
• כל זאת לגבי מנויים פרטיים.

לאחר בחינת ההתייחסויות שהתקבלו לשימוע, סבר המשרד כי יש מקום לבחינת הסדרים נוספים שיביאו להגברת רווחתו של המנוי, בבואו להתקשר עם מפעיל תקשורת, בהסכם התקשרות הכולל תקופת התחייבות.

לאור האמור לעיל, ערך המשרד, ביום 14 אפריל 2008, שימוע משני, הדן בסוגיית קביעת תעריף אחיד בתקופת התחייבות בלבד.
במהלך תקופת השימוע והשימוע המשני, קיבלה הכנסת את תיקון מס’ 22 לחוק הגנת הצרכן, אשר עוסק, בין היתר, בקביעת חובות דיווח שבהן מחויב עוסק (לרבות מפעיל תקשורת) כלפי הצרכן במהלך עסקה לתקופה קצובה (“תיקון חוק הגנת הצרכן”). לאחר בחינת ההתייחסויות לשימוע המשני, ובהתייחס לתיקון חוק הגנת הצרכן, הוחלט לתקן את רישיונות מפעילי הסלולאר.

◄ המצב הנוהג

ברישיונות הכלליים של מפעילי הסלולאר, קיימת כבר כיום הוראה לפיה “בהסכם ההתקשרות הכולל תנאי לפיו מתחייב המנוי לתקופת התקשרות מסוימת (“תקופת התחייבות”), יהיו סל השירותים, תעריפיו ותנאיו ידועים וקבועים מראש לכל תקופת ההתחייבות.”
כמו כן, נקבע כי “בעל הרשיון רשאי לקבוע, לגבי סל שירותים, תעריפים שונים אשר יחולו במשך תקופת ההתחייבות”.

בפועל, המפעילים הסלולאריים קבעו תעריפים מסוימים בהסכם ההתקשרות, אולם שמרו לעצמם בהסכם את הזכות לשנות את התעריף עד לשיעור מירבי, ובמספר פעמים במהלך התקופה, וזאת כאשר המנוי כבול בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום דמי יציאה או עמלת מעבר.

כך למשל, בהסכמי ההתקשרות נקבעו שיעורי העלאה שנתיים שהגיעו לעיתים עד ל-30%, והמפעילים אף שמרו לעצמם את הזכות לצבור מספר העלאות במהלך תקופת ההתחייבות.

היעדר שקיפות וודאות בהצגת המידע – המצב הנוהג כפי שתואר לעיל, בו מוצג למנוי תעריף ובו בעת שומר המפעיל לעצמו הזכות להעלות את התעריף מעת לעת עד שיעור מירבי כאמור, יוצר שתי בעיות צרכניות עיקריות, אשר מחריפות שעה שהמנוי כבול בהתחייבות אשר הפרתה כרוכה בתשלום דמי יציאה או עמלות מעבר:
היעדר שקיפות טרם התקשרות – בעת בחינת חלופות להתקשרות עם מפעיל, למנוי לא מוצגים הנתונים הרלבנטיים (כגון שיעורי העלאת מחירים צפויים ומועדם) לעריכת השוואה סבירה בין החלופות המוצעות לו בין תוכניות או בין מפעילים.

אי וודאות, והעדר שקיפות – בעת החתימה על הסכם התקשרות, המנוי אינו יודע מה יהיה התעריף האפקטיבי אותו ישלם עבור שירותי המפעיל במשך תקופת ההתחייבות. המנוי חשוף להעלאת מחירים חד צדדית, אשר יכולה לקרות אף זמן קצר ביותר לאחר תחילת ההתקשרות.

הבעיות המתוארות לעיל מקבלות משנה תוקף מאחר והסכם ההתקשרות מאופיין בהעדר שוויון מובנה, ביחסי כוחות בלתי שקולים ובפערי מידע, בין בעל הרישיון ובין המנוי הפרטי.

◄ מטרת ההחלטה

משרד התקשורת, סבור, כי בתוכנית הכוללת תקופת התחייבות, תנאי ההתקשרות, לרבות תעריפיה, צריכים להיות ידועים למנוי וכן צריך שייקבעו מראש.זאת לאור העובדה שהפרת ההתחייבות מצד המנוי כרוכה, ככלל, בעלות כספית, ולכן אין בידי המנוי אפשרות למחות או להתנגד לכך ולקבל סיוע ממשי ברגע שהמפעיל מבצע שינויים חד צדדיים בתנאי ההתקשרות.

יתר על כן, המשרד אף סבור, כי האופן שבו פעלו מפעילי הסלולאר שומט את הקרקע מפני תכלית ההסדרה.

בנוסף לכך, המשרד, סבור, כי המידע המוצג לצרכן לצורך השוואה בין תוכנית או בין מפעילים, צריך להיות פשוט, ברור, ודאי ושקוף. באופן שיאפשר למנוי לבחור בתוכנית המיטבית עבורו. ומעבר לכך, לאפשר למנוי להיות סמוך ובטוח כי התנאים בהם בחר ייוותרו בעינם לאורך כל תקופת ההתחייבות.

באמצעות ההחלטה שקיבל המשרד, לשנות את אופן הצגת המידע, כוח המיקוח של מנויי המגזר הפרטי ילך ויגבר, הכוח יישאר בידי הלקוח, והתחרות על הצרכן מצד החברות עשויה להת

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

רמיקסים לחגיגת יום העצמאות 77

דילוג לתוכן