מאזני הצדק

צרכן שמחזיר לחנות מוצר שרכש יקבל את מלוא הסכום ששלם בעת הרכישה

0
0

השופטת אנה שניידר מבית המשפט לתביעות קטנות: “מדיניות החנות במקרה הנדון לא הייתה סבירה, וכי היה עליה להחזיר ללקוחה את מלוא הסכום ששולם על ידה בעת הרכישה, גם אם בעת ההחזרה הוזל המוצר כתוצאה מקידום מכירות, הנחת סוף עונה או מכל סיבה אחרת”.
צרכן שמחזיר לחנות מוצר שרכש יקבל את מלוא הסכום ששלם בעת הרכישה
צרכן שמחזיר לחנות מוצר שרכש יקבל את מלוא הסכום ששלם בעת הרכישה

בית המשפט לתביעות קטנות בעיר ירושלים, קבע, כי צרכן שמחזיר לחנות מוצר שרכש, יקבל את מלוא הסכום ששלם בעת הרכישה, גם אם בעת ההחזרה הוזל המוצר כתוצאה מקידום מכירות, הנחת סוף עונה או מכל סיבה אחרת.

התובעת הגישה תביעה ע”ס 500 ש”ח כנגד החנות “מעיין שטוב”. לטענת התובעת, היא רכשה בחנות מוצר שמחירו כ-160 ש”ח וכעבור מספר ימים, בתחילת יולי 2007, כאשר היא שבה לחנות ובקשה להחזיר את המוצר, התחוור לה, כי הזיכוי שקבלה הוא על סך 118.93 ש”ח בלבד, בעוד שסכום העסקה היה, כאמור, כ-160 ש”ח.

לטענתה, נאמר לה על ידי החנות, כי המוצר הוזל ושווי הזיכוי הוא לפי מחירו ביום ההחזרה.

התובעת, טענה בזהירות רבה, כי בעת הרכישה לא נראה שלט שבו כתוב, כי ההחלפה הינה לפי המחיר ביום ההחזרה, וקיימת אפשרות שהשלט הוכן לצורכי התביעה. יחד עם זאת טענה התובעת, כי גם אם היה שלט כזה בעת הרכישה – אין בכך כדי להצביע על חוקיות האמור בו.

מנגד, טענה החנות, כי המדיניות הנקוטה אצלה היא שניתן להחליף מוצר בתוך 14 ימים ושווי הזיכוי הוא לפי מחיר המוצר ביום ההחזרה. החנות טענה, כי פעלה על פי הוראות חוק הגנת הצרכן, וכי מדיניות ההחזרה האמורה מופיעה באופן בולט ומודגש בשילוט מתאים ליד הקופה וכן על כל קבלה שניתנת ללקוחות.

הכלל: התמורה תוחזר לצרכן שהחזיר מוצר במלואה

השופטת אנה שניידר מבית המשפט לתביעות קטנות בירושלים קבעה, כי נוסחו של חוק הגנת הצרכן, ביחד עם מטרתו, מובילים למסקנה, כי הכלל הוא שהתמורה מוחזרת לצרכן במלואה.

לדבריה של השופטת שניידר; “הרי לא יעלה על הדעת לאמץ פרשנות לפיה עוסק שלא מציג כלל מודעה בדבר מדיניות ההחזרה של הטובין או לא פועל לפיה יחויב להחזיר לצרכן את מלוא התמורה ואילו עוסק שמציג מודעה ובה, לדוגמא, קובע שהצרכן יקבל רק 1% מהתמורה ששילם, יוכל ליהנות מכך ולמעשה “למחוק” במחי יד את התמורה ששולמה על ידי הצרכן בעת הרכישה”.

מדיניות החנות לא הייתה סבירה

בהתאם לכך נקבע, כי מדיניות החנות במקרה הנדון לא הייתה סבירה, וכי היה עליה להחזיר ללקוחה את מלוא הסכום ששולם על ידה בעת הרכישה, גם אם בעת ההחזרה הוזל המוצר כתוצאה מקידום מכירות, הנחת סוף עונה או מכל סיבה אחרת.

החנות “מעיין שטוב” חויבה לשלם ללקוחה תוך 14 ימים, סכום של 500 ש”ח בתוספת הפרשי הצמדה וריבית מיום הגשת התביעה ועד לתשלום בפועל.

כמו כן, המליץ בית המשפט לחנות לשנות את מדיניותה ולהסיר את הכיתוב; “החלפה לפי המחיר ביום ההחזרה” הן מן השלט בחנות והן מן החשבוניות והקבלות.

לפסק הדין בעניין עמר אילנה נגד “מעיין שטוב”

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

רמיקסים לחגיגת יום העצמאות 77

דילוג לתוכן