Site icon כאן ישראל | kanisrael | כאן נעים | kan-naim

המשרד להגנת הסביבה: מהיום (1 ביולי) נכנס לתוקף חוק מיחזור הצמיגים

0
0

השר להגנת הסביבה, גדעון עזרא: “עם כניסת החוק לתוקף יחלו היבואנים והיצרנים לאסוף צמיגים משומשים ולהעבירם לטיפול מסודר ובהמשך למיחזור. כנגד יצרנים, יבואנים ובתי עסק שלא יעמדו בדרישות ינקטו הליכי אכיפה מחמירים”.

המשרד להגנת הסביבה: מהיום (1 ביולי) נכנס לתוקף חוק מיחזור הצמיגים

החל מהיום (1 ביולי) נכנס לתוקף חוק מיחזור הצמיגים המשומשים. החוק נועד להסדיר סילוק ומחזור של צמיגים משומשים באופן שימנע את המפגעים הסביבתיים הכרוכים בהשלכה לא מסודרת של הצמיגים ולחיסכון בחומרי גלם.

בהתאם לחוק למיחזור צמיגים משומשים – שהובא בפורטל כאן נעים, שאושר בכנסת בקריאה ראשונה כבר ב-(21/12/05) ע”י ח”כ מיכאל נודלמן, שנכתב והוגש בתיאום עם המשרד לאיכות הסביבה, משרדי הממשלה האחרים ובהסכמה עם גורמים בענף הצמיגים – נקבע בסופו, כי באחריות היצרנים והיבואנים (כ-60 במספרם) לאסוף את הצמיגים לאחר גמר השימוש בהם ולהעבירם למיחזור.

בשלב הראשון, יאלצו היצרנים והיבואנים להעביר כ-50% מהצמיגים אותם הכניסו לשוק לסילוק או למיחזור, ובהמשך באופן הדרגתי של 7 שנים ידרשו להעביר את כל הצמיגים למיחזור.

גדעון עזרא השר להגנת הסביבה; “עם כניסת החוק לתוקף יחלו היבואנים והיצרנים לאסוף צמיגים משומשים ולהעבירם לטיפול מסודר ובהמשך למיחזור. כנגד יצרנים, יבואנים ובתי עסק שלא יעמדו בדרישות ינקטו הליכי אכיפה מחמירים”.

יעדי הסילוק שנקבעו הם;

• סילוק או מיחזור של 50% לפחות בשנה – עד 2009
• סילוק או מיחזור של 70% לפחות בשנה – עד 2011
• מיחזור של 50% לפחות וסילוק של עד 35% בשנה – עד 2012
• מיחזור של 85% לפחות בשנה החל מ-2012
• בנוסף, גם על יבואני רכב חלה אחריות לאיסוף הצמיגים אך בכמות מופחתת (30%).

אלעד עמיחי, ממונה מיחזור במשרד להגנת הסביבה, מסר, כי מדי שנה, ישנם כ-3 מיליון צמיגים שיוצאים מכלל שימוש והופכים לפסולת. הצמיגים, שאלפים מהם מועברים למגרשים לא חוקיים, גורמים לזיהום אוויר, שטחים פתוחים ומקורות מים.

בחלק מן הצמיגים ישנם גם מצבורי מים המהווים מוקד דגירה של יתושים, כדוגמת יתוש הנמר האסיאתי, העלולים להעביר מחלות קשות.

אלעד עמיחי, הוסיף, כי; “עם כניסת החוק לתוקף תתפתח בישראל תעשיית מיחזור שתקלוט את הצמיגים המשומשים ותהפכם לחומרי גלם ומוצרים חדשים. לדוגמא, את הצמיגים שיועברו למיחזור ניתן יהיה להפוך לאבקת גומי שתשמש את תעשיית הגומי, ייצור מרצפות גומי לגני משחקים, לשרוף אותם ולהפכם כתחליף לדלק או להשתמש בצמיגים גרוסים לאספלט לסלילת כבישים שקטים”.

ישנם כ-3 מיליון צמיגים שיוצאים מכלל שימוש והופכים לפסולת

כבר עתה ישנם מספר גורמים שנמצאים בתהליכים מתקדמים של פתרונות מיחזור צמיגים.

במדינות רבות בעולם קיימת תעשיית מיחזור צמיגים, כאשר החוק מתבסס על עקרון “אחריות היצרן” לטיפול בבעיות סביבתיות, המקובל במדינות המפותחות כדוגמת; ארה”ב, יפן, בריטניה, גרמניה, צרפת, הולנד וכדומה.

על-פי עקרון זה, האחריות לטיפול בבעיה סביבתית הנגרמת כתוצאה משימוש במוצר כלשהו מוטלת על יצרן המוצר או היבואן, היות והוא העומד בראש הפירמידה בגלגולו של המוצר עד להפיכתו לפסולת, ולכן חלה עליו החובה לטפל במוצר גם בסיום השימוש בו.

הליך פינוי הצמיגים המשומשים יתבצע באופן ישיר על-ידי היבואנים, היצרנים ובתי העסק על-פי האופן שהוגדר בחוק:

• “יצרן או יבואן צמיגים חייב לפנות מבית עסק, בלא תמורה ובלא תשלום, ובתוך פרק זמן סביר, כמות צמיגים משומשים בשיעורים התואמים ליעדי הסילוק והמיחזור באותה תקופה, מסך כל הצמיגים ששיווק לאותו בית עסק במהלך אותה תקופה”.

• “בעל בית עסק (פנצ’ריה) יעביר ליצרן או ליבואן או למי מטעמם צמיגים משומשים כאמור בשיעורים התואמים ליעדי הסילוק והמיחזור באותה תקופה, בלא תמורה ובלא תשלום”.

תגובות
0
0



Exit mobile version