Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

מגע”ר נתניה והעירייה הקרב האחרון שלהם או של האזרח

0
0

מאות אנשים ממתינים בתור, בדוחק, ללא תנאים בסיסיים, ורק שתי פקידות מטפלות בתלונותיהם. נתניה 2007, חמש שנים לאחר שרשות החנייה הופרטה, הבלגן חוגג, המענה הטלפוני לא בדיוק מתפקד • אם קיבלתם דו”ח תנועה, כדאי שתקראו את הכתבה לפני שאתם ממהרים לשלם

מגע”ר נתניה והעירייה הקרב האחרון שלהם או של האזרח

לאלפים מתושבי העיר נתניה, אשר הגיעו במהלך השבוע האחרון למשרדי רשות החנייה מגע”ר, קבלן הגבייה מטעם עיריית נתניה, בין השאר, לענייני דו”חות תנועה, סיבה טובה לכעוס. תור של מאות אנשים מצד אחד ושתי פקידות מנגד, בלגן, חוסר סדר ואי-קבלת תשובות לטענות התושבים – הם רק חלק קטן מתחושת הכעס.

עד לפני כחמש שנים פעלה רשות החנייה בעיריית נתניה כגוף אחד. רשות החנייה, שבתקופה הטובה הכניסה לקופת העירייה סכום ממוצע של 12 מיליון שקלים בשנה מדו”חות חנייה, העסיקה, מלבד הפקחים, גם מנגנון שמנה כעשר פקידות ופקידים במסגרת הגבייה ועורך דין צמוד שתפקידו היה לתת מענה על ערעורים של תושבים. זמן התגובה באותה עת עמד על כחודש וחצי.

אלא, שבעיריית נתניה חשבו לייעל ולהפריט את המערכת. את תוצאות ההחלטה חשים על בשרם אלפי תושבים. לרשות החנייה הותירו את מלאכת כתיבת הדו”חות ומשלוח הדואר הרשום, את מלאכת הגבייה העבירו לחברה הזוכה במכרז, חברת מגע”ר, ואילו את נושא הערעורים העבירו למחלקה המשפטית. על הנייר, לפחות, ההפרטה אמורה הייתה להגדיל את ההכנסות. בפועל, מנתונים שהגיעו לידי קול השרון המקומון של נתניה עולה, כי ההכנסה השנתית הממוצעת מדו”חות חנייה ירדה.

79 אלף דו”חות רשומים במאגרי המחשב של עיריית נתניה, ולכן, בחודש נובמבר הוחלט לשלוח בדואר רשום, על-פי חוק וכדי למנוע התיישנות, עשרות אלפי הודעות רשומות לחייבים. בעוד אלפי תושבים מבוהלים החלו לזרום למשרד מגע”ר, בו, כאמור, פעלו במהלך הימים האחרונים שתי פקידות ומנהלת אחת בנושא דו”חות חנייה, ניסו אלפי אזרחים אחרים לברר על פשר חובם הכספי. הם, שהחזיקו בידיהם את המעטפה שנשלחה אליהם, התקשרו לטלפונים אשר הופיעו – של רשות החנייה.

דוד רוזן שופט בית המשפט המחוזי

“זו הייתה החלטה משפטית”, סיפר גורם בכיר במערכת העירונית; “הוחלט לפרסם מספרי טלפון של העירייה ואת הפרטים של רשות החנייה ולא של מגע”ר, שאם ייווצר מצב והם לא יזכו במכרז הבא שכן חוזה ההתקשרות איתם הסתיים והוא מוארך באופן מיוחד, לא יוכלו התושבים לטעון שאין הם חייבים כספים”.

בפועל, כך טוענים עשרות חייבים, מענה טלפוני הם לא הצליחו לקבל, שכן ברגע שחייגו, הועברה השיחה לטלפון אחר ברשות מגע”ר – שם נתקלו בהודעה קולית מוקלטת. כשהצליחו להשיג מענה קולי אנושי, לא קיבלו, לטענתם, תשובות ענייניות.

גימל, (השם המלא במערכת) פנסיונר מן העיר חדרה, קיבל אף הוא התראה לפני עיקול. הוא ניסה להשיג את רשות החניה בטלפון, אולם משלא הצליח, הגיע לעיר נתניה וצעד על-פי הכתובת במעטפה לרשות החניה.

ברשות החניה הפנו אותו למגע”ר. בסופו של דבר הגיע הפנסיונר למשרדי מגע”ר ומצא שלפניו יש עוד למעלה מ-300 אנשים המחכים אף הם לבירורים. למן השעה 09:00 בבוקר ועד שעות הצהריים חיכה הפנסיונר לתורו. כשביקש להשתמש בשירותים, נאמר לו שאין דבר כזה במקום. במר גורלו ובלחץ שלפוחיתו, נאלץ להטיל את מימיו ברחוב.

גם סיפורו של אברהם, תושב העיר נתניה, לא שונה בהרבה. בערב יום כיפור האחרון, הגיעו אל אברהם מעקלים, שהודיעו לו שהוא חייב סך של 1800 שקלים על דו”חות חנייה משנת 2002. במשך מספר ימים ניסה אברהם להשיג טלפונית את רשות החניה, אך ללא הצלחה. אברהם, נאלץ לקחת יום חופש, הלך למשרדי רשות החנייה ושם הפנו אותו, כצפוי, למגע”ר. שם ביקש לדעת מדוע לא נשלחה לו התראה קודם לכן. בתשובה עניינית הוא לא נענה, מלבד; “התראה נשלחה לך”.

לא רק בטענות מסוג זה, אלא גם בטענות תושבים, שלדבריהם שילמו חובותיהם או לחילופין ערערו על דו”ח זה או אחר בשנת 2006, ולפתע קיבלו התראה על חוב חדש.

גורמים המקורבים ללשכה המשפטית, אישרו, כי “בלשכה המשפטית הטיפול בערעורים נעשה במהירות שיא, ואולם דרך ההתנהלות הקיימת מאז ההפרטה יוצרת, במקרה הטוב, עיכובים מיותרים.

הרצל קרן, חבר מועצת עיריית נתניה

בעוד שבעבר הכל היה מרוכז תחת קורת גג אחת, כיום מוגש הערעור לרשות החנייה והוא מועבר למגע”ר שאמורים להקלידו, משם ללשכה המשפטית שמחליטה מה שמחליטה ומשם זה חוזר למגע”ר.

כבר בהודעת התשלום האחרונה שנשלחה נתקלנו בשני מקרים בהם הוחלט לבטל את הדו”ח, ואולם ההודעה על-כך לא נקלטה במערכת ובשל כך נשלח חיוב לאדם החייב. מישהו חייב לעשות סדר בבלגן”.

הבלגן אינו רק בחלק הבירוקראטי, אלא גם בחוסר הבהירות באשר לחוק. חבר המועצה, הרצל קרן, פנה ליועצת המשפטית של עיריית נתניה, עו”ד נילי ארז. בפנייתו ציטט קרן מפסק הדין שניתן בימים אלה בבית המשפט המחוזי בתל-אביב הנוגע לדו”חות חנייה.

שופט בית המשפט המחוזי, דוד רוזן, קבע, כי פלטי המחשב המוכיחים, לכאורה, כי העיריות שלחו דו”חות חניה בדואר רשום, אינם בגדר רשומה מוסדית קבילה. פסק דין זה סותר את פסק הדין של השופט, ד”ר עודד מודריק, אשר קבע באוקטובר 2006, כי פלטי המחשב שמציגה עירייה הם בגדר רשומה מוסדית. בעקבות פסיקה זו, הוגש ערעור לבית המשפט העליון, אשר אמור לדון בסוגיה בשבועות הקרובים.

לקול השרון, מסר חבר המועצה הרצל קרן, כי; “אני סבור שבנסיבות העניין ראוי יהיה, שלא לפעול כנגד בעלי החובות, אשר ערערו על קבלת דו”ח בדואר רשום ממוחשב, וזאת עד להכרעת בית המשפט העליון בסוגיה”.

ואולם נדמה, כי לעיריית נתניה מחשבות משלה. באופן תמוה יצאה העירייה, דווקא לפני הדיון בעליון, במבצע גביית חובות של דו”חות חנייה. “עוד יותר תמוה, שהעירייה האריכה את מועד התשלום עד לתאריך 27.12, היום בו בית המשפט העליון ידון בערעור”, ציין בכיר בעירייה.

קובי ברדה דובר עיריית נתניה

קובי ברדה דובר עיריית נתניה, מסר בתגובה, כי; “העירייה מוציאה בימים אלה מכרז לשירותי גבייה בתחום החנייה. חברת מגע”ר תתפקד כגובה עבור העירייה עד לבחירת הזכיין. אין קשר בין מועד ואופן משלוח ההודעות לבין המועד המתקרב של סיום ההתקשרות מול חברת מגע

תגובות
0
0



Exit mobile version