בילוי נעים | אתר התרבות של ישראל חדשות כאן עכו מופעים תיאטרון | הצגות

פסטיבל עכו חוגג 40 שנים, יפתחו הזמרים שלומי שבת ופבלו רוזנברג

פסטיבל עכו לתיאטרון אחר מציין השנה 40 שנים לקיומו. השנה, הפסטיבל ממשיך לחדש ומביא מופעים והצגות מהארץ ומהעולם ומחזיר יוצרים ותיקים כמו עודד קוטלר, מייסד הפסטיבל ◄השחקן והבמאי שלום שמואלוב, המנהל האמנותי של 'פסטיבל עכו לתיאטרון אחר'; "40 שנות יצירה מקורית, חדשנית, חתרנית ובועטת בפסטיבל עכו לתאטרון אחר וזה ממש לא מובן מאליו. השנה 8 הצגות תחרות שעיקר ההתעסקות שלהן, לצד הנושאים החברתיים - פוליטיים, היא בשאלה 'מהו תיאטרון אחר?' ◄ ראש העיר עכו, מר שמעון לנקרי, אומר; "מדובר בהישג גדול ובנקודת ציון משמעותית של אחד מהמפעלים יוצאי הדופן שיש לנו בתרבות הישראלית".
0
0

הזמרים שלומי שבת ועמיתו פבלו רוזנברג, יפתחו את ‘פסטיבל עכו’ החוגג 40 שנים של תיאטרון אחר’ במופע המרכזי, מחר שני (ט”ו בתשרי התש”פ) 14 באוקטובר בשעה 20:30 בבית הספר לקציני ים בעיר, המתקיים כמדי שנה במהלך חול המועד סוכות, בין התאריכים; 14-17.10, ברחבי עכו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

הזמרים שלומי שבת ועמיתו פבלו רוזנברג, במופע המרכזי, שיפתח את 'פסטיבל עכו' | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
שלומי שבת ו-פבלו רוזנברג

בפסטיבל, יופיעו מאות שחקנים ואמנים מוכשרים המופיעים על במה (פֶּרְפוֹרְמֵרִים) מן הארץ ומהעולם, אשר יעלו עשרות הצגות ומופעים חדשים וותיקים, כשמתוכן 8 הצגות בכורות, שייקחו חלק בתחרות הפסטיבל.

זוהי השנה השנייה שבו פסטיבל עכו, יתקיים תחת ניהולו האמנותי של שחקן תיאטרון, קולנוע וטלוויזיה והבמאי מר שלום שמואלוב.

כאמור, אירוע הפתיחה של פסטיבל עכו, יתקיים ביום שני, 14 באוקטובר בשעה 20:30 בבית הספר לקציני ים עם המופע המרכזי של שלומי שבת ופבלו רוזנברג.

הפסטיבל נוסד על ידי שחקן תיאטרון וקולנוע, במאי, מחזאי, מנהל אמנותי ומייסד תיאטראות שונים בישראל מר עודד קוטלר בשנת 1980 וכולל הצגות תיאטרון פְרִינְג’ (תיאטרון שוליים) מופעי רחוב, ירידי אמנויות, אירועי חוצות, סדנאות ופרויקטים מיוחדים המתרחשים ברחובות עכו העתיקה.

לציון 40 שנה לפסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר, בחרה הנהלת הפסטיבל, להעלות שתי יצירות ייחודיות; “נפוליאון א\12” מיצב אמנות חי ופרויקט דוקו פואטי של היוצר אבי סבג, יליד העיר עכו, מנהל בית הספר לאמנות מוסררה וחתן פרס תור הזהב’.

הפרויקט שם במרכז את שחזורו של צריף מעברה, המבוסס על זיכרונותיו האישיים של סבג וכן על תחקור מעמיק.

כמו כן, תעלה היצירה “הקללה” בבימויו של עודד קוטלר, מייסד הפסטיבל, שיספר את סיפור נפילתה של שושלת אטראוס במלכות יוון העתיקה ויעלה שאלות הנוגעות למדינה הדמוקרטית ורלוונטיות היום יותר מתמיד; היכן ניצבים הקווים האדומים בניהולה של מדינה דמוקרטית? איפה מתחילה טובת הציבור וגולשת לטובת ההנאה של שכבת המנהיגות?

█ ראש העיר עכו, מר לנקרי; הישג גדול ובנקודת ציון משמעותית של אחד מהמפעלים יוצאי הדופן שיש לנו בתרבות הישראלית

ראש העיר עכו, מר שמעון לנקרי, אומר; “פסטיבל עכו הבינלאומי לתאטרון אחר חוגג השנה 40 שנות פעילות. מדובר בהישג גדול ובנקודת ציון משמעותית של אחד מהמפעלים יוצאי הדופן שיש לנו בתרבות הישראלית.

הפסטיבל מעלה על נס את הקסם שבתאטרון האחר ומעניק לקהל הזדמנות לחוות יצירה פחות שגרתית.

הקהל שיגיע לפסטיבל, ייהנה מאד מנופי העיר עכו, מהאווירה המדהימה ומכמויות הרגש והנשמה שהאמנים המשתתפים יציגו בהופעות, במופעי הרחוב ובפעילויות הנוספות”.

כבכל שנה, תתקיים תחרות בפסטיבל, בה ייקחו חלק 8 הצגות שנבחרו בקפידה מתוך 170 הצעות; “חוסר עניין לציבור” – מאת אינה אייזנברג ובבימוי מתן אמסלם, מספרת את סיפור נפילתו לתרדמת של אמן התיאטרון הרדיקלי גיל ברדוגו, ובוחנת את היווצרותם של מנגנוני הסתה ואלימות בתוך חברה מפולגת.

סילוואן בין הזמנים“- מחזה מאת עלמה גניהר, בימוי סיני פתר וחן אלון. אנסמבל היוצרים והיוצרות הפלסטיני- יהודי שהציג את ההצגה “הטווס מסילוואן” בפסטיבל עכו בשנת 2012, חוזר למסע נוסף בעכו, כדי לספר מה קרה לדיירי הבית.

תלויים“- מאת מאיה ערד יסעור ובבימוי יגאל זקס, זכה בפרס הראשון בתחרות בין לאומית למחזאות של המכון הבין לאומי למחזאות של אונסק”ו, ומתאר את סיפורם של שני מנקי חלונות, פליטים של מלחמת אזרחים, התלויים על חבלי סנפלינג מחוץ לקומה ה-45 של גורד שחקים בארץ חדשה.

מכוח אותה תנועה” – מחול תיאטרון חזותי ביצירת מיקה קופפר. מופע תנועתי המשלב דימויים חזותיים וסאונד ונע בין בנייה לפירוק, מופרכות ומציאות, מופשטות וקונקרטיות.

GOD’S BLOCKBUSTER” – יצירתן של נעה פרדר ורומי צרפתי, רומן מונולוגי העוסק בעידן האפוקליפסה, אשר מחכה להסעה שתאסוף אותו לתפקיד חייו בשובר הקופות של אלוהים, והוא יוכל בפעם הראשונה לבכות מהתרגשות.

סטו-רי“- בבימוי נועה בוקר, קומדיה נוגעת ללב המשייטת בין מציאות לבדיה, במסע אחר בית ואהבה.

המשחטה” – טרגדיה תיאטרונית מאת ובבימוי וסים חיר, המתארת מחלוקת רבת שנים בין שני אחים שירשו מאביהם משחטה, שהופכת ביום סתווי אחד למריבה אכזרית שבסופה האחים רוצחים אחד את השני.

רִירִיבֶּרְסִינְג” – מדובר ב-סאגה אודיוויזואלית במהלכה קבוצת יוצרים, ספק מחתרתית, ספק אקסהביציוניסטית עם חלומות מופרכים – כלואה במופע האודיו-ויזואלי שיצרה בעצמה.

רִירִיבֶּרְסִינְג” מוזיאון ההיגיינה מאת וָאקֶלְקוֹנְטַקְט הוא לא רק הצגה, הוא אירוע שעובד חזק על חוש הראיה והשמיעה.

מופע האודיו-ויזואלי מהפנט, קבוצת היוצרים מתכתבת עם העומס התכני והחרדתיות שבמרחב שהם יוצרים ומזינים לתוכם עומס חושי משלהם, מפזרים נרטיב שבור של אובדן עצמיות ומציאת עצמיות, שגיבורו הוא רעיון השתול ברחבי החלל והקהל בעל כורחו, הופך להיות חלק מהמופע עצמו.

יצירה, ביצוע, מוסיקה, וידאו, חלל, תאורה ומיתוג: Wackelkontakt Extended; אייל ללי ביטון, תומר דמסקי, מרקו מילבסקי, דנה טקץ’, עופר לאופר, יואל פלד ו-עמוס פלד.

דובר עיריית עכו מר שרון דהאן, הוסיף ומסר לאתרכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי לרגל השנה ה-40 לפסטיבל עכו, תיחנך בו פלטפורמה חדשה; ‘Wackelkontakt Extended’ שתעלה 3 מופעים קצרים שיאפשרו מפגש אינטימי בין הקהל לבין אמני המחול והפרפורמנס.

אורך כל מופע, שאינו עולה על 30 דקות, יאפשר לקהל לראות יצירות מזווית אחרת ובמחיר של 25 ₪ בלבד למופע.

מופע נוסף אשר יעלה השנה בפסטיבל הוא “חוף מבטחים – קונצ’רטו לפליט ותזמורת“, יצירתה של מאיה בואנוס בשיתוף עם סימפונט רעננה, שמציף את סיפורם של מסעות הבריחה של הפליטים; הכמיהה לחוף מבטחים, שמסתכמת במקרים רבים בדחייה ממנו.

תחום ‘תיאטרון החוצות‘ יהפוך לגדול ומשמעותי יותר משהיה, תחת ניהולם של גבריאל כהן גרונדלנד וג’רום ארוש

המסע, שמחבר בין סיפורי הפליטות מרחבי העולם, מעלה ומציף את הזיכרון הקולקטיבי של הציבור הישראלי.

השנה, יתארחו בפסטיבל 3 הצגות מרחבי העולם; ההצגה Maiden, פרי שיתוף פעולה של יוצרים מאיטליה וקוסטה ריקה, תציג את סיפורה של גרטה, בחורה צעירה שחיה במדינה ללא צבא, וחלומה הגדול הוא להיות חיילת.

הצגה נוספת, “העכבר האחרון מטרזין“, מגיעה לפסטיבל מארצות הברית ומתארת את מערכת היחסים המיוחדת שמתפתחת בין סופיה בראון, כוכבת הקברט של ברלין, לבין פאבל העכבר, במחנה הריכוז טרזינשטט.

מופע נוסף שמגיע לפסטיבל מאיטליה הוא “דקיני“, מופע רב תחומי פמיניסטי המשלב בין תנועה, מוסיקה ווידאו ארט, במטרה לחקור וליצור גשרים דיאלקטיים בין בינה מלאכותית לבין תיאוריות חברתיות עכשוויות.

השנה, יחזיר הפסטיבל את העטרה ליושנה ותחום ‘תיאטרון החוצות‘ יהפוך לגדול ומשמעותי יותר משהיה, תחת ניהולם של גבריאל כהן גרונדלנד וג’רום ארוש, ממובילי תחום תיאטרון הרחוב בארץ.

במהלך הפסטיבל, יתקיימו עשרות מופעי רחוב של אמנים מוכרים, מחלוצי התחום בארץ, שהיו מהראשונים להופיע בפסטיבל והשנה חוזרים אליו שוב עטורי ניסיון וביניהם; חיים דרעי, סטיוארט קינגסטון ואורי ונועה וייס.

בנוסף, יועלו יצירות של רקדנים, ואף יצירות נוער. אחת מן היצירות הללו היא “קירות מדברים” פרי שיתוף פעולה של שחקני ‘בימת הנוער’ בכפר סבא עם נערים תושבי עוטף עזה.

כמו כן, אל הפסטיבל, תגיע להקה מסין שתופיע עם ריקוד דרקונים אותנטי וכן יועלה מופע ריקוד עמוד הודי, בביצוע הרכב פופולרי שהשתתף בתכניות טלוויזיה שונות בהודו ובפסטיבלים ברחבי העולם.

 

שחקני היצירה "הקללה" בבימויו של עודד קוטלר, מייסד הפסטיבל, שיספר סיפור נפילתה של שושלת אטראוס במלכות יוון העתיקה | צילום: אילן בשור | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
שחקני “הקללה”

כמו כן, תפעל בפסטיבל גם במת נוער שתאפשר חשיפה ל-תיאטרון נועראחר” ולא שגרתי, ובה יציגו נערים מבתי ספר בהרצליה, יפו ואשקלון הצגות עליהן עמלו לאורך השנה, וששתיים מהן זכו בפרס העבודה המצטיינת במגמות התיאטרון של משרד החינוך.

לקראת הפסטיבל, יתקיים יום עיון בנושא 40 שנה לפסטיבל עכו בתאריך ה-16.10, ובמהלכו פאנלים והרצאות בהנחייתם של אמנים ויוצרים שסייעו בעיצוב פני הפסטיבל לאורך השנים, וביניהם; עודד קוטלר, יובל מסקין, סמדר יערון, דניאלה מיכאלי, עתי ציטרון, שלום שמואלוב ועוד.

מנכל פסטיבל עכו, מר אלברט בן שלוש; “הקהל מוזמן למסע ברכבת הרים שדוהרת במהירות בין מחזות מקוריים…”

מנכל פסטיבל עכו, מר אלברט בן שלוש; “פסטיבל עכו הבינלאומי לתיאטרון אחר חוגג 40 להיווסדו, 40 שנה של יצירת תרבות ישראלית מקורית, שנשזרה בין קירות וחללים בני 1000 שנים.

ניתן לומר שכמעט ואין אומן, יוצר, שחקן או בימאי בישראל שלא מצא את עצמו באיזה שהוא שלב בחייו כאן בעכו. העיר, נתנה במה ואפשרה לכל מי שחלם לממש את חלומו, במבט לאחור עכו, זוקפת קומה בגאווה וגאה בתרומתה לתרבות הישראלית וליצירה המקורית.

תודה לכל מי שמסייע לכל המפעל האדיר הזה להתממש מידי שנה בשנה, ובראשם לכם, הקהל האמיתי שתומך ומצביע ברגליים מדי שנה והבאים בשעריה של עכו. היו ברוכים כולם”.

השחקן והבמאי שלום שמואלוב, המנהל האמנותי של ‘פסטיבל עכו לתיאטרון אחר‘ אמר; “השנה אנחנו מציינים בהתרגשות גדולה, 40 שנות יצירה מקורית, חדשנית, חתרנית ובועטת בפסטיבל עכו לתאטרון אחר וזה ממש לא מובן מאליו. 

זהו הישג ענק ומקור גאווה לתרבות והחברה הישראלית, שהצליחו במשך השנים להכיל יצירות מעוררות מחלוקת ואף טיפחו את הקול האחר בתיאטרון שהוא מחוץ לזרם המרכזי. השנה, בחרה הועדה האמנותית 8 הצגות תחרות שעיקר ההתעסקות שלהן, לצד הנושאים החברתיים – פוליטיים, היא בשאלה ‘מהו תיאטרון אחר?

הקהל מוזמן למסע ברכבת הרים שדוהרת במהירות בין מחזות מקוריים דיסטופיים, דרך מופעי פרפורמנס שבהם התנועה מחליפה את ‘הנרטיב‘ והדימוי החזותי את ‘הדמויות‘ ועד למופע שהוא סוג של מסיבת מועדונים עמוסה במוזיקה, עשן ואורות מהבהבים”.

גבריאל כהן גרונדלנד וג’רום ארוש, המנהלים האמנותיים של תחום הרחוב, אומרים, כי; “השנה נפל בחלקנו, בפעם הראשונה, העונג להיות חלק מ-40 שנה לפסטיבל עכו, שהעלו את קרנו של עולם תיאטרון הרחוב בקרב הקהל בעכו ובישראל רבתי ולנהל את אירועי החוצות ותיאטרון הרחוב.

יהיו איתנו השנה, שחקנים המסמלים את 40 שנות הרחוב בעכו מהעבר, ההווה והעתיד. קרנבל אמיתי של תיאטרון ברחוב, מחול מודרני, מיצגים, פסלים חיים, מופעי קרקס והכול באהבה גדולה.

אנו מאחלים לעצמנו, לפסטיבל וכמובן לקהל, עוד שנים רבות של תיאטרון רחוב משובח ואיכותי”.

“עם השנים, פרחה העיר עכו ועברה מהפכה תרבותית של ממש. כיום עכו מזוהה כעיר של תרבות; פסטיבלים, תיאטראות ומוסיקה, מהווים חלק מהותי ואינטגרלי מאופייה של העיר. ההצגות העולות בפסטיבל עכו משקפות את ההיסטוריה המפוארת של העיר בת אלפי השנים לחופי הים התיכון.

המופעים המגוונים מייצגים גם את הגיוון הקיים בעיר – יהודים וערבים, חילונים ודתיים, שחיים יחד בדו קיום ויחסי שכנות טובים כבר שנים רבות.

היצירות השונות שיעלו בפסטיבל עכו, מביאות לידי ביטוי את אופייה של העיר, שהפכה עם השנים לבית לתיאטרון חתרני  ופורץ גבולות בארץ”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן