הריון | לידה | תינוקות

מחקר חדש קובע: לחץ בתקופת ההריון מזיק לעובר

0
0

כך הוכיחה חוקרת מן האוניברסיטה העברית: כאשר החולדות ההריוניות היו תחת לחץ. הצאצאים שהולידו סבלו מקשיי למידה, מבעיות בזכרון, מקושי להתמודד עם מצבי קיצוןומתסמינים התנהגותיים דמויי-חרדה ודמויי-דיכאון בהשוואה לצאצאים שנולדו לחולדות שלא נחשפו ללחץ
מחקר חדש קובע: לחץ בתקופת ההריון מזיק לעובר
מחקר חדש קובע: לחץ בתקופת ההריון מזיק לעובר

לחץ ומתח בתקופת ההריון עשויים להזיק לעובּר ולגרום לו להתפתחות איטית, לקשיי למידה וריכוז, לתסמיני חרדה ודיכאון ולעיתים אף לאוטיזם, כך הוכיחה לאחרונה פרופ’ מרטה ויינשטוק-רוזין מביה”ס לרוקחות של האוניברסיטה העברית.

חוקרים מתחומי ביולוגיה ומדעי ההתנהגות, טוענים, כבר שנים, כי לחץ בתקופת ההריון עשוי לגרום לבעיות התפתחות ולבעיות נפשיות אצל העובּר, אולם עד כה לא הצליחו החוקרים להוכיח את הטענה בניסוי אמפירי. מדידה אובייקטיבית ותזמון של תחושת הלחץ בתקופת ההריון והשלכותיה קשים להוכחה אובייקטיבית בבני אדם מאחר שההוכחה תלויה במידה רבה בזכרון של האם לגבי תקופת הריונה ומושפעת במידה רבה גם מגורמים גנטיים ומגורמים אחרים.

לראשונה באמצעות ניסוי מעבדה בחולדות הצליחה פרופ’ ויינשטוק-רוזין, להוכיח, כי קיים קשר מובהק בין מתח ולחץ בתקופת ההיריון לבין השפעה מזיקה על העובר. “היתרון העיקרי בעבודה עם חולדות הוא בכך שניתן לשלוט על ההשפעות הגנטיות והסובייקטיביות” – טוענת פרופ’ ויינשטוק-רוזין. החוקרת השוותה את התנהגות צאצאי החולדות שהיו תחת תנאים של לחץ בתקופת הריונן, לאלו שלא היו תחת לחץ. במהלך המחקר השוותה החוקרת בין סוגים שונים של לחץ ובין תקופות שונות בהריון כדי לבחון איזו תקופה רגישה במיוחד ליצירת שינויים התנהגותיים שונים בעובר.

פרופ’ ויינשטוק-רוזין הצליחה להוכיח בניסוי מעבדה, כי כאשר החולדות ההריוניות היו תחת לחץ (למשל כאשר נחשפו לצלילים טורדניים בזמנים משתנים) הצאצאים שהולידו סבלו מקשיי למידה, מבעיות בזכרון, מקושי להתמודד עם מצבי קיצון (כמו מחסור באוכל) ומתסמינים התנהגותיים דמויי-חרדה ודמויי-דיכאון בהשוואה לצאצאים שנולדו לחולדות שלא נחשפו ללחץ. תסמינים אלו מקבילים לליקויים שנצפו אצל ילדים שנולדו לאמהות שסבלו מלחץ במהלך הריונן.

מחקרים אחרים של פרופ’ ויינשטוק-רוזין ושל תלמידי המחקר בהדרכתה הראו את ההשפעה המכרעת שיש לרמות מופרזות של הורמון הקורטיזול שמופרש מבלוטת יותרת הכליה במצבים של לחץ ומגיע למוח העובר בשלבים קריטיים להתפתחותו.

מומלץ לנשים הרות למצוא דרכים להתמודד עם מצבי לחץ ולהשתדל להישאר רגועות

בתנאים נורמלים הורמון זה מספק אנרגיה זמינה חיונית לגוף אולם רק כאשר הוא מגיע בכמויות קטנות ולזמנים קצרים. בתנאים של לחץ רב כמויות גדולות מהורמון זה מגיעות למוח העובּר ועשויות לגרום לשינויים מבניים ותפקודיים במוח. הורמון זה, אם ימצא ברמות מעל לנורמה בבני האדם, עלול להביא לשחרור של הורמון נוסף מהשלייה, מה שעשוי להביא ללידה מוקדמת.

פרופ’ ויינשטוק-רוזין ממליצה לנשים הרות למצוא דרכים להתמודד עם מצבי לחץ ולהשתדל להישאר רגועות.

עבודתה של פרופ’ ויינשטוק-רוזין ועבודות נוספות יוצגו בכנס בינלאומי בנושא “השלכות ארוכות טווח של מתח בשלבים מוקדמים של החיים” שיתקיים במשכנות שאננים בעיר ירושלים ביום ד’ ו-ה’ הקרובים, 29 ו-30 באוקטובר 2008.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן