בחזרה לבית הספר ולגן

צהרון – כדי להימנע מצרות כל השאלות לפני הרישום, מדריך

0
0

מה סדר היום בצהרון? חשוב לבדוק מה סדר היום בצהרון? מתי אוכלים צהריים? האם מתאפשרת מנוחה? האם הצהרון מתקיים בגן/ביה”ס בו לומד הילד או שהמעבר לצהרון כרוך בהסעה? ועוד שחשוב לשאול את כל השאלות לפני הרישום לצהרון, מדריך של החברה למתנסים.
צהרון – כדי להימנע מצרות כל השאלות לפני הרישום, מדריך
צהרון – כדי להימנע מצרות כל השאלות לפני הרישום, מדריך

מרבית ילדי הגיל הרך וגם רבים מילדי הכיתות הנמוכות (כתות א’- ג’) משתתפים בצהרונים בשעות אחה”צ. מדובר במסגרת חינוכית לכל דבר שמתחילה בגנים ובבתי הספר בסביבות השעה 13:00 ומסתיימת כעבור שלוש שעות בשעה 16:00 (ולעיתים גם מאוחר יותר), בטי פלג, מנהלת המחלקה לגיל הרך בחברה למתנ”סים מביאה רשימה של טיפים חשובים להורים כיצד לבחור צהרון איכותי לילדים;

■ בררו מי הוא הצוות החינוכי – האם יש בצהרון גננת מוסמכת?

מטפלת מוסמכת? עובד הוראה? רצוי מאוד שלכל קבוצת צהרון שיש בה יותר מ-20 ילדים תהיה מדריכה ואחראית עם תעודת הסמכה מקצועית.

■ כמה מבוגרים על כמה ילדים?

לקבוצה של עד 25 ילדים בגילאי 9-3 צריכים להיות לפחות שני מבוגרים (אשת המקצוע + סייעת). מעל 25 ילדים יש להוסיף לצהרון מבוגר נוסף.

■ מה התכנים שיש בצהרון?

בצהרון לגיל הרך צריכים להיות שלושה תחומי פעילות עיקריים: פעילות דידקטית (קריאת סיפור, הצגה…); פעילות חינוכית חופשית, פעילות חינוכית הפגתית – חוגים.

■ אלו חוגים צריכים להיות בצהרון?

רצוי מאוד, כי במהלך הצהרון (בעיקר בגילאי 5 ומעלה) יתקיימו 3-2 חוגים בשבוע. יחד עם זאת, בחלק מהצהרונים ניגבה תשלום נוסף עבור חוגים שמקיימים מפעלים חיצוניים. כדאי לבדוק מראש האם התשלום עבור החוגים הינו חלק מהתשלום הכולל, או שיש לשלמו בנפרד.

האם הצוות מקבל הדרכה באופן קבוע ורצוף והאם הוא מפוקח

■ מה סדר היום בצהרון?

חשוב לבדוק מה סדר היום בצהרון. מתי אוכלים צהריים? האם מתאפשרת מנוחה (רצוי מאוד שבצהרונים לגילאי 6-3 תינתן אפשרות למנוחה).

■ האם הצהרון מתקיים בגן/ביה”ס בו לומד הילד או שהמעבר לצהרון כרוך בהסעה

(רצוי מאוד להעדיף צהרון הממשיך את שהות הילד מהבוקר. הסעות לצהרון מאוד לא רצויות).

■ מה אוכלים בארוחת הצהריים?

ארוחות הצהריים צריכות להיות מסופקות ע”י חברות קייטרינג שיש להם אישור של משרד הבריאות ושנקבעות ע”י תזונאית. ארוחת הצהריים אמורה להכיל מדי יום מנת חלבון, מנת פחמימות, מנת ירק מבושל וניתן להוסיף גם קינוח ו/או פרי.

כמו-כן, יש לברר האם המזון מוגש על כלי אוכל קשיחים או חד פעמיים (חשוב שהמזון יוגש על כלים קשיחים על-מנת לתת תחושה של ארוחה כמו בבית).

■ באיזה מבנה פועל הצהרון?

כאמור, רצוי שהצהרון יפעל באותו מבנה של הגן/ביה”ס בו שוהים הילד בשעות הבוקר. חשוב לבדוק האם הציוד והמתקנים העומדים לרשות הילדים בבוקר – נגישים אליהם גם בצהרון לילדים בגיל הרך חשוב שבצהרון יהיו שטיחים/מחיצות שיכולות לאפשר רגיעה לילדים המעוניינים לנוח.

■ האם יש פקוח/הדרכה על הצהרון?

רצוי מאוד, כי במהלך הצהרון יתקיימו 3-2 חוגים בשבוע

כדי להבטיח שהצהרון אומנם עומד בסטנדרטים מקצועיים, יש לבדוק האם הצוות מקבל הדרכה באופן קבוע ורצוף והאם הוא מפוקח ע”י גורם מקצועי. לצהרונים במתנ”סים למשל, יש “תו תקן” המחייב אותם לסטנדרטים מקצועיים בנושאי מזון, כוח אדם, פעילות פדגוגית ועוד.

חשוב לא להתבייש לשאול את אנשי הצוות איזה סוג של ליווי ופיקוח מקצועי יש להן והאם הילדים במקום מבטחים.

חשוב לזכור; הצהרון, אינו תחליף לבייבי-סיטינג, זוהי מסגרת חינוכית לכל דבר שמעבר לפתרון החשוב שהיא נותנת להורים העובדים במשרה מלאה, מדובר במסגרת שמעניקה העשרה, התעמקות בתחומי עניין והרגלי תזונה נכונים.

כיום, כאשר רוב ההורים נזקקים לצהרון לילדיהם, חשוב לשאול את כל אותן השאלות מעלה לפני הרישום לצהרון.

________

• הובא מתוך אתר החברה למתנסים, ארגון הפנאי והקהילה הגדול ביותר במדינה המפעיל מאות מתנ”סים ובתי ספר קהילתיים ברחבי הארץ.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן