חקלאות ישראל ט"ו בשבט צרכנות צרכנות ירוקה

משרד החקלאות מגלה: הישראלים התאהבו ב’שקדים’ המגמה נמשכת

בארץ אהבתי השקד פורח; הישראלים צרכו בשנת 2017 כ-10 אלף טון שקדים – מה שממשיך את המגמה של גידול בביקוש לשקדים בעשור האחרון. הכמות הנמכרת של שקדים ברשתות השיווק עלתה ב-34% – יותר מהגידול באוכלוסייה ◄נכון לעכשיו, הייצור המקומי של 'שקדים' לא מספיק כדי לספק את מלוא הביקושים לשקדים, כאשר 38% מצריכת השקדים מסופקת על ידי יבוּא, אך ייצור השקדים בארץ, צפוי להגיע להיקף הצריכה המקומית תוך מספר שנים.
0
0
שקדים ופריחת השקד | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
שקדים ופריחת השקד

הם בכל מקום! בשקט-בשקט, מתחת לרדאר, חמושים בוויטמינים ובמינרלים, השקדים יצאו למסע כיבושים: הם התבססו בשטחי החלב והחמאה, הקימו מאחזים בטריטוריית הקוסמטיקה ודגלם מתנוסס בטריטוריית החטיפים. ואם לא די בכך, אז מתרחבת ההכרה הבינלאומית בשקדים כ-“נשנוש” לגיטימי ואף רצוי. השקדים לא עוצרים במגמת ההשתלטות החרישית, בתהליך שיכונה “המהפכה השקדה”.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

אך למזלנו, יש מי שיתריע בשער; החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה של ‘משרד החקלאות‘ סוקרת את ענף השקדים בישראל ובעולם, ומגלה, כי הישראלים, צרכו בשנת 2017 כ-10 אלף טון שקדים – מה שממשיך את המגמה של גידול בביקוש לשקדים בעשור האחרון.

הכמות הנמכרת של שקדים ברשתות השיווק, עלתה ב-34% – יותר מהגידול ב… אוכלוסייה ומגמה זו, על פי משרד החקלאות, צפויה להימשך והמסקנה היא, כי הישראלים התאהבו בשקדים בעשור האחרון.

הם בכל מקום! בשקט-בשקט, מתחת לרדאר, חמושים בוויטמינים ובמינרלים, אלה הם; ‘שקדים‘ יצאו למסע כיבושים, תוך שהם התבססו בשטחי החלב והחמאה, הקימו מאחזים בטריטוריית הקוסמטיקה ודגלם מתנוסס בטריטוריית החטיפים.

ואם לא די בכך, אזי מתרחבת ההכרה הבינלאומית בשקדים כ-“נשנוּש” לגיטימי ואף רצוי. השקדים לא עוצרים במגמת ההשתלטות החרישית, בתהליך שיכוּנה; “המהפכה השקדה“.

אבל למזלנו, יש מי שיתריע בשער; החטיבה למחקר, כלכלה ואסטרטגיה במשרד החקלאות סוקרת את ענף השקדים בישראל ובעולם וידעת לספר, כי;

הישראלים, מתברר, ממש התאהבו בשקדים בעשור האחרון – ויש להם סיבות טובות. השמן, הקיים בשקדים הנו מועיל לאיזוּן השומנים בדם ולבריאות הלב והשקדים עשירים בוויטמינים ומינרלים חיוניים, כגון; סידן, ויטמין E, ברזל, מגנזיום ואשלגן.

לכן, השקדים משמשים הן כמוצר תחליפי למוצרים המכילים; חלב או גלוטן והן כחטיף בריא או כמקור ‘שומן חיובי‘ בפני עצמו.

על מידת האהבה של הישראלים לשקדים, יעידו הנתונים הבאים; היקף הצריכה הכוללת של שקדים בשנת 2017, עמד על כ-10,000 טון. כמות השקדים הנמכרת ברשתות השיווק, עלתה ב-34%, יותר מהגידול באוכלוסייה באותה תקופה (19%).

שאר הפיצוחים לא עמדו בקצב; כמותם הנמכרת, ירדה בכ-3%.בשנת 2018, למשל, השקדים, היוו כ-17% מהערך הכולל של מכירות הפיצוחים וכ-13% מכמות הפיצוחים השנתית הכוללת שנמכרה ברשתות השיווק.

בסך הכול, כמויות המכירה הכוללת של שקדים בקטגוריית הפיצוחים ברשתות השיווק, הגיעו לכ-800 טון בשנת 2018. בנוסף, נמכרו עוד כ-170 טון שקדים גרוסים או טחונים במחלקת האפייה – שמצטרפים למכירתם של עשרות טונות שקדים ירוקים.

דוברת משרד החקלאות ופיתוח הכפר הגב’ דפנה יוריסטה, מסרה לאתר ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי; אם כן, השקדים שאנו רואים במדפים בתוך אריזות או בתפזורת הם רק קצה הקרחון; הם מהווים, רק כ-10% עד 15% מהשקדים המשווקים בישראל.

נתון מעניין נוסף, מגלה, כי אמנם נתח השוק של שקדים ארוזים גדול מזה של שקדים בתפזורת, אך יותר ויותר ישראלים אוהבים את השקדים שלהם מפוזרים; הכמות הנמכרת של ‘שקדים בתפזורת‘ עלתה ב-260% בעשור האחרון, בעוד שהכמות הנמכרת של שקדים באריזות, עלתה ב-5% בלבד. זאת, על אף העובדה שמחיר השקד בתפזורת גבוה בכ-13% ממחיר השקד הארוז.

אז בעשור האחרון, היחסים בין הישראלים לשקדים, עלו שלב, אבל מאיפה יגיעו כל השקדים האלה לחנויות? ראשית, בארץ ישראל מרחיבים בהתמדה את שטחי גידול השקדים; נכון לשנת 2019, נטועים בישראל כ-64 אלף דונם (מתוכם כ-55 אלף דונם, מניב) – עלייה של כ-65% ביחס לשנת 2013

תרשים שטחי גידול שקדים בישראל, מקורות שירות ההדרכה והמקצוע (שהמ) מצגת BDO
שטחי גידול שקדים בישראל

אמנם נכון לעכשיו, הייצור המקומי, לא מספיק כדי לספק את מלוא הביקושים לשקדים – כאשר 38%, מצריכת השקדים מסופקת על ידי יבוּא, אך ייצור השקדים בארץ צפוי להגיע להיקף הצריכה המקומית תוך מספר שנים.

עוד עולה מן הסקירה, כי מכיוון ש’עץ השקד‘ רגיש מאוד לתנאי מזג האוויר, יש שונוּת גדולה בפריון בין האזורים הגאוגרפיים בארץ; פריון גבוה נרשם באזור הצפון, הגליל והגולן, בעוד שפריון נמוך מן הממוצע נרשם באזור שפלת יהודה, משואות יצחק, בית גוברין ואזור הדרום.

על סמך זאת, במשרד החקלאות, מעריכים שעל מנת לשפר את כושר הייצור, יש להשקיע במחקר ופיתוח ולהימנע מנטיעת שקדים באזורים פחות מתאימים לגידול.

בנוסף, מן המחקר, עולה שכדאי להתמקד בפיתוח הצריכה בשוּק המקומי וביצירת בידול והעדפה עבור ‘השקדים הישראליים‘ בשוּק המקומי.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן