Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

עבר חוק חובת חבישת קסדות לרוכבי האופניים של ח”כ גלעד ארדן

0
0

“מטרתו העיקרית של החוק להעלות את המודעות לבטיחות בעת רכיבה באופניים. חובת חבישת קסדה היא אמצעי שעפ”י המחקרים שהוצגו מפחית את הפגיעה” ■ ד”ר דניאל; “זהו חוק רע מאוד, שיפחית ממספר רוכבי האופניים ויפגע בתחבורת האופניים”.

עבר חוק חובת חבישת קסדות לרוכבי האופניים של ח”כ גלעד ארדן

הצעת החוק המחייב רוכבי אופניים לחבוש קסדה אושר אמש (רביעי) ע”י הכנסת בקריאה שנייה ושלישית. בחוק תמכו 21 תומכים מול שלושה מתנגדים, למרות שארגונים למען רכיבה על אופניים ותחבורה ציבורית התנגדו לחוק בטענה שיפחית את מספר הרוכבים ולא יגביר את בטיחות הרוכבים בכביש בסיקור מיוחד כפי שהובא אתמול בהרחבה בפורטל העיתון של אמצע המדינה Kan-naim.co.il.

החוק כאשר ייכנס לתוקפו, בעוד חודשיים, ואנשי אכיפת החוק (שוטרים) יוכלו מאותו יום להטיל קנסות (גובה הקנס הצפוי עתיד להיות כ-200 שקלים) למי שירכבו ללא קסדה או ירכיבו אחר ללא קסדה על אופניהם. החוק גם קובע, כי הקסדה צריכה לעמוד בדרישות שיקבע שר התחבורה, ועליה להיות רכוסה ברצועה שתמנע את נפילתה בשעת רכיבה. בדומה והמחוייב לרוכב על כלי דו-גלגלי ממונע.

יוזם הצעת החוק, ח”כ גלעד ארדן (מסיעת הליכוד), הידוע גם כמי שיזם גם את חוק האפוד הזוהר, (חוק שיישומו הצליח מעל המשוער) ניסח את הצעת החוק שאושרה זאת לאחר פניית ארגון “בטרם”, הפועל לקידום בטיחות ילדים.

לדבריו, החוק היה מיועד ראשית לילדים ולנוער, אולם הוחלט להרחיבו גם למבוגרים בתוקף היותם מודל לחיקוי. זאת ועוד; גם חבר קיבוץ שירכב באופניו לחדר האוכל ללא קסדה יעבור למעשה על החוק.

ח”כ ארדן, אמר, אתמול, כי; “אני מרוצה שהצלחתי להעביר את הצעת החוק בקריאה שנייה ושלישית ביומה האחרון של מליאת הכנסת, בטרם יציאה לפגרה. מדי שנה, נפגעים מאות רוכבי אופניים; מטרתו העיקרית של החוק היא להעלות את המודעות לבטיחות בעת רכיבה באופניים. חובת חבישת קסדה היא אמצעי שעל פי המחקרים שהוצגו מפחית את הפגיעה”.

ח”כ ארדן, זכה טרם אישור החוק לתומכים ומתנגדים עקשניים. המצדדים בחוק שהציע, טענו, כי; “הקסדה אמנם איה יכולה להגן על הרוכב מכל פגע, אולם אין ספק ששימוש בה מקטין את הנזק בתאונה”.

בתומכים בחוק נמנו בכירים במערכת הבריאות, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, ארגון “אור ירוק”, איגודי הנוירו כירורגיים ורופאי הילדים, המועצות הלאומיות של משרד הבריאות.

אגב; גם ארגון הבריאות העולמי, ידוע כמי שתומך בחוק מסוג זה.

תומך בכך, גם ארגון “בטרם” שבירך על ההחלטה וציין כי; “חבישת קסדה אולי זה לא נוח, אבל זה מציל חיים…”. הארגון היה מתןמכי ודוחפי הצעת החוק, הציג קודם ההכרעה בכנסת, נתונים מהם עלה, כי מדי שנה נהרגים כ-6 ילדים ובני נוער בתאונות אופניים ומספר האשפוזים מגיע לכ-700 בשנה.

על הטיעון האחרון הזה בדיוק, יצאו המתנגדים; הארגונים “ישראל בשביל אופניים”, “תחבורה היום ומחר”, “מגמה ירוקה” ו”חיים וסביבה” (ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל) שהתנגדו להצעת החוק טענו, כי איננה מבוססת על בדיקה מקצועית כלשהיא ורואים בה סכנה ופגיעה נואשת לתחבורת האופניים ולשלומם של רוכבי האופניים בישראל.

בארגונים אף טוענים, כי החוק ישיג את המטרה ההפוכה: מספר הרוכבים יקטן – בין אם בגלל הסרבול שבחבישת קסדה (בעיקר בקיץ) ובין אם בגלל המסר המשתמע כי דיווש על אופניים הנו מסוכן.

אין בנתונים מידע על כמה מבין הנפגעים חבשו קסדה חוזר ומדגיש ד”ר דניאל מישורי, מפעילי “ישראל בשביל האופניים” שאמר, כי; “זהו חוק רע מאוד, שיפחית ממספר רוכבי האופניים ויפגע בתחבורת האופניים”.

ד”ר מישורי; “במקום לסלול שבילי אופניים כדי להגן על הרוכבים אומרים להם ’שימו קסדות’, שאפילו לא יגנו עליהם במקרה של תאונה. במקום ללמוד מהולנד או גרמניה, שם רוכבים הרבה באופניים ואחוז התאונות יחסית למספר הרוכבים נמוך, החליטו שכאן יודעים יותר טוב. גם מאוד משונה שחוק שבמקורו התייחס לילדים ולנוער, הפך לחוק למבוגרים ולילדים בלוויית מבוגרים”.

תגובות
0
0



Exit mobile version