תחבורה | רכב | תעופה

חוק חובת חבישת הקסדות מסכן את רוכבי האופניים

0
0

המתנגדים: יש לקבוע, כי שנה אחר כניסת החוק לתוקף יערך סקר נוסף, בו ייבדק אם הייתה הפחתה ברכיבה באופניים מחד עקב החוק, ומאידך אם חלה הפחתה בפגיעות ראש, תוך פילוח סוגי התאונות. (בחינת הנתונים באוסטרליה הובילה לשינוי בחוק ולביטולו בפועל למבוגרים).
חוק חובת חבישת הקסדות מסכן את רוכבי האופניים
חוק חובת חבישת הקסדות מסכן את רוכבי האופניים. ח”כ ארדן

היום, ד’ (25.7.2007), אמורה לעלות לקריאה שנייה ושלישית במליאת הכנסת הצעת החוק של ח”כ גלעד ארדן בדבר חוק הכופה חבישת קסדה על כל רוכבי האופניים בישראל. הארגונים “ישראל בשביל אופניים”, “תחבורה היום ומחר”, “מגמה ירוקה” ו”חיים וסביבה” (ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל) מתנגדים להצעת החוק אשר איננה מבוססת על בדיקה מקצועית כלשהיא ורואים בה סכנה ופגיעה נואשת לתחבורת האופניים ולשלומם של רוכבי האופניים בישראל.

“קסדות אופניים, אינן אמצעי הגנה הדומה לחגורות בטיחות או קסדות אופנוע. קובעים מתנגדי החוק ומוסיפים; “הן מעולם לא נוסו במבחני ריסוק, העדויות בדבר האפקטיביות שלהן נתונות במחלוקת, בכל מקרה הן אינן מספקות כמעט שום הגנה במקרה של תאונות דרכים, ויש חשש אף מפגיעות עקב חבישת הקסדה (פגיעה סיבובית בצוואר)”.

כיום ישנן בעולם רק שלוש מדינות עם חקיקה כה גורפת על חובת חבישת קסדה. (אוסטרליה, ניו-זילנד ודרום אפריקה). הניסיון שנצבר בארצות אלו הינו רע מאוד; חלה ירידה דרמטית של קרוב ל-40% במספר המשתמשים באופניים ככלי תחבורה, בעוד שמספר רוכבי האופניים שסבלו מפגיעות הראש ירד בפחות משיעור הירידה במספר הרוכבים.

הצעת החוק איננה מבוססת על בדיקה מקצועית כלשהי, ואיננה כוללת כל ניסיון לאיסוף נתונים בישראל ביחס לגורמי הפגיעות ברוכבי אופניים. ה-ECF פדרציית האופניים האירופאית (ארגון האופניים הגדול בעולם) מתנגדת בתוקף מהסיבות האמורות לחוקי קסדה.

בעולם קיימת חקיקה בנושא אשר מותאמת למאפייני הרכיבה בכל מדינה. בספרד לדוגמא חובת חבישת הקסדה חלה רק על רכיבה מחוץ לערים, ולא בימות הקיץ.

קסדות אופניים, אינן אמצעי הגנה הדומה לחגורות בטיחות או קסדות אופנוע

מתנגדי החוק, טוענים, כי; “הצעת החוק הישראלית חלה על כל הרוכבים בכל הגילאים. באותן מדינות בהן יש חקיקה, היא לרוב מוגבלת בגיל (12 שנים בחלקן עד 14-16 באחרות). ע”פי נתוני ארגון “בטרם”, עולה, כי 92% ממאושפזי תאונות האופניים בקרב ילדים הם עד גיל 14″.

זאת ועוד; סקרי עמדה נרחבים מהעולם מראים שהחיוב בחבישת קסדה הוא השיקול המרכזי של רוכבים בכח להמנע מרכיבה באופן מלא או חלקי. זה נכון עבור מרבית קבוצות הרוכבים; ילדים, רכיבה כאמצעי תחבורה וכפעילות פנאי. ההשפעה על רוכבים ספורטיבים ככל הנראה, זניחה.

חובת קסדה תמנע קיומם של פרויקטים של השכרה מידית של אופניים לשמוש קצר למגיעים לעיר. פרויקטים כאלו הפכו למקובלים באירופה (וינה, ליון ולאחרונה פריז עם למעלה מ-1,000 זוגות). מערכות אלו בנויות על שחרור אופנים באמצעות כרטיס אלקטרוני (או כרטיס אשראי) ואין בהן מקום לנעילת קסדות.

“בטרם”: 92% ממאושפזי תאונות האופניים בקרב ילדים הם עד גיל 14

זו דוגמא לאופן בו “חוק קסדה” לא רק מוריד את שיעור הרוכבים אלא גם מונע את צירופם של אנשים ונשים נוספים אל הרוכבים. הנתונים מאוסטרליה מראים לא רק על ירידה אלא גם על שינוי במגמה. בעוד שברוב העולם המערבי שיעור הרוכבים עלה שם הוא ירד, למרות נסיונות להמשיך לפתח את תחבורת האופניים באמצעות תשתיות וכדומה. בישראל אנו רואים התגברות ראשונית של שמוש באופניים לתחבורה, יש לשמור ולעודד מגמה זו לא לעצרה.

יש לזכור, כי מטרת החוק אינה חבישת הקסדה לכשעצמה, אלא הגברת בטיחות הרוכבים. בטרם כניסת החוק לתוקף, יש לבצע איסוף נתונים מישראל אשר יבחן; מהם גורמי ההרג של רוכבי האופניים (כמה מהם נהרגו במפגש עם מכונית), כמה מהם חבשו קסדה? (נתוני ארגון “בטרם” ביחס לילדים לא עושים פילוג מינימאלי זה), ובמיוחד כמה רוכבים נוסעים בכבישים.

יש לקבוע, כי שנה אחר כניסת החוק לתוקף יערך סקר נוסף, בו ייבדק אם הייתה הפחתה ברכיבה באופניים מחד עקב החוק, ומאידך אם חלה הפחתה בפגיעות ראש, תוך פילוח סוגי התאונות (עצמיות, עם רכב, וכו’). (בחינת הנתונים ב”מחוז הצפוני” באוסטרליה הובילה לשינוי בחוק ולביטולו בפועל למבוגרים).

המלצות “ישראל בשביל אופניים” לחוק המוצע;

• הגבלת תחולת החוק עד לגיל 14, כך שתוקפו לא יחול על מבוגרים בתוך העיר.

• איסור מרדף אחר רוכבים שאינם חובשים קסדות מחשש שיפגעו בתאונה תוך כדי מרדף (בפרט לגבי ילדים).

• מחקר על השפעות החוק: יש לזכור, כי מטרת החוק אינה חבישת הקסדה לכשעצמה, אלא הגברת בטיחות הרוכבים. בטרם כניסת החוק לתוקף, וכשנה לאחריו, יש לבצע איסוף נתונים מישראל: ממה נהרגים רוכבי אופניים (כמה מהם נהרגו במפגש עם מכונית), כמה מהם חבשו קסדה? האם חוק הקסדה באמת יעיל.

ד”ר דניאל מישורי, מעמותת “ישראל בשביל אופניים (ע”ר)”; “אנו מאוד מקווים שהצעת החוק לא תתקבל, או לכל הפחות תגביל את חוק הקסדה לנסיעות מחוץ לעיר, וכן לילדים עד גיל 14. בלי הסתייגויות אלה הצעת החוק מסוכנת מאוד לתחבורת האופניים בישראל.

מהניסיון בעולם מספר הרוכבים יפחת ב-40%, ובטיחות הנסיעה באופניים בתוך העיר תפחת. אנו קוראים ליוזם חוק הקסדה, ח”כ גלעד ארדן, לכלול את ההסתייגויות בהצעת החוק. עוד לא מאוחר לשפר את החוק ולהציל את תחבורת האופניים בישראל”.

________

לאתר חוק הקסדה: www.kasdot.org

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זו עושה שימוש ב-Akismet כדי לסנן תגובות זבל. פרטים נוספים אודות איך המידע מהתגובה שלך יעובד.

ברכת ראש הממשלה ליום העצמאות ה-77 למדינה

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

פתיחת חגיגות יום העצמאות ה77 בהר הרצל

תפילה ליום העצמאות ה-77 תשפ”ה

חגיגה ישראלית – מוסיקה ליום העצמאות ה- 77

רמיקסים לחגיגת יום העצמאות 77

דילוג לתוכן