הריון | לידה | תינוקות

שיטה חדשה מאפשרת לקבוע האם האישה נמצאת בסיכון לחלות ברעלת הריון

0
0

מדובר בפריצת דרך מדעית ישראלית; החל משבוע ה-7 ניתן לראשונה בעולם לחזות את העלול להתרחש כשישה חודשים מאוחר יותר • ד”ר חמוטל מאירי, מומחית בתחום נוירו-ביולוגיה ומנכ”ל דיאגנוסטיק טכנולוג’יס; רעלת הריון היא גורם המוות השני בשכיחותו בקרב נשים בהריון
שיטה חדשה מאפשרת לקבוע האם האישה נמצאת בסיכון לחלות ברעלת הריון
שיטה חדשה מאפשרת לקבוע האם האישה נמצאת בסיכון לחלות ברעלת הריון

שיטה חדשה אשר פותחה על ידי צוות מדענים ישראלי של חברת דיאגנוסטיק טכנולוג’יס מהווה פריצת דרך, בגילוי מוקדם של הריון בסיכון ועשויה להביא להורדת התחלואה והתמותה מרעלת הריון של אמהות ועוברים. המדענים של החברה דיאגנוסטיק טכנולוג’יס מהישוב יוקנעם, פיתחו שיטה המאפשרת לקבוע האם האישה נמצאת בסיכון לחלות ברעלת הריון. שלב הגילוי מתאפשר הרבה לפני הופעת התסמינים, בזכות ערכת בדיקה הקובעת בעזרת בדיקת דם פשוטה את רמת חלבון בדם האם שמקורו בשליה, המכונה PP13.

הבדיקה המתבצעת כבר החל משבוע ה-7, יכולה לראשונה לחזות את העלול להתרחש כשישה חודשים מאוחר יותר. תוצאות הבדיקה נותנות כלי בידי הרופאים המאפשר להם לשקול מתן טיפול תרופתי ובכך לצמצם את התפרצות המחלה ואף במקרים מסוימים למנוע אותה לגמרי.

עד היום לא הייתה דרך לגלות את הנשים בסיכון אלא רק כשהמחלה התפרצה והחלו התסמינים שלה.

רעלת הריון (Eclampsia) היא מחלה המופיעה בכ-3% מהיולדות ומתאפיינת בעליה בלחץ הדם, הפרשה מוגברת של חלבון בשתן ובצקות קשות. בקרב חלק מהנשים עלולה להיות גם פגיעה באברים ומערכות נוספות, כמו; כבד, כליה, עיניים, מח וכן במערכת קרישת הדם. המחלה מסכנת גם את העובר ועלולה לגרום לו לנזקים בלתי הפיכים ואפילו מוות.

רעלת הריון מתבטאת ביתר לחץ דם, בבצקות ובהפרשה מוגברת של חלבון בשתן. המחלה מופיעה בדרגות חומרה שונות וברוב המקרים כאשר יש עליה קלה בלחץ הדם, האישה ההרה עדיין לא מרגישה סימנים או הפרעות כלשהן.

רעלת הריון חמורה יכולה לגרום לפגיעה בגדילת העובר, לפגות, ופגיעה בתפקודי הכליה של האישה. סימני המחלה של רעלת הריון הם כאבי ראש, נפיחות פתאומית בעיקר של הידיים והרגלים, כאבים ברום הבטן ולעיתים טשטוש ראיה.

לכן חשוב שיבוצעו בדיקות לחץ דם, חלבון בשתן ובצקות בגוף באופן שגרתי במהלך ההריון על מנת למנוע סיבוכים אימהיים ועובריים.

ד”ר חמוטל מאירי, מומחית בתחום נוירו-ביולוגיה ומנכ”ל דיאגנוסטיק טכנולוג’יס, ציינה, כי; “רעלת הריון היא גורם המוות השני בשכיחותו בקרב נשים בהריון, אולם, לצערנו, היקף הבעיה לא מוכר לציבור הרחב ונשים רבות אינן מודעות לסכנה הממשית.

רעלת הריון: גורם המוות השני בשכיחותו בקרב נשים בהריון

בישראל מדובר בכ-5,000 יולדות הסובלות מרעלת הריון בכל שנה אשר היום בזכות הפיתוח החדשני קיים סיכוי גבוה יותר למנוע התפרצות המחלה בעזרת טיפול והשגחה רפואית”.

פרופ’ רון גונן מנהל אגף היולדות וחדרי לידה במרכז הרפואי בני ציון וראש החוג לרפואת נשים בפקולטה לרפואה בטכניון, הוסיף, כי: “לאחרונה, נערך מחקר גדול בנושא בישראל בו השתתפו 1,226 נשים הרות שטופלו ב- 35 מרפאות ברחבי הארץ. מהנשים נלקחו דגימות דם בשלושה מועדים במהלך ההריון ונבדקה רמת החלבון PP13.

תוצאות המחקר, הראו, כי כבר בשבועות 6-10 של ההריון ניתן לגלות כ-80% – 85%, מהנשים שנמצאות בסיכון גבוה לפתח רעלת הריון שתתרחש חמישה ושישה חודשים יותר מאוחר. תוצאות הבדיקה נותנות כלי בידי הרופאים לצמצם באופן משמעותי את התפרצות המחלה ואף במקרים מסוימים למנוע אותה לגמרי”.

פיתוח הבדיקה התאפשר הודות לכך שמדעני החברה הצליחו לבודד חלבון ייחודי לשליה, המכונה PP13, המצוי רק בנשים בהריון ואשר מגיע אל דמה של האם ההרה. באמצעות בדיקת הדם, ניתן לקבוע מהי רמת החלבון בדם הנשים, כבר בשבועות הראשונים להריון. רמה נמוכה מהנורמאלי של החלבון מצביעה על סכנה להתפתחות המחלה.

ניתן לבצע את הבדיקה כחלק מבדיקות השגרה שהרופא ממליץ עליהן בתחילת ההריון, במסגרת הערכת המצב הראשונית, או לבצעה כבדיקה נלווית לבדיקות הסקר הביוכימי לתסמונת דאון בשליש הראשון להריון. הבדיקה ניתנת לביצוע באחת מ”מעבדות זר”, ברחבי הארץ ועלותה 295 שקלים.

פרטים נוספים על הבדיקה, ניתן למצוא באתר האינטרנט של החברה המיועד לציבור הרחב ונמצא בכתובת www.pregenesys.co.il או בטלפון 04-9937722 וכן במעבדות חברת זר בכל רחבי הארץ.

_________

חברת דיאגנוסטיק טכנולוג’יס (DTL) מהישו יוקנעם, הוקמה בשנת 1994 ועוסקת בפיתוחים מדעיים על בסיס שליה וכן במציאת שיטות לאבחון מוקדם של מחלות ושיטות טיפול למניעת התפתחותן. כמנכ”ל החברה מכהנת ד”ר חמוטל מאירי וכיו”ר מכהן גיורא מיוחס.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן