כשאני מגיע למדינה בה עוברים באדום ואני מודע לכך, אני נזהר גם בירוק. אם מותר לעבור באדום (באותן מדינות) גם אני אעבור באדום, אך כמובן בזהירות. חשוב להיות נהג שנזהר בירוק ונזהר באדום או פשוט נהג שנזהר.
נהיגה עפ”י שיטת טריגו; מה אפשר ומה כדאי לעשות כאשר יש אור אדום
נהיגה היא ערך וכך צריך להתייחס אליה. נהיגה חייבת להיות מודעת, נהיגה זו עבודה וזה הנושא הכי חשוב כשאנחנו על הכביש, אך גם לימוד של טכניקות נהיגה עוזר להימנע ממצבי ביש כאלה. אגב, גם למנוע מאיתנו להיות הצד שעובר באדום וגם למנוע מאיתנו להיות בצד שעובר בירוק ומישהו עבר לו באדום.
נהגים בישראל עוברים באור אדום. בכל העולם עוברים ב”אור אדום”, במדינות רבות זה מותר בחוק (ימינה באדום) ובאחרות זה מקובל כנורמה. ליאור רייטר, מ”טריגו המרכז להדרכת נהיגה מתקדמת”, מסביר מה אפשר ומה כדאי לעשות;
“התפיסה בישראל, היא, כי מעבר באור אדום זה טאבו – אסור לעבור באדום! “רוצח”, עפ”י הפרסומות, מי שעובר באדום. אבל בישראל עוברים באדום. מיליונים! של מעברי אדום בשנה (כפי שגם ראינו לא מכבר בתוכניתו של חיים הכט).
אז מה עושים? אם נתייחס אל העוברים באור אדום כקומץ עברייני תנועה, רוצחים העוברים בכוונה תחילה אז אולי אכיפה וענישה קשה יעזרו (האם באמת עבריין מועד וידוע נרתע מהעונש?!?). אבל המצב קשה הרבה יותר לטיפול, עוברי האדום הם אמא שהסתובבה לילד שלה במושב האחורי, בחור שדיבר בדיבורית ולא שם לב, אדם רציני וחכם שהתכופף להרים משהו מרצפת הרכב ברגע הלא נכון ועוד ועוד.
רוב עוברי האדום הם לא עברייני תנועה ולא עושים זאת בכוונה, אך עדיין באותה פעם יחידה ובודדה של היסח דעת הם עברו באדום והתוצאה של פעולה זו יכולה להיות קטלנית, להם ולסביבה!
איך מונעים את הפעם הבאה? הפתרון לכך הוא קשה ומורכב, איך מונעים מאנשים טובים, שומרי חוק ונורמטיביים לעשות טעות כזו טראגית? איך בכלל גורמים ליצור אנושי לא לטעות והרי זה הדבר הכי טבעי?!
לצורך כך צריך שינוי תפיסתי ומודעות לכל נושא הנהיגה.
על פי “טריגו” נהיגה היא ערך וכך צריך להתייחס אליה. נהיגה חייבת להיות מודעת, נהיגה זו עבודה וזה הנושא הכי חשוב כשאנחנו על הכביש, אך גם לימוד של טכניקות נהיגה עוזר להימנע ממצבי ביש כאלה.
אגב, גם למנוע מאיתנו להיות הצד שעובר באדום וגם למנוע מאיתנו להיות בצד שעובר בירוק ומישהו עבר לו באדום.
הצעד הראשון לפתרון מעשי הוא לקבל את הקביעה; נהגים עוברים באור אדום.
כשאני מגיע למדינה בה עוברים באדום ואני מודע לכך, אני נזהר גם בירוק. אם מותר לעבור באדום (באותן מדינות) גם אני אעבור באדום, אך כמובן בזהירות. חשוב להיות נהג שנזהר בירוק ונזהר באדום או פשוט נהג שנזהר.
למילה נזהר יש מילים נרדפות בנהיגה שנשמעות קצת יותר טוב; צפי, תכנון, חלוקת קשב, איסוף אינפורמציה וסינון אינפורמציה, מקרים ותגובות, תרחישים… כל מושג כזה הוא תרגיל מעשי וכל תרגיל מעשי משפר את יכולת הביצוע שלנו. מעין ארגז כלים איתו אני נוהג בארץ ובכל מקום וברגע הצורך שולף את כלי העבודה שיעזור לי להתמודד עם המצב בשטח.
אמרו לנו כבר “בכביש אל תהיה צודק, תהיה חכם” אתה צודק אם עברת בירוק ומישהו פגע בך, אבל זה לא ממש עוזר להיות מאושפז וכואב וצודק.
תהייה חכם כלומר, תפתח את הראש, את העיניים, תפעיל שיקול דעת. התפיסה הקיימת היא, כי; “זו הזכות שלי אז יתנו לי אותה”, “מעבר חציה הוא שטח סטרילי של הולכי רגל”, “אור ירוק שלי אז אני עובר”, היא תפיסה שגויה שמסירה מאיתנו את האחריות לבדוק, לחפש ושוב לצפות, לאסוף אינפורמציה לחלק קשב לסכנות, לתרחישים וכדומה.
טעויות לעולם יקרו, טעויות קורות לאנשים שעושים ונוהגים. תשאירו לכם מקום לתיקון הטעות לאחר שקרתה!
_________
המידע הובא באדיבות טריגו המרכז להדרכת נהיגה מתקדמת בבעלותם של מיכה יצהר וליאור רייטר, שחברתם מתמחה בהדרכות נהיגה בכביש ובשטח מתוך אמונה שבעזרת הדרכה נכונה ניתן למנוע פגיעה מיותרת בחיי אדם. מטרתנו היא לחנך לנהיגה בטוחה ואחראית ע”י העלאת המודעות והגברת תחושת הביטחון והשליטה ברכב .
טריגו מתמחה בהדרכות נהיגה בכביש ובשטח המועברות ע”י מדריכים בעלי ניסיון אישי רב ומצטבר בהדרכות נהיגה בתחום הבטחוני ובתחום האזרחי. ההדרכות של טריגו משלבות הדרכה תיאורטית כשלב ראשון והדרכה מעשית במגרש האימונים הגדול של החברה. ליצירת קשר טלפון; 050-4854419.
Add Comment