אוניברסיטה | מכללה חדשות כדורסל פסיכולוגיה

נבחרות ישראל בכדורסל – מי ומה עומד מאחורי ההצלחות המרשימות

מאחורי ההצלחות המרשימות של נבחרות ישראל בכדורסל, יש "הנשק הסודי" צוות פסיכולוגי-ספורט מבאר-שבע, בהנחייתו של פרופ' מיכאל (מיקי) בר-אלי של אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, תרומה גדולה בהישגי נבחרות הכדורסל ◄פרופ' בר-אלי; אני ממש לא רוצה לטעון שזה רק בזכותנו, ממש לא, אבל אי אפשר להתעלם מכך שכולם, ללא יוצא מן הכלל, שיבחו את התפקוד המנטלי של נבחרות הכדורסל. לדעתי, ההצלחה הפנומנלית של כל 3 הנבחרות נובעת מכך שהאחראים (פיני גרשון ו-עמוס פרישמן), ידעו לעבוד כמו שצריך – כולל מתן גיבוי מלא (לא רק) לצוות הפסיכולוגי".
0
0
פרופ' מיכאל (מיקי) בר-אלי מאוניברסיטת הנגב | ברקע: כדורסלני נבחרת העתודה של ישראל בכדורסל -  ים מדר, דני אבדיה | צילום: מזל שופן | FIBA | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
פרופ’ מיכאל (מיקי) בר-אלי

לא רבים יודעים, אבל מאחורי ההצלחות המרשימות של נבחרות העתודה (אלופת אירופה) והנוער (אלופת אירופה, דרג ב’) של מדינת ישראל בכדורסל, עומד, בין היתר, צוות פסיכולוגים/יועצים מנטליים באר-שבעים, בהובלתו של פרופ’ מיכאל (מיקי) בר-אלי, מופקד הקתדרה למחקר בספורט על שם נט הולמן בפקולטה לניהול על שם גילפורד גלייזר ב-אוניברסיטת בן-גוריון בנגב.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בדצמבר 2018, פנה כדורסלן העבר ומאמן הכדורסל, המנהל המקצועי של איגוד הכדורסל, מר פנחס (פיני) גרשון, אל פרופ’ פרופ’ מיכאל (מיקי) בר-אלי והציע לו לתרום מניסיונו ומכישוריו על מנת לחזק את הצד המנטלי של נבחרות הכדורסל לקראת אליפויות אירופה השונות שנערכו בקיץ זה.

אחרי תהליך של חשיבה, הוחלט על קוֹנְסֶפְּצְיָה (תפיסה, השקפה) אשר במסגרתה יבנה פרופ’ בר-אלי צוות פסיכולוגי ספורט/יועצים מנטליים וינחה את עבודתו.

לצורך זה, גייס פרופ’ בר-אלי לצדו שני אנשי מקצוע מעולים; את אייל אילת, בעל תואר שני מטעם אוניברסיטת בן-גוריון (הנמצא כעת בהליך ללימודי דוקטורט, גם כן באוניברסיטת בן-גוריון) שעיקר עבודתו הינה כפסיכולוג בקורס טייס ואת ליאור ליפשיץ, יליד העיר באר-שבע, כוכב כדורסל, אשר שיחק בעבר בליגת העל ובנבחרות ישראל, בעל תואר שני, המתמחה אצל בר-אלי בפסיכולוגיה של ספורט.

אחרי תהליך של חשיבה, הוחלט על קונספציה אשר במסגרתה יבנה פרופ’ בר-אלי צוות פסיכולוגי ספורט/יועצים מנטליים וינחה את עבודתו.

לצורך זה, גייס פרופ’ בר-אלי לצדו שני אנשי מקצוע מעולים; אייל אילת, בעל תואר שני מטעם אוניברסיטת בן-גוריון (הנמצא כעת בהליך ללימודי דוקטורט, גם כן באוניברסיטת בן-גוריון) שעיקר עבודתו הינה כפסיכולוג בקורס טייס ואת ליאור ליפשיץ, יליד העיר באר-שבע, כוכב כדורסל, ששיחק בעבר בליגת העל ובנבחרות ישראל, בעל תואר שני, המתמחה אצל בר-אלי בפסיכולוגיה של ספורט.

אילת, עבד בצמוד לנבחרת העתודה, וליפשיץ, עם שחקני הנוער והקדטים.

דובר אוניברסיטת בן-גוריון בנגב מר אמיר רוזנבליט, מסר לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה, כי העבודה המקצועית עם הנבחרות וה”פילוסופיה” שמאחורי ההתערבות הפסיכולוגית והמנטלית בהן התבססו על “בוסט”! ספרו של פרופ’ בר-אלי.

פרופ’ מיכאל (מיקי) בר-אלי; “עוד שואלים אותי, אם צריך או לא פסיכולוג ספורט” – אבל חשוב, כמובן, שידע לעבוד, כמו שצריך!”

הספר אשר פורסם לאחרונה באנגלית בהוצאת אוניברסיטת אוקספורד שבארצות הברית ובגרמנית בהוצאת ווילי ושנמצא בימים אלה בהליכי תרגום לעברית לצורך הוצאתו לאור בהוצאת “אור-עם“.

פרופ’ בר-אלי; “זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שנבנה מערך סיוע מסודר, כגון זה בכדורסל הישראלי, לרבות נוכחות של אנשי המקצוע בשטח והשתתפות בנסיעות לחוץ לארץ, כנדרש.

כדורסלני נבחרת העתודה של ישראל בכדורסל: ים מדר, דני אבדיה | צילום:| FIBA | עיבוד צילום ממחושב: שולי סונגו©
כדורסלני נבחרת העתודה

האיגוד – בראש ובראשונה, יושב ראש הועדה המקצועית, מר עמוס פרישמן (אף הוא כוכב כדורסל בעברו, אשר שיחק ברמות הכי גבוהות בארץ בליגה ובנבחרות) – נתן לנו גיבוי מלא, כך שיכולנו לעשות את מרבית הדברים שמצאנו לנכון.

אני ממש לא רוצה לטעון שזה רק בזכותנו, ממש לא, אולם אי אפשר להתעלם מכך שכולם, ללא יוצא מן הכלל, שיבחו את התפקוד המנטלי של נבחרות הכדורסל.

לדעתי, ההצלחה הפנומנאלית של כל 3 הנבחרות נובעת מכך שהאחראים (פיני גרשון ו-עמוס פרישמן) ידעו לעבוד כמו שצריך – כולל מתן גיבוי מלא (לא רק) לצוות הפסיכולוגי“.

מדגיש (ומפרגן) פרופ’ בר-אלי: “לדעתי, יתכן מאד שעצם הקמת הצוות, שידרה למאמני הנבחרות, מסר ברור בנוגע לחשיבות התחום, שכן כולם – אריאל בית-הלחמי (עתודה),  אורן אהרוני (נוער) וברק דמיציאן (קדטים) – שיתפו פעולה באופן יוצא דופן ואף שמו בעצמם דגש מיוחד על הצד המנטלי“.

להמחשת דבריו מבקש פרופ’ בר-אלי להציג את ההישגים הנהדרים של הנבחרות הצעירות, אשר הצליחו כולן מעבר למצופה (ובוודאי שהגשימו את מטרותיהן;

נבחרת העתודה  – זכתה באליפות אירופה – “back to back” (פעם שנייה ברציפות), תוך התמודדות ראויה לשבח עם לחצים גבוהים  (הקיימים בדרך כלל על אלופה מכהנת המגנה על כתרה),  מול הקהל הביתי (שעלול, במקרים מסוימים, להוות דווקא stressor (גורם לחץ) על השחקנים).

נבחרת הנוער –  זכתה באליפות אירופה בדרג ב’ ועלתה לדרג א כל זאת ללא הפסד, תוך “רמיסת” רוב מתחרותיה באליפות.

נבחרת הקדטים – רשמה הישג בכך שהצליחה להישאר בדרג א’ ביג טיים“; חסר היה סל אחד, כדי שיהיו אפילו ב-5-8 (רבע הגמר) ומשם הלאה – מי יודע…

ואחר כך, עוד שואלים אותי, אם צריך או לא פסיכולוג ספורט” – אומר פרופ’ מיכאל (מיקי) בר-אלי ומוסיף; “אבל חשוב, כמובן, שידע לעבוד, כמו שצריך!””

פרופ’ רוני לידור,  נשיא המכללה האקדמית בוינגייט (שהינו במקור איש כדורסל בכיר וכיום מומחה בעל שם עולמי בפסיכולוגיה של ספורט, בר-סמכא בטיפוח ספורטאים צעירים), ציין; “שרק אלה יהיו תמיד הישגי הספורטאים שלנו!”.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן