לדברי יוזם המחקר, פרופ’ איתמר גתי: לרוב המתלבטים אין דעה מגובשת לגבי אילו שיקולים חשובים להם בבחירת מקצוע ותחום לימודים • “אם נרשמים ללימודים כאשר לא יודעים עדיין מה באמת מחפשים… אין זה מפתיע שרבים מחליפים חוג לימודים לאחר השנה הראשונה”.
65% מהמתלבטים בבחירת לימודים ומקצוע כלל לא יודעים מה הם מחפשים
לא יודעים מה אתם רוצים ללמוד או במה אתם רוצים לעבוד? מוטב שתמנעו מלקבל החלטות, כל עוד אין לכם דעה מגובשת. כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה באוניברסיטה העברית, בו נמצא כי מרבית המתלבטים בבחירת מקצוע כלל לא יודעים מה הם מחפשים. המחקר נערך בקרב 408 גולשים באתר “כיוונים לעתיד” (www.kivunim.com), המיועד לסייע למתלבטים בקבלת ההחלטה מה ללמוד והיכן, שמילאו שאלון ודיווחו על העדפותיהם.
מחקרים קודמים, הראו, כי אחד הקשיים המרכזיים של מתלבטים בבחירת מקצוע הוא “חוסר מידע על עצמי” – השאיפות, הכישורים, וההעדפות המקצועיות של המתלבט. לדברי יוזם המחקר, פרופסור איתמר גתי; “כאשר אדם אינו יודע מה הוא מחפש – קשה לו למצוא, כלומר, לבחור מקצוע. לכן, אחד השלבים הראשונים בדרך לסיוע למתלבט בבחירת מקצוע הוא לבחון עד כמה הוא מגובש בהעדפותיו, ויודע מה הוא רוצה”.
שאלון המחקר מבוסס על מערכת “משיב”, מערכת אינטראקטיבית לסיוע בבחירת תחום לימודים ומקצוע, שפותחה על ידי פרופ’ גתי. השאלון כלל התייחסות להעדפות המתלבט לגבי 32 שיקולים בבחירת מקצוע (למשל, “סביבת העבודה” או “שימוש בכושר ניתוח”). לגבי כל שיקול, התבקש המתלבט לציין עד כמה השיקול חשוב עבורו, מהן העדפותיו בשיקול, ומידת הנכונות שלו להתפשר.
הערכת מידת הגיבוש של המתלבטים התבססה על מידת ההבחנה שעשו בין השיקולים השונים מבחינת חשיבותם, העדפותיהם, והנכונות להתפשר בהם. ניתוח התשובות והמשוב האישי המוצג בסוף, התבססו על עבודת הדוקטור של ד”ר אביבה שמעוני מהאוניברסיטה העברית.
סטודנטים ממלאים שאלון שאלון המחקר מבוסס על מערכת “משיב”
ממצאי המחקר, העלו, כי מקרב הצעירים המתלבטים בבחירת מקצוע ונעזרו באתר “כיוונים לעתיד”, 65% אינם עושים הבחנה מספקת בין השיקולים השונים: הם לא יודעים אלו שיקולים חשובים להם יותר ואילו פחות, על מה הם מוכנים להתפשר ועל מה לא, ובמילים אחרות: לא ברור להם מה הם מחפשים.
“אם נרשמים ללימודים כאשר לא יודעים עדיין מה באמת מחפשים”, מוסיף פרופ’ גתי; “אין זה מפתיע שרבים מחליפים חוג לימודים לאחר השנה הראשונה”.
במחקר אחר של פרופסור גתי, נמצא שכ-30% מהסטודנטים במדעי הרוח והחברה החליפו חוג לאחר תחילת הלימודים, וכי רבים מהם הביעו חרטה על שלא התחילו ללמוד בחוג המתאים להם כבר בשנה א’. “עלות הטעות בבחירת חוג יכולה להיות גבוהה” – אומר פרופסור גתי; “על בחירה לא מתאימה משלמים מחיר, לא רק פסיכולוגי וחברתי אלא גם כלכלי”.
לדברי פרופסור גתי; “הכלים לסיוע עצמי ברשת אינטרנט מאפשרים התקדמות בתהליך ההחלטה לאלה שיודעים מה הם מחפשים; אלה שעדיין לא – חשוב שיפנו לייעוץ אישי על מנת להימנע מהחלטה שגויה. אתר “כיוונים לעתיד” ושאלון ההעדפות שבו, נותנים משוב למתלבט האם הוא כבר בשל לקבלת ההחלטה או שהוא זקוק לסיוע”.
ממצאי המחקר יוצגו בשיקגו בתחילת מארס, בכנס הבין-לאומי של הפסיכולוגיה הייעוצית (International Counseling Psychology Conference).