כסף מדבר

שר האוצר: לא להפוך המדיניות הכלכלית לכלי ניגוח פוליטי בין סיעות, מפלגות והעומדים בראשיהן

0
0

מחובתנו לעמוד בדרישות החוק ולהניח את הצעת התקציב בזמן על שולחן הכנסת. מול עיננו חייבת לעמוד, כל העת טובת המשק. הסקטור הציבורי והפרטי זקוקים לוודאות, ליציבות ולרציפות במדיניות הכלכלית של הממשלה
שר האוצר: לא להפוך המדיניות הכלכלית לכלי ניגוח פוליטי בין סיעות, מפלגות והעומדים בראשיהן
שר האוצר: לא להפוך המדיניות הכלכלית לכלי ניגוח פוליטי בין סיעות, מפלגות והעומדים בראשיהן

שר האוצר רוני בר-און, פתח היום (ראשון) את דיוני הממשלה בנושא תקציב 2009, מדברי השר: “המשק הישראלי מצוי בפני תקופה לא פשוטה. האינדיקאטורים שבידינו מעידים על כך שהמשבר הפוקד את חלק משווקי המערב, הטלטלה שעובר העולם הפיננסי, התנודתיות בשערי החליפין ועליות המחירים עשויים להביא להאטה בקצב הצמיחה במשק. את הביטוי להאטה זו ניתן כבר לזהות, בין היתר, במרכיבים משוק העבודה ובירידה בהכנסות ממיסים ישירים המסתמנת בתקופה האחרונה. אל אלה מתווספת חוסר היציבות הפוליטית אשר יוצרת שילוב בעייתי ומסוכן בין סערה פוליטית מקומית עם משבר כלכלי גלובלי”.

“מציאות מורכבת זו מטילה אחריות כבידה ביותר על הממשלה. היא מחייבת התלכדות של כולנו סביב יעדי המדיניות הכלכלית שהצבנו לעצמנו עם כינונה של הממשלה והתמדה ביעדים אלה, בכלל זאת ביעדים הפיסקאליים שהחוק שחוקק על ידינו מחייב אותנו והתמקדות בתחומים מחוללי צמיחה לטווח הארוך בתחומי החברה והמשק.

עשינו מאמץ גדול בחודשים האחרונים לבודד את הכלכלה מהמשחק הפוליטי – אל לנו לשברו זאת כעת. אל תהפכו את המדיניות הכלכלית שלנו לכלי ניגוח פוליטי בין סיעות, מפלגות והעומדים בראשיהן. זהו משחק מסוכן שכולנו עוד נתחרט עליו. קשה היה לבנות את האמינות של המשק הישראלי קל מאוד להרוס אותה.

ברקע להכנת התקציב, האתגר הכפול – צבר התחייבויות גדול; וצורך לשמר תקציב אחראי תומך צמיחה המותאם לאתגרי המשק. לכולנו ידועה המציאות הפוליטית הסבוכה שבה אנו מצויים – ואני נחוש לעשות כל שביכולתי כדי לשכנע אתכם לאשר את התקציב בשבוע הקרוב ולפני כניסתנו לתקופת הקיפאון הצפויה של המערכת הפוליטית.

מחובתנו לעמוד בדרישות החוק ולהניח את הצעת התקציב בזמן על שולחן הכנסת. מול עיננו חייבת לעמוד, כל העת טובת המשק. הסקטור הציבורי והפרטי זקוקים לוודאות, ליציבות ולרציפות במדיניות הכלכלית של הממשלה. אישור התקציב ישדר למשק המקומי ולשווקים הגלובליים שהמערכת הפוליטית נחושה לשמר מדיניות כלכלית אחראית חרף אי הוודאות הפוליטית.

העברת תקציב בממשלה פירושה גידור התהליכים הקואליציוניים שיתקיימו לאחר הליכי הפריימריז. בהיעדר תקציב ומסגרות בסיס, אנו עלולים להיכנס לתקופה ממושכת של התדיינות פוליטית והתבדרות תקציבית. די לו למשק באתגרים האובייקטיביים עימם הוא מתמודד כדי שלא נעמיס עליו טלטלה מיותרת נוספת מצידה של המערכת הפוליטית”.

רוני בר-און, סקר בפני השרים את עיקרי המדיניות הכלכלית. תקציב 2009 נשען על מספר עקרונות יסוד מרכזיים:

המשמעת התקציבית – לאחר סדרת דיונים שקיימנו גיבשנו מודל פיסקאלי אחראי לטווח הארוך הנשען על מתן עדיפות לצמצום יחס חוב/תוצר מתוך מגמה להגיע בשנת 2015 לשיעור של – 58% כממוצע הנהוג היום במדינות ה- OECD. בהתאם, התקציב לשנת 2009 נבנה על גידול של 1.7% בהוצאה כאשר הרחבה פיסקאלית עתידית תתאפשר רק אם נעמוד ביעד של צמצום החוב שהצבנו לעצמנו. מדיניות זו, אושרה על ידי ראש הממשלה, נהנית מתמיכתו של נגיד בנק ישראל והוצגה לממשלה. האחריות התקציבית הוכחה כאחד ממקורות העוצמה של המשק הישראלי.

אני שומע בימים האחרונים קולות המבקשים להגדיל את ההוצאה בטענה כי זו החלופה השלישית שתיחלץ את כולנו מהדילמה הקשה של הכרעה בין סדרי עדיפויות. אני מתנגד בכל תוקף לאפשרות זו – ההתפתחויות הכלכליות האחרונות רק מחדדות את הצורך בשמירה על משמעת תקציבית. תהיה זו שגיאה חמורה לפרוץ מסגרות במציאות של האטה צפויה ותחת אילוץ פוליטי. יהיה בכך שדר חמור למשק שהממשלה איננה יכולה לשמור על מדיניותה הכלכלית בשל לחצים קואליציוניים.

בסוף השבוע האחרון, התבשרנו על עליית מחירים נוספת. אינני יודע אם זו אינדיקציה למגמה – אולם דבר אחד בטוח – אסור לנו כממשלה לעזור לאינפלציה להרים ראש. הרחבה פיסקאלית ופריצת מסגרות פירושה נקיטה בפעולה אינפלציונית. ואינפלציה – פוגעת- בראש ובראשונה בשכבות החלשות.

אני מודע לכך שישנם כלכלנים התומכים בהגדלת הוצאה – אולם ספק בעיניי אם הם סבורים כך במציאות של כניסה צפויה להאטה ועליות מחירים – את הפעילות האנטי מחזורית הנדרשת אנחנו מקיימים כבר עתה בכך שאיננו מצמצמים את התקציב למרות הירידה בהכנות ממיסים והמורכבות של קביעת תחזיות לצמיחה והכנסה בתקופה של אי וודאות כלכלית; ועוד יותר אני מסופק אם לגישתם הדרך לעשות זאת היא תחת לחץ פוליטי של ממשלה שנקלעה למציאות של צבר התחייבויות גדול; אינה מוכנה להסתפק בשורה מרשימה של גידולים בתקציב ואינה יכולה לקבל הכרעות קשות בין סדרי עדיפויות – זו בדיוק שעת המבחן של הכללים הפיסקאליים ושבירה שלהם כיום פירושה פגיעה באמינות ושעבוד העתיד לטובת ההווה הקרוב והלוחץ.

“עלינו לשמור – אומר שר האוצר רוני בר-און; “על סדרי העדיפויות שקבעה הממשלה ועל עקרונות המדיניות הכלכלית שאנו מנהיגים. לראשונה קבענו, כי יעד-העל של המדיניות הכלכלית יהיה צמיחה תוך צמצום פערים. זהו העיקרון המנחה מאחורי שורת הגידולים ששימרנו בתקציבי החינוך, החברה והבריאות ומאחורי השינויים המבניים שאנו מבקשים לקדם במסגרת האג’נדה החברתית כלכלית. צמצום פערים פירושו מדיניות ממוקדת שתכליתה לצמצם את אי השוויון באופן יסודי וקבוע ולא בדרכים ווירטואליות של תשלומי העברה.

נציע לממשלה לאשר פריסה ארצית של תוכנית אורות לתעסוקה; ולצמצם את מספר העובדים הזרים – באופן שיביא להעלאת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה. נציע לממשלה חלוקה מחדש של העוגה התקציבית כך שתקציבים גדולים יותר יזרמו לשכבות החלשות, הדבר יבוא לידי ביטוי בתקצוב דיפרנציאלי בחינוך שיסיט מאות מילוני שקלים לאוכלוסיות החלשות בבתי ספר והסטה של מאות מילוני שקלים לטובת השכבות החלשות בפריפריה.

את יעד הצמיחה אנו מבקשים להשיג באמצעות תקציב אחראי עם מסגרות ברורות, באמצעות המשך השקעות בענפי המשק תוך הקצאת משאבים תוספתיים לתחבורה, לתעשייה ולתשתיות; באמצעות קידומה של האג’נדה החברתית כלכלית המתמקדת בשוק העבודה; המשך ההשקעה בחינוך; ושורה של שינויים מבניים בתחום התקשורת, הדואר, הנמלים והתעשייה.

תקציב 2009 הוא תקציב של גידולים בשורה של תחומים. תקציב המדינה לשנת 2009 הוא גדול יותר מהתקציב לשנת 2008 והוא כולל שורה ארוכה של תוספות בתחומי החברה, הרווחה, התשתיות, החינוך והביטחון. עם זאת, לנוכח צבר המחויבויות נדרשות גם התאמות.

במהלך התקופה עברנו תהליך מתמשך שמטרתו היתה לצמצם ככל הניתן את היקף הבעיה. גיבוש החלופות היה כרוך בתהליך קשה של קביעת סדרי עדיפויות – ההכרעה להיכן לא להקצות היא הכרעה קשה אבל זהו כורח המציאות. דעתי האישית היא, כי החלופה החברתית שהרכבנו היא חלופה המאזנת בין צורכי הביטחון והחברה ונכון יהיה לבחור בה – אבל כאמור, זו הכרעה שעל הממשלה יהיה לקבל.

ספינת הדגל של המדיניות הכלכלית היא בתוכנית הפריפריה. זוהי תוכנית מקיפה, פרי עמל של חודשים רבים, שבבסיסה שינוי תפיסתי מקיף עם חזון ויעדים ארוכי טווח אשר אני משוכנע, כי לכשיתגשם יהיה בו כדי לייצר קפיצת מדרגה לחברה ולמשק בישראל. תוכנית הפריפריה עונה באופן מובהק ליעד העל שקבענו לעצמנו של עידוד הצמיחה תוך צמצום פערים” – סיכם שר האוצר.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

דילוג לתוכן