הורים | parents

פזית בלציאנו נגרין, יועצת חינוכית על תרומת המשחק בקוביות להתפתחות הפעוט

0
0

היועצת החינוכית של מרכז קוביות לגיל הרך ברמת גן על משחק הקוביות המציב אתגרים מחשבתיים ומפעיל את יכולת פתרון הבעיות והיצירתיות של הילד • כאשר הילד בונה הוא מעריך את מספר הקוביות אשר יכנסו למבנה וכך לומד מושגי מרחב וחוקי פיסיקה ברמת תפיסה שמתאימה לילד.
פזית בלציאנו נגרין, יועצת חינוכית על תרומת המשחק בקוביות להתפתחות הפעוט
פזית בלציאנו נגרין, יועצת חינוכית על תרומת המשחק בקוביות להתפתחות הפעוט

למשחק בקוביות חשיבות רבה ותרומה משמעותית להתפתחות התקינה של הפעוט. למעשה מחקה המשחק בקוביות את העיקרון שממנו אנו המבוגרים בונים את ביתנו שלנו. כאשר נתבונן בילד המשחק בקוביות, נבחין בהנאה עצומה בהבעת פניו, רצינות ולרוב יהיה שקוע ומרוכז במשחק.

ילדים בגיל שנה מתחילים לגלות ענין במשחקי הקוביות וימשיכו בכך שנים רבות. המשחק הולך ומשתכלל עם הגיל. הילד, יתחיל במגע ובניה עם קוביות וימשיך בפעילויות כמו; השחלות, פזלים, לוטו וציור.

במשחקים אלו לומד הילד להיענות לסדר וחוקיות לצד ההנאה הרבה שמפיק. במשחקי הבנייה חש הילד חשיבות לתוצרים שהוא יוצר. הילד משתמש בקוביות על מנת לבנות משהו שהוא מעבר לחפץ עצמו ומחבר בין חפצים שונים.

אט אט לומד הפעוט לתכנן ולבנות. הוא לומד כיצד ניתן לטעות, לנסות שוב ולהתמודד עם תסכול כאשר דבר מה אינו מצליח. הוא לומד לדחות סיפוקים, להיות מציאותי ובעיקר לעבוד לקראת מטרה, לקראת התוצר הסופי.

כאשר הפעוט חוזר על מעשיו הוא לומד איזה גירוי גורם לאיזו תגובה; קובייה יוצרת מגדל, קובייה אשר אינה יציבה נופלת ועלולה להפיל בעקבותיה את המבנה כולו.

כאשר הקוביות צבעוניות, מתרחבת אפשרות הבנייה למימד נוסף של למידה. הילד לומד למיין ולהבחין במשותף ובשונה ולומד על תכונות החומר ואפיוניו במגע; כבדות, חיספוס, חדות וקהות.

משחק הקוביות מציב אתגרים מחשבתיים ומפעיל את יכולת פתרון הבעיות והיצירתיות של הילד. כאשר הילד בונה הוא מעריך את מספר הקוביות אשר יכנסו למבנה וכך לומד מושגי מרחב (למעלה-למטה, קרוב-רחוק) וחוקי פיסיקה ברמת תפיסה שמתאימה לילד (שווי משקל, כוח משיכה).

במשחקי הבנייה חש הילד חשיבות לתוצרים שהוא יוצר

המשחק בקוביות ובניה של מגדל מקוביות מעודדת את התפתחות התאום בין העין ליד, ותיאום בין שתי הידיים, כאשר יד אחת מייצבת את המגדל והאחרת מניחה קובייה נוספת. משחק בקוביות מפתח אצל הפעוט גם את יכולת ההתמדה, דחיית סיפוקים מיידים ואת היכולת לשאת תסכולים.

החל מגיל שנה, רוב הפעוטות יצליחו לבנות מגדל בין שתי קוביות, כאשר קובייה נוספת תתווסף למגדל לקראת גיל שנה וחצי. בהדרגה תגדל יכולתו של הפעוט להתמיד ולנסות להתגבר על המכשולים בדרך להצלחה.

במשחק הקוביות קיימת גם תרומה רגשית. תחושת המסוגלות של ילד אשר בנה בניין מקוביות גורמת לו לשמחה והערכת הסובבים, כי מעשיו הינה בעלת ערך רגשי רב.

ולסיום, כאשר שולח הפעוט את ידיו והורס את המגדל שזה עתה בנה במו ידיו, הוא מתנסה בפעולה אשר נותנת משוב חזק; צלילי חבטה, קוביות מתמוטטות ועפות לכל עבר. זוהי הזדמנות טובה לתעל מתחים ותוקפנות בדרך של משחק.
_________

* הכותבת פזית בלציאנו נגרין, משמשת כיועצת החינוכית של מרכז קוביות לגיל הרך ברמת גן.
_________

• מרכז קוביות לגיל הרך בעיר רמת גן, עורך ארבע פעמים ביום הפעלות תנועה ומוסיקה לפעוטות. ההשתתפות בפעילות אינה כרוכה בתשלום, מעבר לכרטיס הכניסה הרגיל למרכז קוביות. ההפעלות מתקיימות על ידי מדריכת קוביות, בעלת גישה לילדים קטנים.

הן נערכות בימים שני – חמישי וביום שבת בשעות; 10:30, 12:00, 17:30 ו-19:00. ההפעלות כוללות משחק עם בובות, שירים, הפעלה ושילוב של תנועה וקשב המתאימים לגיל הרך. בשעות הצהריים, מתקיימות הפעלות נוספות בהתאם למספר הילדים שנמצאים במרכז.

עלות הכניסה ל”מרכז קוביות” היא 35 שקל לילד לכניסה חד פעמית או 18-27 שקל לכל כניסה ברכישת כרטיסיות רב פעמיות. מבוגרים ללא תשלום. לפרטים והזמנת כרטיסים ניתן לפנות לטלפון; 03-7512581.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן