קיבוץ

אריה קרול חתן פרס ישראל ממייסדי סעד ומזכ”ל תנועת הקיבוץ הדתי לשעבר – הלך לעולמו

0
0

נמנה עם מייסדי קיבוץ סעד בנגב, ועמד בקרבות קשים על הגנת האזור בעת מלחמת העצמאות ◄ בשנים 1968-1987 היה קרול ממונה בארגון הממשלתי “נתיב” על הפעילות החשאית בברית המועצות ושליחת תיירים יהודים מתנדבים מרחבי העולם אל פעילי העלייה שם.
אריה קרול חתן פרס ישראל ממייסדי סעד ומזכ
אריה קרול, חתן פרס ישראל ממייסדי סעד ומזכ”ל תנועת הקיבוץ הדתי לשעבר – הלך לעולמו

היום, כד’ בתמוז תשס”ח, 27/07/2008, הלך לעולמו אריה קרול, חתן פרס ישראל, לאחר מחלה קשה. קרול, חתן פרס ישראל ממייסדי סעד ומזכ”ל תנועת הקיבוץ הדתי לשעבר. על מותו אבלים, המשפחה וקבוצת סעד. יהי זכרו ברוך.

אריה קרול נולד בשנת 1923 ברוסיה הלבנה, עלה ארצה בשנת 1935, היה ממייסדי קבוצת סעד וחבר הקבוצה, מפקד היאחזות בירייה, מרכז ועדת המשק והמזכיר הכללי של תנועת “הקיבוץ הדתי”, הממונה על הפעילות החשאית בברית המועצות מטעם “נתיב” ומרכז פעולות “בני עקיבא העולמית” ותנועת “הקיבוץ הדתי” בארצות חבר העמים.

על פועלו זה קיבל את פרס ישראל למפעל חיים בשנת 2000.

אריה קרול

אריה קרול (נולד ב-1923), פעיל ציבור ישראלי למען יהודי ברית המועצות והתיישבות בנגב. חתן פרס ישראל לשנת התש”ס (2000) על מפעל חיים – תרומה מיוחדת לחברה ולמדינה.

קרול נולד בשנת 1923 בעיירה ליד מינסק בבלארוס. עלה לארץ כילד עם הוריו בשנת 1935 למושבה בת שלמה שליד זכרון יעקב. הוא היה חבר בגרעין “עלומים” של תנועת בני עקיבא ובמסגרת זו היה שותף להקמת קיבוץ טירת צבי בעמק בית שאן ולאחר מכן, היה מרכז הסניף הירושלמי של בני עקיבא. ב-1946 פיקד על היאחזות ביריה בגליל, אשר פונתה שלוש פעמים בידי הבריטים.

ב-1947 נמנה עם מייסדי קיבוץ סעד בנגב, שהוקם בן לילה ב-1947 על ידי בוגרי תנועת בני עקיבא, ועמד בקרבות קשים על הגנת האזור בעת מלחמת העצמאות. הוא שימש כמרכז המשק בקיבוץ, עם הפסקות קצרות, עד לשנת 1963. בשנת 1959 הוביל מערכה ציבור למען התיישבות יהודית בנגב ובשנים 1963-1967 ניהל את מפעלי “שער הנגב”.

בשנים 1968 -1987 היה קרול ממונה בארגון הממשלתי “נתיב” על הפעילות החשאית בברית המועצות ושליחת תיירים יהודים מתנדבים מרחבי העולם אל פעילי העלייה שם. אריה קרול יזם מערך ענף לקשר וסיוע ליהודים ולפעילות יהודית-ציונית ברחבי כל ברית המועצות. באופן זה סייע להעצמת הקשר של עם היהודי עם “יהודי הדממה” שמעבר למסך הברזל.

במסגרת פעילות זו הועברו ליהודי ברית המועצות – למרות ניסיון החסימה שהעמיד השלטון הסובייטי – כמויות ניכרות של תשמישי קדושה, ספרים ללימודי עברית ויהדות, ספרות עברית, ספרי תולדות עם ישראל לרבות ברוסית, קלטות שירים עבריים וסיוע פרטני לעידוד הפעילות היהודית-ציונית ובין השאר לטובת אסירי ציון.

במהלך למעלה משני עשורים, הביאו “התיירים” של קרול את זמרת הארץ ברחבי האימפריה הסובייטית. מצבע אדיר ממדים זה עבר למעשה ללא תקלות, נטע ביהודים הכלואים בברית המועצות תקווה ותרם תרומה מכרעת לחיזוק זהותם היהודית-ציונית של בודדים וגם קהילות בארצות המערב. משיאי הפעילות שיזם “נתיב” הייתה השתתפות משלחת מו”לים מישראל בירידי הספרים הבינלאומיים הדו-שנתי שנערכו במוסקבה ושאיפשרה הפצת תרבות ישראל להמונים אשר פקדו את הביתן הישראלי.

עם נפילת הקומוניזם ב-1989, עבר לסייע לפעילות בתחום קליטת העלייה מחבר העמים בדמות מיזם “בית ראשון במולדת” לקליטה ב-תנועה הקיבוצית ושיגור שליחים ישראלים לפעילות גלויה של עידוד העלייה. בשנים 1987 1991 כיהן כמזכיר תנועת הקיבוץ הדתי. המידע אודות קרול הובא מתוך ויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן