עובדים | תעסוקה | כוח אדם

שכר המינימום (למבוגרים) ולבני הנוער העובדים יעלה בתחילת חודש יולי

0
0

יש שלל של עצות ואזהרות לתלמידים שיצאו לחופשת הקיץ ומחפשים עבודה: רשמו את הימים והשעות, דעו אצל מי אתם עובדים, דרשו שכר עבור כל שעת עבודה גם עבור ישיבות עבודה וימי הכנה • להלן המדריך המלא לבני הנוער לעבודה בחופש הגדול
שכר המינימום (למבוגרים) ולבני הנוער העובדים יעלה בתחילת חודש יולי
שכר המינימום (למבוגרים) ולבני הנוער העובדים יעלה בתחילת חודש יולי

בפעם הרביעית בשנתיים האחרונות מתעדכן שכר המינימום למבוגרים, מה שמשפיע ישירות על שכר המינימום לבני הנוער העובדים. עשרות אלפי נערים ונערות שיעבדו במהלך חופשת הקיץ ייהנו כבר מתחילת חודש יולי משכר גבוה יותר

החופש הגדול החל היום. רבים מבני הנוער מחפשים תעסוקה ועבודה. זוהי שעתם הרעה של חלק מן המעסיקים המחפשים לנצל את בני הנוער התמימים והלחוצים, משרד התמ”ת רואה חשיבות רבה בשמירה קפדנית של זכויות בני הנוער בעבודה, הן מבחינת הדין והן להבטחת הערך החינוכי שבעבודה.

גם הסתדרות של הנוער העובד והלומד פותחת את קמפיין הקיץ ומבקשת להזהיר את בני הנוער והילדים היוצאים לעבוד מפני מעסיקים נצלנים. “לא נהסס להאבק במי שינצל עובדים צעירים” מבטיח, מזכ”ל הנוער העובד והלומד.

יש שלל של עצות ואזהרות לתלמידים שיצאו לחופשת הקיץ, ומחפשים עבודה: רשמו את הימים והשעות, דעו אצל מי אתם עובדים, דרשו שכר עבור כל שעת עבודה גם עבור ישיבות עבודה וימי הכנה.

להלן המדריך המלא לבני הנוער לעבודה בחופש הגדול

• גיל העסקה

במהלך חופשת הקיץ אסור להעסיק נוער מתחת לגיל 14. נער שמלאו לו 14 אך לא מלאו לו 15 ניתן להעסיק רק בעבודות קלות שאין בהן כדי להזיק לבריאותו ולהתפתחותו. במהלך שנת הלימודים מותר להעסיק בני נוער מגיל 15 ומעלה ובלבד שלא חל עליהם חוק לימוד חובה.

• פנקס עבודה

בני הנוער נדרשים להוציא פנקס עבודה, כתנאי להעסקתם. את הפנקס מוציאים בלשכות שירות התעסוקה. עליכם להצטייד בתעודת זהות, אישור מרופא המשפחה ובשתי תמונות. הוצאת הפנקס אינה כרוכה בתשלום. פנקס העבודה חייב להימצא במקום בו עובד הנער.

אישור רפואי מרופא כללי מהווה תנאי להעסקתו של נער. בעבודות מסוימות יש לקבל אישור מיוחד של רופא תעסוקתי כתנאי להעסקתו של נער.

צעירים מועסקים ומנוצלים. אילוסטרציה

• שעות עבודה

מותר להעסיק בני נוער לכל היותר 8 שעות ביום, ולא יותר מ-40 שעות בשבוע בסך הכל. העסקה בשעות נוספות אסורה. אין להעסיק בני נוער במנוחה השבועית. איסור זה הוא מוחלט ואין אפשרות לקבל היתר להעסקת במנוחה השבועית.

• הפסקות

לאחר שש שעות עבודה זכאי הנער/ה להפסקה של 45 דקות למנוחה ולסעודה, מתוכן לפחות חצי שעה רצופה. ההפסקה היא בדרך כלל על חשבון בני הנוער. חשוב לסכם מראש את עניין ההפסקה כדי למנוע מחלוקת.

• עבודת לילה

החוק קובע, כי בין השעות 20.00 בערב ל-08.00 בבוקר אין להעסיק בני נוער שגילם מתחת ל-16.

בין השעות 22.00 בערב ל-06.00 בבוקר, אין להעסיק בני נוער שגילם הוא 16 עד 18, אלא לפי היתר בהתקיים נסיבות מיוחדות, וגם זאת לא יאוחר מהשעה 23.00.

• רישום שעות העבודה

חובה על מעביד לערוך רישום מדויק של שעות העבודה של בני הנוער ואם רישום זה נעשה באמצעי שאינו מכאני או אלקטרוני (שעון) יש לאשר את רישום שעות העבודה בסיומו של כל יום עבודה בחתימה של הנער והמעביד.

• שכר המינימום לבני נוער עובדים

אילוסטרציה. אתר צילום הנוער העובד והלומד

זהו הסכום המינימלי אותו חייב המעסיק לשלם לבן נוער שעובד משרה מלאה (עד 40 שעות שבועיות ולא יותר מ-173 שעות בחודש). שכר המינימום לעובד במשרה חלקית יחושב יחסית לחלקיות המשרה.

שכר המינימום (למבוגרים) ולבני הנוער העובדים שוב עולה, החל מתחילת חודש יולי, למעלה ממאה אלף בני נוער היוצאים לעבוד במהלך חופשת הקיץ יזכו לתוספת שכר עבור כל שעת עבודה.

● בני נוער עד גיל 16 יקבלו לפחות 15.58 ₪ לשעת עבודה.
● בני נוער בגילאי 16 עד 17 יקבלו לא פחות מ- 16.69 ₪ לשעת עבודה.
● בני נוער בגילאי 17 עד 18 יקבלו שכר בסך 18.74 ₪ לשעת עבודה.
V בני נוער מעל גיל 18, כמו כל מבוגר אחר בישראל חייבים יהיו לקבל לפחות 20.70 ₪ לכל שעת עבודה.

<!–MinimumWageRate_21-06-08.htm–>
בהסתדרות הנוער העובד והלומד החלו בשבוע שעבר בהפעלת מוקד הפניות החדש המיועד לבני נוער שנוצלו בעבודה, מספרו של המוקד 054-400-1100.

שאלות ותשובות

◄ שאלה: שלום, שמי מיכאל וקיבלתי צו ראשון לפני מספר ימים. השאלה שלי היא האם למעסיק מותר לאסור עלי ללכת לצו גיוס, ואם לא, האם הוא צריך לשלם לי על שעות שבהן נעדרתי בתאריך של הצו?

תשובה:מיכאל שלום, אם בידך זימון כחוק ללשכת גיוס, על המעסיק לאפשר לך להתייצב כחוק אבל אין בחובתו לשלם בעבור שעות ההיעדרות.

◄ אני עובד במסעדה שבה מקבלים טיפים מהלקוחות ישירות אלינו, ובסוף כל יום עבודה המעסיק משלם את ההפרש לפי חישוב של 20 ₪ לשעה. האם זה חוקי?

שלום מתן, עניין הטיפים, למרבה הצער, אינו מוסדר בחוק ולכן אנחנו צריכים להסתמך בעניין הזה על פסיקות של בית הדין לעבודה. פסיקתו של בית הדין הארצי לעבודה (אם תהיה מעוניין אפנה אותך לפסק הדין הספציפי), קובע, כי טיפ שלא עובר דרך קופת העסק לא יכול להיחשב כתקבול של העסק ולכן גם לא יכול להיחשב כשכר עבודה.

מכאן שאם אכן הטיפים שאתה מקבל לא עוברים דרך הקופה של העסק בכל שלב שהוא – על המעסיק שלך חלה החובה לשלם לך לפחות שכר מינימום, ללא כל קשר לטיפים שקיבלת מהלקוחות. חשוב לומר שעל מנת שתוכל לנסות ולתבוע את ההפרש לו אתה זכאי, אתה צריך שיהיה בידיך רישום מדויק של הימים והשעות בהם עבדת. עליך לבדוק בנוסף את תלוש המשכורת שלך ולבחון האם רשום שם שכר של 20 ₪ לשעת עבודה, והאם מספר השעות שרשום בתלוש אכן תואם את השעות שעבדת.

◄ האם מותר למעסיק להוריד לי משכר המינימום בטענה שבעת עבודתי עם לקוחות ביצעתי טעויות בחישוב תשלום עבור אוכל?

לא. אם עובד הוא מבולבל ולא יודע לחשב טוב זו זכותו המלאה של המעסיק לומר לו – שמע, אין לך מקום פה אצלנו. אבל אסור לו בשום פנים ואופן להוריד משכר המינימום, אף לא אגורה אחת. נשמח לעזור לך, אם יהיה צורך.

[IMG SRC=ArtPic/WorkingYouth_165X155k-n_21-06-08_01.jpg WIDTH=165 HEIGHT=155 BORDER=0 ALT=”צילום: האיגוד המקצועי ל

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן