חדשות כאן ישראל פרקליטי ישראל

פרקליט המדינה הנחה ב-תיקי חוסר ראיות ותיקי העדר אשמה

עדכון הנחיית פרקליט מדינה בעניין סגירת תיקים בעילת "חוסר ראיות" ובעילת "העדר אשמה" ההנחיה המעודכנת הינה חלק מעבודת מטה נרחבת עליה הורה פרקליט המדינה עורך דין שי ניצן שמטרתה לעדכן ולהפיץ הנחיות פרקליט מדינה על מנת להגביר את הוודאות, האחידות והשקיפות של מדיניות התביעה הכללית בנושאים שונים. עבודת המטה מרוכזת על ידי דר' דותן רוסו.
0
0
עורך דין שי ניצן, פרקליט המדינה | עיבוד: שולי סונגו ©
עורך דין שי ניצן, פרקליט המדינה | עיבוד: שולי סונגו ©

פרקליט המדינה, שי ניצן, פרסם היום (שני, כ”ח בטבת תשע”ח) הנחיה בעניין סגירת תיקים בעילת “חוסר ראיות” ובעילת “העדר אשמה”, אשר נועדה להתוות את מדיניות התביעה בשיקולים ובמבחנים לסגירת תיק פלילי נגד חשוד בעילה של “חוסר ראיות” או “העדר אשמה”. ההנחיה משנה בנושאים מגוונים הנחיה קודמת שהוצאה לפני שנים בנושא זה.

 ■רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ‘פורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

הנחיה 1.3 בעניין “סגירת תיקים” בעילת “חוסר ראיות” ובעילת “העדר אשמה“, נועדה להתוות את מדיניות התביעה בעניין סגירת תיק פלילי נגד חשוד בעילה של “חוסר ראיות” או “העדר אשמה” והיא נועדה להנחות ולהבנות את שיקול הדעת של ה’תובע’ בקביעת עילת הסגירה המתאימה במצבים השונים.

ההנחיה המעודכנת, מבקשת לעצב מחדש את האיזון בין שתי עילות הסגירה; “חוסר ראיות” ו”העדר אשמה” – מקום בו התביעה, מצאה, כי אין תשתית ראייתית, מספקת להעמדה לדין.

דוברת פרקליטות המדינה אגף בכיר דוברות, הסברה ותקשורת עורכת דין עדן קליין, מסרה לפורטל כאן ישראל | kanisrael  | כאן נעים | kan-naim | אתר האינטרנט של כל המדינה’ כי; ל-עילת הסגירה, נודעת חשיבות רבה מנקודת מבטו של החשוד, מאחר שסגירת התיק נגדו בעילה של “חוסר ראיות“, מעידה בפני עצמה, כי לא נוקה כליל מן החשד שעמד נגדו.

תיק שנסגר בעילה זו, יוותר ברישומי המשטרה הפנימיים, על מנת שהגורמים מוסמכי העיון, יוכלו לראותם. לעומת זאת, במקרה של עילת סגירה של; “העדר אשמה” – עילה שנועדה למנוע מראית עין לפיה נותר חשד ממשי לגבי אשמתו של אדם – רישומו של התיק שנפתח נמחק מרישומי המשטרה הפנימיים.

ככלל, בעבר, במבחן הנוהג לסגירת תיק בעילה של; “העדר אשמה” היה מצב שבו לא התקיים “שמץ ראייתי” הקושר את החשוד לביצוע העבירה. מבחן זה, רוכך עם השנים והתחלף למבחן של העדר; “ספק סביר” בדבר חפותו של החשוד.

בהנחיה המעודכנת, נאמר, כי לצורך ההחלטה אודות ‘עילת הסגירה’ על תובע (תובע משטרתי או פרקליט) לבחון את מידת הסבירות שהחשוד ביצע את העבירה המיוחסת לו. ככל שהסיכוי שהחשוד ביצע את העבירה – כעולה מהראיות שנאספו בתיק – נמוך, הרי שעילת הסגירה הראויה, הנה; “העדר אשמה“.

ככל שהסיכוי שהחשוד ביצע את העבירה הנו גבוה יותר, יש לסגור את התיק בעילה של “חוסר ראיות“. עילת הסגירה של “העדר אשמה” נועדה לתיקים בהם התשתית הראייתית חסרה מאד. על כן, כאמור, ראוי שחשד זה, ימחק מרישומי המשטרה הפנימיים.

ההנחיה המעודכנת הינה חלק מ‘עבודת מטה’ נרחבת עליה הורה פרקליט המדינה עורך דין שי ניצן שמטרתה לעדכן ולהפיץ ‘הנחיות פרקליט מדינה’ על מנת להגביר את הוודאות, האחידות והשקיפות של מדיניות התביעה הכללית בנושאים שונים. עבודת המטה מרוכזת על ידי דר’ דותן רוסו.

אל 1.3 – סגירת תיקים בעילת חוסר ראיות ובעילת העדר אשמה.

0
0



אודות הכותב

עורך דין אלירן נעים

הכותב, הינו עורך דין. בעל משרד אלירן נעים – משרד עורכי דין. בעל תואר ראשון במשפטים ומחזיק ברישיון עריכת דין בישראל.
עורך דין אלירן נעים, משמש בין היתר גם כיועץ משפטי של אתר האינטרנט כאן ישראל (כאן נעים). המשרד בבעלותו עוסק בתחומי המשפט האזרחי על כל נושאיו בדגש על תחומי המשפט המודרנים כמו; דיני אינטרנט, קניין רוחני, לשון הרע, ועוד. המשרד משרת מגוון לקוחות פרטיים ומהסקטור העסקי | להתקשרות; 050-7415351 | ‏‎@elirannaimlaw‎‏ | elirannaim@gmail.com.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

דילוג לתוכן