פרופ’ שלמה וינר: “מתמטיקה כמקצוע המלמד לחשוב ולהתחשב ולא כמכשיר סינון ללימודי המשך” • צוות המתמטיקה בחינוך היסודי במחוז חיפה, בהובלתן של מדריכות מקצוע המתמטיקה נעמי חדד, צרנה נשר והיועצת המדעית, פרופ צביה מרקוביץ נוקט בפעילות ענפה.
מנהל מחוז חיפה בכנס מתמטיקה: בסופו של דבר – המורה הוא הקובע
“בסופו של דבר – המורה הטוב למתמטיקה שיודע להאהיב את המקצוע על תלמידיו, הוא זה הקובע את דרך ההוראה וגם משפיע על הישגיהם הלימודיים של תלמידיו. אתם, המורים למתמטיקה, המהווים את חוד החנית של לימודי המקצוע בביה”ס, צריכים להוביל אותו לדרגת חשיבות עליונה” – אמר בשבוע שעבר אהרן זבידה, מנהל מחוז חיפה בכנס בנושא הוראת המתמטיקה בבתי הספר היסודיים, שהתקיים באודיטוריום מוזיאון הכט ב-אוניברסיטת חיפה.
עוד הוסיף, זבידה, כי כ-60% ממורי המתמטיקה ב-מחוז חיפה עברו כבר את תהליך ההתמקצעות ב-הוראת ה-מתמטיקה.
“בין חשבון לחשבון נפש” הייתה כותרת הרצאתו של פרופ’ שלמה וינר מאוניברסיטת בן גוריון, אשר הציגה את השאלה למה, בעצם מלמדים מתמטיקה? פרופ’ וינר, טען, כי הסיבה ל-הוראת מתמטיקה איננה הקניית המקצוע כשלעצמו, אלא לצורך העמדת רף גבוה לקבלה למוסדות לימוד יוקרתיים.
בדומה למצב ב-חקלאות, טען פרופ’ וינר, בו 2 אחוזים מן האוכלוסייה מספקים את כלל תצרוכת המזון במדינה מפותחת, כך גם בנושא המתמטיקה – אמנם אי אפשר לנקוב במספר המדויק של יודעי המתמטיקה, הדרוש לשם קיומה של כלל החברה, אך די במספר מוגבל וחלקי. מכלל האוכלוסיה. כיום גם מהנדסים ופקידי בנק נעזרים בתוכנות מחשבים ובטבלאות מוכנות מראש ואינם נזקקים לידע מתמטי רחב.
מערכת החינוך משתמשת, לדברי פרופ’ וינר, במקצוע המתמטיקה כאמצעי סינון תלמידים ללימודי המשך ובפרט במוסדות היוקרתיים להשכלה גבוהה; כיון שזה המצב, המטרה העיקרית בהוראת המתמטיקה מכוונת להצלחה במבחנים, ולא לחינוך לחשיבה.
למורים למתמטיקה יכול להיות, לדבריו, תפקיד חשוב – לתאם ולחבר בין ערכי המקצוע לערכים אנושיים; אחד מהם למשל הוא לחנך את התלמידים לבצע נוהלים באורח מדויק קפדני ואחראי. המורים צריכים להשתמש בערכים הספציפיים של מקצוע המתמטיקה ולהעבירם לחיי היום יום- לערכים אנושיים כלליים, כמקצוע המלמד לחשוב ולהתחשב ולא כמכשיר סינון ללימודי המשך”, סיכם פרופ’ וינר את הרצאתו.
גבי אמסלם, מפקח ורפרנט ללימודי המתמטיקה בבתי הספר היסודיים במחוז חיפה שארגן את הכנס, אמר כי; “הוראת המקצוע כיום אינה בגדר “המורה משפך והתלמיד כלי קיבול”. היום ההוראה לילדים חייבת להיות פעילה, דרך התנסות ודיון ודרך חקר”.
מה שמייחד, לדבריו, את החקר לעומת לימוד רגיל הוא הוויתור המכוון על שיטתיות. הידע לא נבנה עקב בצד אגודל מתוך הכוונה של המורה, או של ספר הלימוד; במקום זאת נערכות פעילויות אקראיות למדי, שבעזרתם אמור הילד לגלות את מבנה המתמטיקה.
אמסלם, טען, כי המקור האמיתי לגישה הזאת הוא באי הבנה עד כמה מורכבת היא המתמטיקה של בית הספר היסודי. בכך היא אינה שונה מן המתמטיקה בבית הספר העל יסודי או מערכת ההשכלה הגבוהה, היא פשוט שונה.
לאור עובדה זאת, מסר אמסלם, נוקט צוות המתמטיקה בחינוך היסודי במחוז חיפה, בהובלתן של מדריכות מקצוע המתמטיקה נעמי חדד, צ’רנה נשר והיועצת המדעית, פרופ’ צביה מרקוביץ בפעילות ענפה. 19 מדריכים מכל המגזרים פועלים בחלק מבתי הספר היסודיים במחוז. ההדרכה נעשית במסגרות ודגמים שונים ומגוונים העונים על צרכים שאותרו על ידי מפקחי ומנהלי בתי הספר.
במחוז חיפה פועל מערך השתלמויות לרכזים ולמורים למתמטיקה. בכל שנה נקבע נושא מרכזי או תהליך אותו מעוניין צוות הוראת המתמטיקה לקדם באמצעות הרכזים ובו מתקיימות השתלמויות.
בשנים האחרונות קודמו במחוז חיפה של משרד החינוך הנושאים הבאים: הטמעת תוכנית הלימודים החדשה, היכרות עם “תיק הרכז”, תיק מסמכים המאפשר מעקב מלא אחר התקדמות הוראת המקצוע ואשר פותח במחוז, והטמעת השימוש בו. מדי שנה נפתחות לפחות שתי קבוצות חדשות של מורים מתמקצעים במקצוע המתמטיקה.
במחוז חיפה פועלות תכניות מיוחדות, כגון; מ.ט.ע – מיזם מתמטי משותף למחוז חיפה, הטכניון ו-עיריית חיפה שמטרתו שיפור ההישגים הלימודיים במתמטיקה של תלמידים בעלי הישגים בינוניים בכיתות ד’-ה’.
סטודנטים מה-טכניון מלמדים קבוצות תלמידים קטנות את מקצוע המתמטיקה בתיאום עם צוותי ביה”ס והפיקוח. תכנית נוספת לחיזוק תלמידי החינוך היסודי במחוז חיפה במקצוע המתמטיקה הוא פר”ח, אשר במסגרתו מלמדים סטודנטים קבוצות תלמידים בביתם, בשעות אחר הצהרים.
התוכנית פועלת השנה בכ-60 בתי ספר, ולקראת השנה הבאה יש כוונה להרחיב את התוכנית לישובים נוספים במחוז וכן למחוזות נוספים ב-משרד החינוך. כמו כן, התכנית נמצאת בשלבי תרגום ל-ערבית, דבר שיאפשר הפצתה לחונכים בבתי ספר מן המגזר הערבי.
בנוסף על כך, בכל שנה עורך צוות המתמטיקה של מחוז חיפה מיפוי של מצב לימודי המקצוע במחוז תוך שימת דגש על היבטים מסוימים. השנה בחר הצוות להתמקד במיפוי ההדרכה בבתי הספר במגמה לייעל את פריסתה. מחוז חיפה מתפעל אתר מתמטיקה מחוזי שכתובתו http://www/schooly.co.il/merkaz-math בו ניתן למצוא פעילויות וקישורים רבים.
כמו כן, פועל פורום רכזים ברשת האינטרנט. תוכניות רצף יישוביות בין בתי הספר היסודיים לחטיבות הביניים, ובחלק מיישובי מחוז חיפה גם בין בתי הספר היסודיים לגני הילדים, מתקיימות במחוז. בין היתר נכללים בתוכניות הרצף הישובים; טירת כרמל, נשר, קריית ים, קריית מוצקין, קריית אתא, קריית טבעון ובקרוב גם בעיר חדרה.
בכנס התקיימו הרצאות נוספות בנושא היחס למתמטיקה בדתות השונות.
__________
בצילום, מימין לשמאל: חני לידור, אהרן זבידה, גבי אמסלם, פרופ’ שלמה וינר.
Add Comment