רק שליש מכלל המשתמשים באמת פעיל בהן ו- 20% כבר עזבו • ככל שהגיל עולה הנטישה רבה יותר. האכזבה גדולה במיוחד בקרב אלו שחיפשו ברשתות החברתיות קשרים עסקיים ותעסוקתיים חדשים.
מחקר חדש חושף: רשתות חברתיות של אינטרנט מאבדות גובה
מחקר חדש על עולם הרשתות החברתיות מצא, שכ-20 אחוז מהאנשים שדיווחו שאי פעם היו חברים ברשת חברתית, נטשו אותה. נטישת רשתות חברתיות נמצאה כתלויה בגיל, במצב משפחתי, במגדר, ובסיבות לשימוש ברשת מלכתחילה (הרצון לשמר קשרים חברתיים קיימים, מול הרצון להרחיב קשרים עסקיים ותעסוקתיים חדשים). במחקר, נמצא עוד, שרק שליש מהמשתמשים באינטרנט אכן פעילים ברשת חברתית אחת או יותר.
המחקר נערך בחודש אפריל 2008 וכלל מדגם מייצג של כ- 1,000 גולשי אינטרנט בגילאי 18 עד 50 בישראל והוא נערך על ידי פרופ’ גוסטבו מש, ראש החוג לסוציולוגיה ו-אנתרופולוגיה ב-אוניברסיטת חיפה, ו-צביה אלגלי, דוקטורנטית במחלקה למדע טכנולוגיה וחברה באונ’ בר-אילן, ויועצת ל-איגוד האינטרנט הישראלי.
מניתוח הנוטשים, נמצא, כי בעוד שרק 15 אחוז מהנוטשים הם בקבוצת הגיל 18-30, שיעור הנוטשים בגיל 31-40 הוא 24 אחוז, ובקבוצת הגיל 41-50 הוא 33 אחוז. כך שככל הגיל עולה הנטישה רבה יותר.
כמו כן, שיעור הנוטשים בקרב הנשואים הוא פי שניים משיעור הנוטשים בקרב הרווקים.
כן התברר, כי משתמשי רשתות חברתיות, שונים מאוכלוסיית משתמשי האינטרנט: הם צעירים יותר, נוטים להיות רווקים ומשתמשים “כבדים” יותר ברשת האינטרנט. שיעור בעלי השכלה אקדמאית נמוך יותר בקרב גולשי הרשתות החברתיות, מאשר בקרב גולשים שאינם מקיימים נוכחות ברשתות חברתיות.
הסיבות העיקריות שציינו המשתתפים לשימוש ברשתות חברתיות: לבלות זמן חופשי, לקיים קשר עם חברים קרובים, לקיים קשר עם בני משפחה, והרבה פחות על מנת ליצור קשרים אישיים, תעסוקתיים ועסקיים חדשים.
החוקרים, מסבירים במחקרם, כי רשתות חברתיות הן “אתרים שמאפשרים להציג ולבטא זהות ולקיים קשרים חברתיים עם אחרים שמוכרים למשתמש או לקשרים החברתיים של המשתמש”.
על פי המחקר הם פחות טובים ליצירת קשרים חברתיים, עסקיים ותעסוקתיים חדשים ונוטים להפוך למעין ספר טלפונים של אנשים מוכרים. על כן, כאשר המניע להצטרפות הוא הרחבת קשרים אישיים, מקצועיים ועסקיים, מהר מאד נוצרה אכזבה ועם הזמן נטישה.
אם אין ברשותך זמן עודף, האכזבה מהשימוש ברשתות חברתיות תגיע מהר
במחקר, נמצא שקיימים שני סוגים של משתמשים: חדשנים ושמרנים. החדשנים מחפשים ברשתות חברתיות קשרים חדשים, מידע חדש, זירה לביטוי פעילות ודעות. השמרנים, עושים שימוש ברשת על מנת לשמר את הקשרים החברתיים הקיימים עם חברים קרובים ועם בני משפחה.
ההבדלים בין שני סוגי המשתמשים הם בגיל, במצב משפחתי, במגדר ובתמיכה חברתית. השמרנים נוטים להיות צעירים יותר, נשואים, נשים ובעלי השכלה אקדמאית ומדווחים על רמות נמוכות של תמיכה חברתית. החדשנים הם גברים ומשתמשים “כבדים” באינטרנט.
בעוד גברים עושים שימוש ברשת ליצירת קשרים אישיים, עסקיים ותעסוקתיים חדשים, נשים נוטות לעשות שימוש לקיום של קשרים קיימים עם משפחה, חברים קרובים וחברים מתקופת בית הספר.
לגבי השימוש ברשתות חברתיות, הרי שמשתמשים “שמרניים”, שעושים שימוש ברשת על מנת לקיים קשרים קיימים, נוטים להישאר בה, בעוד שמשתמשים “חדשניים”, שעושים שימוש ברשת על מנת להרחיב את קשריהם החברתיים והמקצועיים, נוטים לעזוב יותר, וזאת כנראה מתוך אכזבה.
פרופ’ גוסטבו מש ו-צביה אלגלי, מסכמים: “הממצאים מראים שאם אתה מחפש חברים מבית הספר, קרובי משפחה וחברים קרובים, הרשתות החברתיות מאפשרות למצוא אותם וליצור איתם קשר בצורה דומה לשימוש במספרי הטלפון שלהם. פעילות זו כרוכה בתוספת של זמן לזמן שהגולש עושה שימוש ברשת.
אם אין ברשותך זמן עודף, האכזבה מהשימוש ברשתות חברתיות תגיע מהר ואיתה הנטישה. אם אתה מעוניין להרחיב את הקשרים החברתיים, וליצור קשרים עסקיים עם אנשים שאינם מוכרים לך באמצעות הרשת החברתית, קרוב לוודאי שהרשת החברתית לא תספק את הציפייה, תאכזב אותך, ותינטש על ידך”.