ארכיאולוגיה

רשות העתיקות: בני נוער גילו בכפר כמא מטבעות מלפני 1200 שנה

המטמון של מטבעות זהב וכסף בן כ-1200 שנה שנתגלה בחפירה בכפר כמא שבגליל התחתון מכיל מטבעות, ששווים במאה ה-8 לספירה היה רב, נושאים כתובות בשפה ערבית המציינות אמונה באל אחד, ומזכירים את שמו של הנביא מוחמד▌ סילביה אישליין, מורה למולדת והיסטוריה בביה"ס היסודי "תינאל" בכפר כמא; "זו חוויה לכל החיים. חשוב מאוד שהילדים נחשפים לעבודת הארכיאולוג. הם מסתקרנים ורוצים ללמוד עוד על העבר".
0
0
רשות העתיקות: בני נוער גילו מטבעות זהב-כסף מלפני 1200 שנה
בני נוער שגילו מטבעות זהב-כסף

“אל תיכנס לי לכיס” הוא משפט שגור בכל העולם ובכל זאת רוב בני האדם סקרנים מטבעם לדעת מה יש וכמה בכיסו של האחר, על פי מנהל חפירות ארכיאולוגיות מטעם רשות העתיקות, מר עומר זידאן, הוא יכול לגלות לכם לפחות מה הייתה תכולת ארנק של תושבים בגליל התחתון במאה ה-8 לספירה בגליל התחתון, לאחר שחניכי המכינה הקדם צבאית “גליל עליון-המדרשה למנהיגות” בכפר הנשיא, חשפו אוצר בחפירה בכפר כמא שבגליל התחתון של מטבעות זהב וכסף בני כ-1200 שנה, ששווים במאה ה-8 לספירה היה רב.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

מנהלת רשות העתיקות יחד עם חניכי מכינות קדם-צבאיות, ביצעו בשבועות האחרונים, חפירה ארכיאולוגית לפני הקמת חניון לכלי רכב כבדים בסמוך לכביש הראשי של כפר כמא. זאת, ביוזמת המועצה המקומית כפר כמא ו-משרד התחבורה.

מטבע הזהב ממטמון המטבעות כסף וזהב שנמצאו בכפר כמא | צילום: עומר זידאן, רשות העתיקות
מטבע הזהב | צילום: עומר זידאן, רשות העתיקות

כבר ביום הראשון (יום א’ האחרון, ה-30 באוקטובר) של החפירות הארכיאולוגיות בכפר כמא שאליהן הצטרפו חניכי המכינה הקדם צבאית “גליל עליון-המדרשה למנהיגות” ב-כפר הנשיא, לא האמינו שזה קורה להם; “תוך כדי איסוף אדמה לתוך היעה, קלטתי מטבע נוצץ. כשהבנתי במה מדובר צעקתי וכולנו התרגשנו!” ספרה התלמידה דור יגב, חניכת מכינת “גליל עליון“.

החניכים, גילו מטבע זהב מהתקופה האסלאמית הקדומה, המתוארך לבין השנים; 777-776 לסה”נ והוא נושא כתובות בשפה הערבית המציינת ’אמונה באל אחד’ ואת שמו של הנביא מוחמד בן עבדאללה בן עבד אל-מוטלב, הידוע כמֻחַמַּד (בערבית: مُحَمَّد). בנוסף, מצאו חניכי המכינה הקדם צבאית, מטבעות נוספים מתקופה זו, העשויים; כסף.

הפתעה נוצצת ונדירה למצוא מטבע זהב יחיד בחפירה

מנהל החפירה מטעם רשות העתיקות מר עומר זידאן, אמר; “המטבעות נמצאו במבנים מהמאה ה-8-7 לסה”נ, יחד עם שברי כלי חרס, חפצי מתכת ועצמות בעלי חיים. כל אלה, מספרים על חיים פעילים שהתקיימו כאן בתקופה המוסלמית הקדומה. חשיפת המטבעות מעידה, אולי, על תכולת ’ארנק’ שהתפזרה כאן בימים הקדומים”.

לדברי מומחה מטבעות ברשות העתיקות, ד”ר רוברט קול; “ההתרגשות מהממצא היא לא רק של התלמידים, אלא גם של הארכיאולוגים. נדיר למצוא מטבע זהב יחיד בחפירה, כי כמו שהיום לא מוצאים סתם כך שטר של 100 יורו ברחוב, כך אנשים שמרו על הזהב שהיה ברשותם והוא התגלגל לאורך הדורות.

כשאנחנו כבר מוצאים מטבעות זהב בחפירה ארכיאולוגית, הם נחשפים לרוב כמטמון שאנשים החביאו בצורה מסודרת. מעניין לדעת שמטבע זהב כזה, בשביל אדם פשוט, היה המון כסף – דינר אחד היה שווה יותר מ-100 קילו של תבואה, וב-4 וחצי דינר, כבר ניתן היה לרכוש בית בכפר”.

ילדי בית ספר תינאל בכפר כמא עם המורה סילביה אישליין, מתנסים בעבודת הארכיאולוגים | צילום: גלעד צינמון, באדיבות רשות העתיקות | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
 ילדי בית ספר תינאל בכפר כמא

ילדי בית הספר היסודי “תינאל” בכפר כמא, ביקרו גם הם בחפירה, למדו על הממצאים ואף השתתפו בה לזמן קצר. סילביה אישליין, מורה למולדת והיסטוריה, אמרה, כי; “זו חוויה לכל החיים. חשוב מאוד שהילדים נחשפים לעבודת הארכיאולוג. הם מסתקרנים ורוצים ללמוד עוד על העבר”.

החפירות החדשות, וחפירות נוספות קטנות שנערכו בכפר כמא ב-50 השנים האחרונות, מלמדות על קיום יישובים קדומים במקום כבר בתקופת הברונזה התיכונה (כ-2,000 לפסה”נ), ובתקופה הרומית והביזנטית (המאה ה-2 עד ה-6 לסה”נ), ובהם גם שרידי כנסייה.

■ מצאתם טעות בכתבה, זה לא נעים! לחצו כאן ספרו לנו ונתקן.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן