אוניברסיטה | מכללה חדשות טכנולוגיות תקשורת צרכנות

צרכנים מקבלים החלטות רכישה מדויקות יותר ב-מחשב מב-מובייל

חגי השופינג ברשת; "לא גודל המסך הוא הקובע, אלא הפחתה של המידע ב-תצוגת המובייל", מסביר פרופ' ליאור פינק מאוניברסיטת בן-גוריון; "אלא העובדה שבאתרים המותאמים לצפייה במובייל מוצג פחות מידע בעמוד של תוצאות חיפוש, מה שדורש מהמשתמש חיפוש ונבירה רבה יותר אחר המידע...".
0
0
פרופ' ליאור פינק, ראש המעבדה לחקר התנהגות משתמשים במכשירים ניידים במחלקה להנדסת תעשייה וניהול באוניברסיטת בן-גוריון ברקע מחשב ו-מובייל | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
פרופ’ ליאור פינק

ימי קדחת הקניות הבינלאומית ברשת האינטרנט שבימים אלו, הם בעיצומם (למשל; “בלאק פריידיי, Black Friday” יום שישי שפותח עונת השופינג) מעלים כי במחקר חדש שנערך באוניברסיטת בן-גוריון בנגב, נמצא שצרכנים מקבלים החלטות מדויקות יותר כאשר הם עורכים את הקניה דרך ה’מחשב’ ולא דרך מכשיר ה’טלפון הנייד’ (מובייל).

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

“זה לא גודל המסך שעושה את ההבדל” – מסביר פרופ’ ליאור פינק, העומד בראש המעבדה לחקר התנהגות משתמשים במכשירים ניידים ב-מחלקה להנדסת תעשייה וניהול ב-אוניברסיטת בן-גוריון.

פרופ’ פינק, ממשיך; “אלא העובדה שב אתרי אינטרנט המותאמים לצפייה במובייל, מוצג פחות מידע בעמוד של תוצאות חיפוש, מה שדורש מהמשתמש חיפוש ונבירה רבה יותר אחר המידע.

אתרי אינטרנט המותאמים לצפייה ב-מחשב השולחני, מספקים למשתמש את כל המידע מלכתחילה” – אומר פרופ’ פינק, החוקר אספקטים התנהגותיים וכלכליים של מערכות מידע.

זהו המחקר הראשון, שעורך אבחנה בין גודל המסך ל-צמצום מידע, שני גורמים שלרוב מעורבבים, יחד.

ממצאי המחקר, יוצגו בחודש הבא ב‘כנס הבינלאומי המוביל בעולם למערכות מידע’ שיתקיים בעיר מינכן.

בשנת 2018, טלפונים ניידים  היו המקור ל- 47% מהתנועה אל חנויות מקוונות וכ-36% מן המכירות, לפי אדוביאנליטיקס, חברה שמנתחת את העסקות ב-100 החברות הקמעונאיות הגדולות בארצות הברית.

במהלך ‘בלאק-פריידי’ האחרון, נערכו לראשונה, קניות בסך יותר משני מיליארד דולר במכירות מקוונות בארצות הברית באמצעות טלפונים ניידים.

“רוב הקמעונאים ברשת משתמשים בעיצוב אתרים רספונסיבי, כדי להתאים את הצגת המידע למכשיר” – מסביר עוד פרופ’ פינק.

“בעוד שתצוגה ידידותית לנייד משפרת את הנראות, היא מקטינה את כמות המידע וגורמת לצרכנים לקבל החלטות התואמות פחות את העדפותיהם”.

המחקר, מלמד עוד, כי המשתתפים קיבלו החלטות פחות מדויקות ופחות תואמות את העדפותיהם כתוצאה מתצוגת המובייל

מנקודת מבט טהורה של קבלת החלטות, המחקר, מראה שעדיף פשוט להציג את אותו מידע ללא קשר למכשיר בו נעשה שימושצרכנים, ימצאו שקשה יותר לקרוא את המידע במכשירים ניידים, אך ההחלטות שלהם, יהיו מדויקות יותר.

מטעם דוברות אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, מסרה הגב’ נעמה משאלי לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; כי שני הניסויים שערכו במסגרת המחקר פרופ’ פינק והמאסטרנטית דניאל פפיסמדוב, התמקדו בבחירת חדר מלון פיקטיבי בלונדון מבין 11 אפשרויות של חדרים.

המשתתפים צפו במידע על האפשרויות השונות ב’מחשב‘ או ב‘מכשיר נייד‘ ועמוד התוצאות הציג 8 מאפיינים של כל חדר בתצוגת מחשב ושלושה מאפיינים של כל חדר בתצוגת מובייל.

אמנם כל המידע היה זמין בשתי התצוגות, שכן ניתן היה להקליק על כל חדר להשגת המידע המלא, אך הוא היה זמין יותר בתצוגת המחשב.

השמת המשתתפים למכשיר ספציפי ולתצוגה ספציפית היו בלתי-תלויים זה בזה, מה שאפשר לזהות אם הבדלים בהחלטות היו תוצאה של המכשיר או של התצוגה.

כאשר אותו מידע הוצג בשני המסכים, לא היה הבדל ברמת הדיוק של ההחלטות.

המחקר, מלמד עוד, כי המשתתפים קיבלו החלטות פחות מדויקות ופחות תואמות את העדפותיהם כתוצאה מתצוגת המובייל אך לא כתוצאה מהמכשיר הנייד עצמו.

בין אם מדובר בבחירת חדר מלון, בגד או טלוויזיה חדשה, החוקרים, מאמינים, כי לקונים, תהיה חווית קנייה מדויקת יותר מבחינת ההתאמה להעדפותיהם, כאשר הם משתמשים ב’מחשב‘ מאשר בפורמט ידידותי ל’מובייל‘.

המחקר, נתמך במענק מטעם הקרן הלאומית למדע.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן