זוחלים חדשות בריאות קורונה | Covid-19

נחש מי לא מפחד מ-Covid-19 | נגיף הקורונה ב’פדה-פוריה’

מחלת Covid-19, הנגרמת מנגיף הקורונה, לא הרתיע את האורח הלא קרוא; נחש צֶפַע, שחדר בסוף השבוע למבנה ונראה בסמוך לדלת הכניסה של המעבדה ◄ אביב הגיע – צֶפַע בא; זהירות; הצֶפַע הארצישראלי, המסוכן ביותר לאדם, מקרב הנחשים הארסיים בישראל.
0
0
דר' אבי פרץ, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה ומעבדת בדיקות הקורונה ב'מרכז הרפואי פדה פורייה' מימין: נחש צפע | צילום: פדה-פוריה | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
דר’ אבי פרץ, מימין: נחש צפע

נחש מי לא מפחד ממחלת Covid-19, הנגרמת מ’נגיף הקורונה’ נראה, כי מדובר ב-נחש צֶפַע ארסי, שהגיע עד לפתחה של ‘המעבדה למיקרוביולוגיה של המרכז הרפואי פדה-פוריה’ שבצפון הארץ, המגויס לטובת בדיקות הקורונה |  Covid-19.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

מסתבר שלא רק צוות המעבדה למיקרוביולוגיה של המרכז הרפואי פדה-פוריה, מגויס לטובת בדיקות קורונה… בשבת (כ”ה באדר התש”פ) בשעות הבוקר, הופתעו אנשי צוות המעבדה לגלות אורח לא קרוא. היה זה נחש צֶפַע, שחדר למבנה ונראה בסמוך לדלת הכניסה אל המעבדה.

דוברת המרכז הרפואי פדה-פוריה, הגב’ מיה צבן, מסרה לכתבנו, כי לוכד נחשים, שהזמין מנהל המעבדה דר’ אבי פרץ, לא היסס, לכד במהירות את הנחש הצעיר מסוג צפע, והרגיע את דר’ פרץ.

דר’ אבי פרץ, הדגיש שבלי קשר לנחש… צוות המעבדה למיקרוביולוגיה של המרכז הרפואי פדה-פוריה, עובד במרץ ומבצע יום-יום בדיקות מעבדה לגילוי נגיף הקורונה, מאז החלו ביום שני, שעבר, בוּצעו למעלה מ-500 בדיקות.

צֶפַע (שם מדעי: Vipera) הוא סוג של נחש ארסי בתת-משפחת הצפעונים. נחש צפע הוא הסוג הגדול ומוכר ביותר במשפחת הצפעונים. הראש נבדל מהצוואר, בעל צורה משולשת ומכוסה בקשקשים קטנים במגוון צורות. מאפיין בולט של סוג נחשים זה הוא גוף קצר ועבה יחסית.

הנחש הקטן ביותר בסוג הוא צפע גמד החי באירופה (כ-30 ס”מ), והארוך ביותר הוא הצפע הודי שמגיע עד 1.65 מטר והוא הארסי ביותר מבני סוגו.

נחשים הנמנים בסוג הצפע משמעים קולות נשיפה מפיהם בעת סכנה (להבדיל מכמה סוגים אחרים המשמיעים קולות באמצעים אחרים, כמו; רשרוש הזנב (עכסנים) או חיכוך קשקשי הגוף זה בזה (שפיפון).

בישראל מצויים שני מינים בלבד מסוג הצפע והם; צפע מצוי ו-צפע החרמון.

█ אביב הגיע – צֶפַע בא

אתמול (שבת) היה חם יחסית ואמנם מדובר בנחש צפע צעיר יחסית, אך, צריך לזכור, יש בו כמות ארס גדולה יותר ומרוכזת יותר, משום שעדיין לא נעשה בו שימוש. לכן, יש להתריע מפני הכשות נחש הצֶפַע, השורץ בכל הארץ והוא בדרך כלל פעיל בחדשים; מרץ – אוקטובר.

על פי ויקיפדיה צֶפַע (שם מדעי: Vipera) הוא סוג של נחש ארסי בתת-משפחת הצפעונים. כיום מוכרים בעולם 23 מינים שונים של צפעים.

מי הוא נחש הצֶפַע? נחש ארסי זה, מאופיין במעוּיינים על גבו, ראש משולש, איטי, ואורכו בין 30 ל-120 ס”מ.

הצֶפַע, מכיש רק כשהוא חש מאוים ולכן, יש להיזהר מצמחייה עבותה וכשמטיילים או עובדים בשדות, אין להרים אבנים, או ללכת יחפים.

תפוצה הצֶפַע, בארץ: בחבל הים תיכוני של ארץ ישראל, פרט לאזורי חולות. תפוצתו בעולם; ישראל, ירדן, לבנון וסוריה.

זהירות; הצֶפַע הארצישראלי, המסוכן ביותר לאדם, מקרב הנחשים הארסיים בישראל. הצֶפַע הוא הנפוץ בישראל. השילוב של קרבתו למגורי אדם, כמות הארס המוזרקת בהכשה ומידת הארסיות שלו עושים אותו למסוכן ביותר לאדם מקרב הנחשים הארסיים בישראל.

צפעים ניזונים בעיקר ממכרסמים, אך גם מציפורים ולטאות. הצפע מתרבה על ידי הטלת ביצים, נקבת הנחש, מטילה מדי שנה בין 10 ל-30 ביצים, בהתאם לגודלה. הביצים מוטלות בחודשים; יולי-אוגוסט והן בוקעות כעבור 5-7 שבועות.

בשנות השישים של המאה ה-20, חלה עלייה במספר הכשות אדם על ידי צפעים. עלייה זו, מוסברת בהרעלתם של האויבים הטבעיים של הצֶפַע, בעיקר הנמיות, באותה התקופה.

לאחר שהתאוששה אוכלוסיית הנמיות מההרעלות, פחת מספר ההכשות של הצפעים, כנראה, עקב הקטנת האוכלוסייה שלהם על ידי הטורף הטבעי. בהבאת ידיעה זו, הסתייענו בויקיפדיה.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן