Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

דו”ח בנק ישראל: רק 17% מתנועת המכולות בנמל חיפה התנהלה עד עתה בלילה

0
0

זאת בניגוד לנמלים רבים בחו”ל, שבהם הפעילות בלילה משמעותית יותר • לפני כחודש החל ניסוי שבמהלכו הורחבה תנועת המכולות בלילה עד כדי 25% מסך פעילותן • ראוי שהממשלה תתמרץ את העבודה בנמלים תוך הוזלת תעריפי השימוש בשעות אלו

דו”ח בנק ישראל: רק 17% מתנועת המכולות בנמל חיפה התנהלה עד עתה בלילה

אחת הסיבות לאי היעילות של הנמלים במדינת ישראל היא שתפוקתם בלילה נמוכה מאוד; רק 17 אחוזים מהתנועה של המכולות – כניסת מכולות מלאות ויציאתן ריקות בשערי הנמל – ומהתנועה במסופים למשאיות מתנהלים בלילה. פעילות לוגיסטית בלילה הייתה מביאה לקיצור התור לפריקת אניות ולהפחתת העומס בכבישים – כך עולה מתוך דו”ח בנק ישראל לשנת 2007, שיפורסם ב- 1 לאפריל 2008.

הקטע זה המובא לקוח מתוך הפרק הדן ב”ענפי המשק”, עוסק בפעילות נמלים בשעות הלילה; לעבודה בלילה בנמלים יש יתרונות חיצוניים משמעותיים, משום שהיא מאפשרת ניצול של ההון גם בלילה. עבודת הנמלים משתמשת בעיקר בנמלים והשרשרת הלוגיסטית הקשורה אליהם, כוללת כבישים ומשאיות לפריקה, טעינה והובלה של המשאות.

בחו”ל מקובל שהשרשרת הלוגיסטית, הכוללת נמלים, חברות הובלה, מחסנים עורפיים וחברות תעשייה, פועלת גם בלילה. ב-נמל לוס אנג’לס, למשל, התמריץ לעבודה בלילה הוא דרך התעריפים: התעריף למשתמש בלילה נמוך משמעותית מהתעריף ביום.

בתחילת 2008 החל בנמל חיפה ניסוי1 שמטרתו הרצה של פעילות השרשרת הלוגיסטית בשעות הלילה. פעילות זו כרוכה בחסמי כניסה מסוימים מצד חברות המשאיות, מפעלי התעשייה והמחסנים העורפיים, שכמעט לא פועלים בלילה. כך, למשל, מפעלי התעשייה צריכים להיערך לפתיחת מחסני המפעל בלילה, וחברות ההובלה צריכות להקצות נהגי משאית נוספים.

מחסן עורפי ייפתח בלילה רק אם ייווצר ביקוש עקבי די הצורך. גם הנמל צריך להיערך על ידי פתיחת שעריו בין השעות 4:30 ו-6:30 בבוקר. התמריץ שניתן הוא סבסוד הפעילות של מחסן עורפי למכולות בלילה2, שהפסדו יוצא בשכרו: המשק מרוויח מההשפעות החיצוניות הגדולות של הסטת פעילות ללילה.

חשוב אפוא להבהיר לגורמים בשרשרת הלוגיסטית שהמדינה נחושה להפנים את ההשפעות החיצוניות הטובות שבפעילות הנמל בלילה. על פי הניסוי עד כה גדלה הפעילות בנמל חיפה בלילה, במונחים של תנועת מכולות, מ-17 אחוזים מתנועת המכולות ל-25 אחוזים, כאשר הפעילות גדלה באופן הדרגתי עם התמשכות הניסוי (איור למטה). עם סיום הניסוי רצוי להתחיל ללא שיהוי בתמרוץ הפעילות הלוגיסטית בלילה דרך התעריפים.

* 1 – הניסוי מנוהל על ידי חברת נמלי ישראל בשיתוף חברת נמל חיפה ומשרד התחבורה.

* 2 כך המשאיות יכולות להוביל מכולות גם אל הנמל וגם ממנו, כלומר לא לנסוע ריקות.

תגובות
0
0



Exit mobile version