נדל"ן

קבלני בנייה, מעריכים: ענף הנדלן, לא ימשיך לצמוח בשנת 2017

הגורמים העיקריים לפשיטות רגל בקרב קבלני הביצוע, לדעת הנשאלים הם; ניהול כושל, תמחור לקוי, מחסור בכוח אדם, מצוקת אשראי, תחרות חריפה, עליית מחירי עבודה וחומרים, עודף רגולציה וביורוקרטיה, ומוסר תשלומים בעייתי. הגב' תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi; "ציפיות הקבלנים כפי שעולות מהסקר צריכות להדליק נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות. ממשלת ישראל שמה לה למטרה להגדיל את היצע הדירות בישראל ולהפחית את מחירי הדיור באמצעות מכרזי מחיר למשתכן, אבל מרבית הקבלנים אינם צופים שבשנת 2017, יהיה גידול בפעילות הענף.
0
0
 הגברת תהילה ינאי, מנכלית משותפת בחברת CofaceBdi
תהילה ינאי

“ענף הנדל”ן לא ימשיך לצמוח בשנת 2017” כך מעריכים יותר ממחצית מהקבלנים בישראל – נתונים אלה ונוספים עולים מסקר ציפיות הקבלנים שערכה חברת המידע העסקי CofaceBdi לקראת כנס ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב–יפו–בת ים, אשר יתקיים בשבוע הבא בעיר אילת.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

עוד עולה מן הסקר, כי רק 46% מהקבלנים, צופים גידול או גידול מהותי בפעילות הענף, זאת לעומת 65% שצפו זו בסקר שנערך שנה קודם לכן ו-63% לפני שנתיים. במקביל להאטה המורגשת בפעילות ענף הנדל”ן, הקבלנים, צופים המשך עליית מחירי הדיור בשנת 2017.

68% מהקבלנים, ציינו, כי מחירי הדיור, ימשיכו לעלות, זאת לעומת 53%, שציינו כך בסקר בשנה שעברה. יצוין, כי בשנת 2012, רק 14% מהנשאלים, סברו, כי צפויה עליית מחירי הדיור. לא פחות מ-87% מהקבלנים, צופים המשך נפילות של חברות ביצוע בשנה הקרובה, בעוד ש-13% בלבד, סבורים שהקריסות מאחורינו.

הגורמים העיקריים לפשיטות רגל בקרב קבלני הביצוע, לדעת הנשאלים הם; ניהול כושל, תמחור לקוי, מחסור בכוח אדם, מצוקת אשראי, תחרות חריפה, עליית מחירי עבודה וחומרים, עודף רגולציה וביורוקרטיה, ומוסר תשלומים בעייתי.

לדברי הגב’ תהילה ינאי, מנכ״לית משותפת בחברת CofaceBdi; “ציפיות הקבלנים כפי שעולות מהסקר צריכות להדליק נורה אדומה בקרב מקבלי ההחלטות. ממשלת ישראל שמה לה למטרה להגדיל את היצע הדירות בישראל ולהפחית את מחירי הדיור באמצעות מכרזי מחיר למשתכן, אבל מרבית הקבלנים אינם צופים שבשנת 2017, יהיה גידול בפעילות הענף.

לעומת זאת, מעריכים, שהמחירים ימשיכו לעלות. אחת הסיבות לכך, כפי שעולה מן הסקר הוא הקושי הגובר שלהם לקבל מימון מהבנקים לצורך בניית הפרויקטים. מרבית הקבלנים גם מעריכים שעוד חברות ביצוע, יקרסו, מה שעלול להשפיע על עליית מחירי הביצוע ומכאן על המשך עליית מחירי הדירות“.

יו”ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-פו-בת-ים, מר אבנר לוי, אמר בתגובה, כי; “כל ממצאי המחקר, מובילים אותנו למסקנה אחת ויחידה. על אף הכוונות הטובות, ממשלת ישראל מובילה את ענף הנדל”ן קרוב מאוד לנקודת האל-חזור“.

לוי, הוסיף, כי; שרי הממשלה, אשר אוהבים לצאת בהצהרות בומבסטיות ולעשות כותרות, אינם מצליחים להביא לסיום את משבר הדיור. אני סבור, כי תחושותיהם של הקבלנים משקפות את תחושת הציבור; איננו מאמינים, שההיצע אכן יגדל וכי המחירים, אכן, ירדו. הבעיה היא שהנתונים מצביעים גם בדיוק על הסיבה שבגללה הענף לא יצליח להיחלץ מהקיפאון – הקושי החריף בהשגת מימון, אי שיווק הקרקעות של המדינה והמחסור בכוח אדם והרגולציה הכבדה.

לכן מן הסתם אנחנו נמצאים במצב החמור בו כמעט 90% מהקבלנים, מאמינים שחברות בנייה יקרסו. זה נתון מזעזע, והוא מזעזע פי כמה שכן ממשלת ישראל, במקום לעשות מאמצים להגיע לפתרון אמתי, החליטה שהיא מייבאת לכאן חברות בנייה זרות. צריך להתעורר ולהבין: מדינה מתוקנת לא פותרת משבר בתעשייה הגדולה ביותר שלה, על ידי החלפתה בתעשייה זרה”. סיכם יו”ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב-יפו-בת-ים, מר לוי.

קושי במימון פרויקטים

אחד הנושאים החשובים שעלו מהסקר הוא חוסר היכולת ההולך וגדל של הקבלנים להשיג מימון לפרויקטי נדל״ן. מהסקר עולה, כי 42% מהקבלנים, ציינו, כי היכולת שלהם להשיג אשראי למימון פרויקטים, ירדה מעט או מאד, זאת לעומת 10% שענו כך בשנה שעברה. בנוסף לקושי להשיג אשראי ציינו 60% מהנשאלים, כי עלות המימון שלהם התייקרה זאת לעומת 28% שציינו זאת שנה שעברה.

מעניין לציין, שעלות המימון של הפרויקטים התייקרה בזמן ששיעור הריבית הממוצע נמצא ברמת שפל של 0.1%, זאת לעומת 0.13% שנה שעברה ו-0.6% לפני שנתיים.

לדברי ינאי, היכולת של הקבלנים להשיג אשראי לפרויקטים צריכה להיות גורם בלתי נפרד מהתכניות הממשלתיות להגדלת היצע הדירות בישראל. לא ניתן להגדיל את כמות הדירות הנבנית בשנה לרמה של 80-100 אלף דירות ללא תמיכה פיננסית מצד המערכת הבנקאית והחוץ בנקאית. על הממשלה לפעול גם במישור הרגולטורי כדי לאפשר זאת״.

ירידה בפעילות קבלני הבניין הגדולים

מנתוני CofaceBdi, עולה, כי במחצית הראשונה של 2016, חלה ירידה של 5.8% במחזור פעילותן של חברות הבניה הגדולות, זאת לעומת עלייה של 3% שנרשמה בתקופה המקבילה ב-2015. כמו כן, עולה, כי חלה ירידה חדה בשיעור הרווח הנקי שלהן לפני מס מסך ההכנסות מ-4.3% שנה שעברה ל-2.7% בסוף המחצית הראשונה של 2016.

בתחום ייזום הנדל״ן מציינים ב-CofaceBdi, כי חלה ירידה חדה בשיעור הרווח הנקי לפני מס – מ-27.7% לפני שנה ל-17.2% בסוף המחצית הראשונה של השנה.

כל חברה 11 בענף – בסכנת קריסה מיידית

מניתוח דירוג הסיכון של החברות הפועלות בענף הנדל״ן ובכלל המשק, עולה, כי קבלני הבנייה נמצאים בדרגת דירוג של 7.15, הגבוה יותר מהסיכון הכללי במשק העומד על 6.62. ב-CofaceBdi, מדגישים, כי 8.7% מהחברות בענף הבנייה נמצאות בדרגות הסיכון הגבוהות ביותר (״מזומן בלבד״), כאשר המשמעות היא שכל חברה 11 בענף הבנייה נמצאת בסכנת קריסה מיידית.

כמו כן, נתוני מוסר התשלומים בענף הבנייה, מראים עלייה מתמדת בשנה האחרונה, מרמה של 100 ימי אשראי בפועל, לרמה של 112 ימי אשראי בפועל, זאת לעומת 102 ימי אשראי בפועל בכלל המשק.

סקר CofaceBdi, נערך לקראת כינוס הנדל”ן השנתי ה-19 של ארגון הקבלנים והבונים תל אביב-יפו-בת ים, אשר יתקיים במלון דן אילת בין התאריכים; 23-26 בנובמבר, בהשתתפות; שר הבינוי ח”כ יואב גלנט, יו”ר ועדת הרפורמות, ח”כ אלי כהן, יו”ר מטה הדיור במשרד האוצר, מר אביגדור יצחקי, מנהל רשות מקרקעי ישראל מר עדיאל שמרון, ראש אשכול נדל”ן ב-משרד המשפטים, עו”ד כרמית יוליס, מנהל אגף בכיר שיווק במשרד הבינוי והשיכון, מר בני דרייפוס, מנכ”ל דירה להשכיר מר עוזי לוי, היועץ הכלכלי הראשי של בנק הפועלים פרופ ליאו ליידרמן ונוספים.

כינוס הנדל”ן השנתי ה-19 של ארגון הקבלנים והבונים תל אביב-יפו-בת ים, יעסוק בנושאים בוערים ורלוונטיים ביותר בענף הנדל”ן דרך דיונים ומושבים בהשתתפות ראשי ערים, מקבלי ההחלטות בישראל בתחום הנדל”ן, מומחים בתחום הפיננסי, ההנדסי ועוד.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן