חינוך

משרד החינוך: היום חידון התנך ‘אלוף האלופים’ בסימן 70 שנה

היום (חמישי, נר חמישי של חג החנוכה, ייערך בבנייני האומה ירושלים, חידון התנ"ך 'אלוף האלופים' תשע"ט, בסימן 70 שנה למדינה ו-60 שנה למפעל חידוני התנך ◄ על תואר יתחרו חתנים, כלות שזכו בתואר לאורך השנים ◄ למעמד הגמר הגיעו 16 נציגים מהארץ והתפוצות ◄ החידון, יועבר בשידור חי בערוץ 'כאן 11' בעמוד הפייסבוק של ערוץ 'כאן' ובעמוד הפייסבוק של משרד החינוך ◄ מנכל משרד החינוך מר אבואב; "חידון אלוף האלופים בתנך, הוא צעד במהלך רחב של המשרד להעמיק את לימודי התנך ולהנגישם. הנושא השנתי של מערכת החינוך הוא 'שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות' ואני רוצה ברוח זו לברך את המתמודדים".
0
0
שר החינוך מר נפתלי בנט ברקע: ספר התנך | עיבוד צילום: שולי סונגו
שר החינוך נפתלי בנט

היום (חמישי, נר חמישי של חג החנוכה, כ”ח בכסלו התשע”ט) יתקיים הערב בין השעות; 20:00-18:00 בבנייני האומה ירושלים, על פי מיטב המסורת בשנים האחרונות ‘חידון התנ”ך הארצי למבוגרים’. 16 המשתתפים בגמר, מהארץ ומחוצה לה, נבחרו לאחר שעמדו במבחן השלב המקדים שכלל  100 שאלות מאתגרות. החידון, ייערך במעמד ראש הממשלה מר בנימין נתניהו, שר החינוך מר נפתלי בנט ומנכל משרד החינוך מר שמואל אבואב.

 רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה בפייסבוק’ או בטוויטר.

זו הפעם הראשונה שבה מכנס משרד החינוך את ‘אלופי חידוני התנך’ לדורותיה, ומקיים תחרות פסגה בה יבחר “אלוף האלופים“. חידון התנך ‘אלוף האלופים’ הַשָּׁתָא, יתקיים בסימן 70 שנה למדינה ו-60 שנה ל’מפעל חידוני התנך’. 

המנכל מר אבואב, מסר לתקשורת; “חידון אלוף האלופים בתנך, הוא צעד במהלך רחב של המשרד להעמיק את לימודי התנך ולהנגישם. הנושא השנתי של מערכת החינוך הוא ‘שומרים על אחדות, שומרים על ייחודיות’ ואני רוצה ברוח זו לברך את המתמודדים”.

מנהלת ענף הסברה ודוברות של משרד החינוך הגב’ אילנית זוילי, מסרה לפורטל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי שלושה מן המשתתפים ב‘חידון התנך – אלוף האלופים’ הם “בעלי סיפורים” מיוחדים;

  • שמעון משה מושקאט (36), נשוי + 7, פגש את אשתו דרך ה… חידון. הוא ואשתו התמודדו כל אחד בשנה אחת בחידון התנך ובהמשך בהיותם מדריכים שליוו צעירים שהתמודדו על התואר ‘חתן’ או ‘כלת חידון התנך’ הם הכירו והפכו ל… זוג.
  • צורית מולה (26), נשואה +3, מורה. צורית, מלמדת כיום מתמטיקה בתיכון ומגישה מכל “ליבה” לבחינות בגרות ב- 5 יחידות לימוד מתמטיקה.(צורית, גאה על השילוב בעולמה והמיזוג בין מתמטיקה לתנך).
  • יונה רוזנברג (41), נשוי + 2, לדבריו, הוא נוהג לקרוא את התנך ב-5 שפות; ערבית, אידיש, איטלקית, ספרדית וגרמנית, דבר המקנה לו חוויה מיוחדת של קריאת התנך המנוסח בשפות שונות).

החידון, יועבר בשידור חי בערוץ ‘כאן 11′ בעמוד הפייסבוק של ערוץ ‘כאן’ ובעמוד הפייסבוק של משרד החינוך.

█ רשימת המתמודדים שעלו לשלב הגמר;

שם שנת הזכיה מדינה
1 אליעזר  אברז’ל זוכה בתשע”ה צרפת
2 שמואל דוד אלפרט זוכה בתשס”ה ישראל
3 אליאור בביאן זוכה בתשע”ג ישראל
4 עמוס ביתן זוכה בתשל”ד ישראל
5 אלכסנדר הופנהיימר זוכה בתשע”ה ארצות הברית
6 לאונרד וורנר זוכה בתשל”ד קנדה
7 צורית מולה (ברנסון לשעבר) זוכה בתשס”ח ישראל
8 שמעון מושקאט זוכה בתשנ”ח ישראל
9 רפאל מיוחס זוכה בתשע”א ישראל
10 לוי סודרי זוכה בתשע”ו ישראל
11 שמואל עמרוסי זוכה בתשע”ב ישראל
12 אלעד פיניש זוכה בתשס”ח. ישראל
13 עזרא פרייז’ר זוכה בתשע”ג ארצות הברית
14 יונה רוזנברג זוכה בתשע”א ישראל
15 יאיר שחק זוכה בתשע”ו ארצות הברית
16 מנחם שמשי זוכה בתשע”ד ישראל

כל מה שרצית לדעת ולא העזת לשאול על תולדות חידוני התנך;

מדי שנה ביום העצמאות מתקיים ‘חידון התנ”ך העולמי לנוער’. בשנים האחרונות הוא מתקיים ב‘חג החנוכה’ מתקיים ‘חידון התנ”ך הארצי למבוגרים‘. שני אירועים רוחניים אלו, הפכו למסורת.

בשנת 1958 במסגרת חגיגות העשור למדינת ישראל, הודיע דוד בן גוריון, ראש הממשלה הראשון של מדינת ישראל, כי לרגל חגיגות העשור למדינה, יתקיים ‘חידון בינלאומי בתנך’ בהשתתפות כל העמים, ללא הבדל דת ומדינה גזע ולאום.

דבריו של ראש הממשלה, הביאו להתרגשות רבה בקרב אזרחי המדינה בכלל ושוחרי התנך בפרט. אלפים נרשמו לחידונים המוקדמים שהתחלקו לארבעה מחוזות שבהם נבחר ‘חתן התנך’ וסגניו העפילו לגמר חידון התנך הארצי.

חידון התנך הארצי הראשון, התקיים בתאריך 4.8.1958 ב‘בניני האומה’ בעיר ירושלים ושודר ברדיו בשידור ישיר.

כל הרחובות היו ריקים מאדם וכולם נצמדו למקלט הרדיו. בתום החידון, נבחר הזוכה הראשון בחידון התנך, היה זה עמוס חכם (1921, ירושלים – ט”ו באב ה’תשע”ב, 2 באוגוסט 2012), פקיד מ‘בית חינוך לעיוורים’ כחתן התנך הארצי ונציג ישראל בחידון העולמי.

חכם, הפך לסמל של ידענות וכן לדוגמה מובהקת למקרה של “סיפור סינדרלה“. בתקופה מאוחרת יותר היה חוקר המקרא. חתן פרס הרב קוק לספרות תורנית לשנת תשמ”ד (1984).

בתום חידון התנך, ניצח עמוס חכם בקרב צמוד ומותח את הסופר יצחק שלו, אביו של הסופר מאיר שלו ואת הרב יחיא אלשייך ששלוש שנים לאחר מכן בשנת 1961, יזכה בתור חתן התנך העולמי.

תושב אור עקיבא חננאל כהן מישראל זוכה בחידון התנך הבינלאומי למבוגרים בשנת 2014 | צילום באדיבות משרד החינוך
חננאל כהן מישראל הזוכה בחידון ב-2014

החידון העולמי הראשון, התקיים בתאריך 19.8.58 בו הוזמנו ראשי ממשלות ונשיאים מכל העולם. דריכות רבה הייתה לרגל האירוע הרוחני. העיתונות הכתובה, יצאה מגדרה ובמהלך יום החידון, אף הודפסו מהדורות מיוחדות בעיתון. מיד לאחר הזכייה של עמוס חכם, יצאו עשרות אלפים לרחובות העיר ירושלים בשמחה וריקודים.

חידון התנך הארצי השני למבוגרים, נערך שנה לאחר מכן בשנת 1959 בו זכה דר’ יהושוע אשל-יבין, כבד ראיה. בשנת 1961, זכה הרב יחייא  אלשייך בתואר חתן התנ”ך העולמי השני, בקרב צמוד מול יולנדה דה סילבה נציגת ברזיל.

בשנת 1964 נערך החידון העולמי השלישי בו הפתיע נציג מאוסטרליה בשם; גרהם מיטשל את הנציג הישראלי יום טוב קראסיאנסקי, אברך בן 24 מתל אביב. על תוצאות החידון ערער קרסינסקי בבית המשפט וערעורו לא התקבל.

6 שנים מאוחר יותר בשנת 1969 נערך החידון העולמי הרביעי בו זכה יעקב חומרי פועל מהעיר נתניה.

בחידון החמישי בשלב הארצי למבוגרים שנערך בהיכל התרבות בעיר תל אביב, הפתיע את המתמודדים אהרון בן שושן אדם כבד ראיה תושב העיר עכו.

הוא גבר על חתני תנך עולמיים לנוער לשעבר. ביולי 1981, זכה אהרון בן שושן כחתן התנך העולמי למבוגרים. כ-30 שנה לא נערכו חידוני התנך למבוגרים.

בחידון זה, מתמודדים חתני תנך עולמיים וארציים שזכו בעברם בחידוני התנך לנוער ומבוגרים.

בשנת 2010 וביוזמתו של הנשיא החמישי יצחק נבון, חודשו החידונים למבוגרים, הנערכים מדי שנה בחג החנוכה בבני האומה בירושלים, בהשתתפות ראש הממשלה ושר החינוך.

בחידון זה, היו 12 מתמודדים שעברו בהצלחה את המבחנים המוקדמים והעפילו לחידונים המחוזיים.

שני הזוכים מכל מחוז, העפילו לגמר חידון הארצי, ושני הזוכים הראשונים, נבחרו להיות נציגי ישראל בחידון הבינלאומי, שנערך שנה, לאחר מכן בחנוכה בהשתתפות של עשרות מדינות מהעולם.

בשנה זו, זכה חייל צהל, סמל רפאל מיוחס מהעיר נתניה בתואר חתן תנך הבינלאומי וסגנו עזרא פרייזר מארהב. מאז נערכו עוד שני חידוני תנך בינלאומיים למבוגרים.

בשנת 2014 בהם זכה חננאל מלכה מישראל, תושב אור עקיבא ושנתיים לאחר מכן, זכו במשותף יפית סלימן מישראל תושבת כפר יעבץ ויאיר שחק מארצות הברית.

ההצלחה הגדולה של חידוני התנך למבוגרים, הביאה לקנאתם של הצעירים במבוגרים ובשנת 1963, נערך החידון העולמי הראשון לנוער יהודי בו נטלו עשרות מדינות מכל העולם, בו נבחר חתן תנך וסגניו.

החידון נערך בכל שנה ביום העצמאות בהשתתפות ראש הממשלה ושר החינוך ומשודר בטלוויזיה בשידור ישיר.

השנה הנוכחית צהל, נתן את חסותו לחידון ועתה החסות עברה לידי משרד החינוך. עד שנת 1973 היו לישראל 3 נציגים בחידון ומשנת 1974 נבחרים 4 נציגים מישראל בחידון העולמי.

בשנת 2010, הוחלט לערוך את החידון במתכונת חדשה, לפיה יתמודדו במבחנים המוקדמים והמחוזיים בנפרד ובחידון הארצי, יעלו 6 מהזרם הממלכתי ו-6 מהזרם הממלכתי דתי, כאשר שני נציגים מהזרם הדתי ושניים מהזרם הממלכתי, יהיו נציגי ישראל בחידון העולמי שנערך מדי שנה ביום העצמאות ותפס מקום קבוע בשידורי הטלוויזיה והרדיו.

השנה לרגל 70 שנה למדינת ישראל ו-60 שנה לחידוני התנך, הוחלט על עריכת חידון “אלוף האלופים“.

בחידון זה, מתמודדים חתני תנך עולמיים וארציים שזכו בעברם בחידוני התנך לנוער ומבוגרים.

לגמר, העפילו שישה עשר מתמודדים, אחד עשר מתמודדים מישראל וחמישה מחוץ לארץ על התואר הנכסף; “אלוף האלופים בתנך“.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן