
משרד הכלכלה והתעשייה, הודיע היום (יום ראשון, ג’ אדר ב תשע”ט) כי הוא משקיע מאמצים גדולים ומקדם את ‘הפחתת יוקר המחיה’ בישראל, במסגרת זו, נפתח בימים אלו, מהלך חדשני במטרה להפחית את יוקר המחיה במקומות ציבוריים מקבלי קהל.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
המהלך ל‘הפחתת יוקר המחיה’ יכלול אחת משתי האפשרויות; מחירים קבועים עבור מוצרים, או אכיפה על התהליך המכרזי – מי שיציע את ‘סל המוצרים הזול ביותר’ יזכה במכרז.
מקומות ציבוריים מקבלי קהל הם כלל המקומות אליהם מגיע האזרח, כדי לקבל שירותים ציבוריים, דוגמת; שירותי בריאות בבתי חולים, שירותי טיסה משדות תעופה וכדומה.
לרוב, במקומות אלו הצרכן הוא “קהל שבוי” אשר נדרש לשלם מחירים גבוהים בגין שירותים ומוצרים שונים שנסחרים במחירים נמוכים יותר, במקרים רבים באופן משמעותי, במקומות אחרים.
אחת הסיבות העיקריות לכך היא ש‘היצע הספקים’ במקומות אלו קטן וכמעט ואין הבדל במחירים העומדים בפני הלקוח.
כך למשל, מבדיקת המועצה הישראלית לצרכנות בשנת 2017, עלה, כי מוצר, יכול להימכר בחלק מבתי החולים במחיר שגבוה פי 6 ביחס לאותו המוצר בבתי חולים אחרים.
לרמת המחירים במקומות ציבוריים, תתכנה מגוון סיבות ובכלל זה, עלויות שכירות של השטח, כוח מיקוח מול סיטונאים ויצרנים במשק, עלויות הקשורות בשעות עבודה לא שגרתיות (למשל; בשדה תעופה), ועוד.
█ משרד הכלכלה, יאכוף הרגולציה על הגוף הציבורי שיהיה אחראי להקפדה על המחירים שנקבעו
משרד הכלכלה והתעשייה, יוצא לתהליך הערכת השפעות רגולציה ויגבש חלופות למדיניות שתביא להפחתת רמת מחירי מוצרים ושירותים שונים במקומות ציבוריים.
▼במסגרת התהליך יבחנו שתי אפשרויות;
קביעת מחירים עבור מוצרים מסוימים, פערים סבירים ואכיפתם בחלופה זו, יקבעו מחירים ופער קביל מהם ומשרד הכלכלה, יהיה הגורם המוסמך לאכוף הציות למחירים אלו.
בתהליך קביעת הרגולציה בחלופה זו, יש להתייחס לשני פרמטרים;
- קביעת מחירים ופערי מחירים עבור סל מוצרים/שירותים בסיסי, או לכלל המוצרים/השירותים,
- זהות הגורם הנאכף – משרד הכלכלה והתעשייה, יאכוף הרגולציה על הגוף הציבורי שיהיה אחראי להקפדה על המחירים שנקבעו, או שהמשרד, יאכוף המחירים על הספקים.
▼מנגנוני רכש ומכרזים;
בחינה של רגולציה קיימת בתהליכי מכרז להקצאת שטח לקמעונאים במקומות ציבוריים והאם ניתן באמצעותה לחייב ספקים זוכים ל-סלי מוצרים/שירותים במחירים סבירים.