סביבה | אקולוגיה

קצב המסת הקרח בקוטב הצפוני בקיץ עולה על קצב הצטברות הקרח בחורף

0
0

כך אומר מומחה לאקלים פרופ’ חיים קותיאל, אוניברסיטת חיפה, המשמעות: אם מגמה זו תמשך, הקרח בקוטב הצפוני, יימס לגמרי ◄ עליית המודעות לבעיית פליטת גזי החממה הביאה להתמתנות של מגמת העלייה משנה לשנה
קצב המסת הקרח בקוטב הצפוני בקיץ עולה על קצב הצטברות הקרח בחורף
קצב המסת הקרח בקוטב הצפוני בקיץ עולה על קצב הצטברות הקרח בחורף

“כבר יותר מעשור שקצב המסת הקרח בקוטב הצפוני בקיץ עולה על קצב ההצטברות בחורף ואם כמות גזי החממה שנפלטים לא תרד, יש סבירות שהתהליך ימשיך והקרח בקוטב הצפוני בסופו של דבר יימס” – כך אומר פרופ’ חיים קותיאל, מומחה לאקלים מ-אוניברסיטת חיפה.

לדבריו של פרופ’ קותיאל, החל מה-21 במארס מתחילים שישה חודשים של שמש רצופה ב-קוטב הצפוני (North Pole) ולכן הקרח נמס בתקופה זו. בתום תקופה זו מתחילה תקופה הפוכה שבה השמש לא זורחת כלל ואז הקרח מצטבר.

תופעה זו יוצרת את ה”מעברים” בקרח שנצפו לאחרונה בקוטב הצפוני והיא גם זו שתעלים אותם בחורף. אולם, פליטת גזי החממה מערערת את שיווי המשקל של תהליך זה ולכן בעשור האחרון מתחיל כל אביב במצב פחות טוב מבחינת כמות הקרח.

עוד הוסיף, החוקר, כי בעקבות עליית המודעות לבעיית פליטת גזי החממה יש התמתנות של מגמת העלייה משנה לשנה, אולם עדיין נפלטים בכל שנה יותר גזי חממה מאשר בשנה הקודמת.

“בהיבט הישראלי, המצומצם, אין לנו הרבה מה לעשות בעניין כיון שהכמות של גזי חממה שניתן להוריד בטלה בשישים. זה חייב להיות מאמץ כלל עולמי, שיעלה הרבה מאוד כסף. ראשי המדינות, חייבים להבין שלתקן את הנזק אחרי שהקרח יימס יעלה הרבה יותר” – הוא אומר.

עם זאת, יש נתון מעט מעודד הנובע מההבדלים בין שני הקטבים של כדור הארץ: בעוד שב-קוטב הדרומי הקרח מכסה יבשה, הרי שהקוטב הצפוני מורכב מקרח שצף כולו בים. לכן, המסה של הקוטב הצפוני תשפיע הרבה פחות על עליית מפלס הים” – סיכם פרופ’ חיים קותיאל.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן