חדשות בריאות רפואת עיניים

מרכז הרפואי בני ציון טיפל בשני מקרי חבלה בעין מקוץ הגדילן

מקרי החבלה בעין מקוץ (גדילן) טופלו במחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון בראשות מנהלת מחלקת עיניים; "מדי שנה מדווחים מספר מקרים של פגיעות עיניות מקוצי הצמח החדים. המקרים האלה, מובאים לידיעת הציבור על מנת להגביר את המודעות לסכנה מדקירה ופציעה חודרת בעין ◄הקוץ גדל לגובה רב ומגיע ל'גובה העיניים' וכאשר הוא נרמס ומתרומם בתנופה חזרה למלוא גובהו, הוא עלול לנקב עין של הולך רגל תמים באזור".
0
0
פרופ' ניצה גולדנברג-כהן, מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון, ברקע צמח הגדילן | צילום ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
פרופ’ ניצה גולדנברג-כהן

שני מקרים של חבלה בעין מקוץ של צמח הגדילן, טופלו במחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון במקרה הראשון, דווח על ילד בן 11 הגיע אל ‘מרכז הרפואי בני ציון’ בגלל כאבים בעין לאחר טיול בטבע ותיאר פגיעה מ”קוץ”, כאשר לדבריו, חברו שהלך לפניו דרך על הצמח (גְּדִילָן מצוי) ומשזה התרומם הוא דקר בעינו.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בבדיקה שעבר במחלקת עיניים ב‘מרכז הרפואי בני ציון‘ נראה פצע חדירה ב’קרנית‘ שהגיע עד לעדשה ועבר אותה מצד לצד.

במקרה נוסף, מדובר בגבר בן 60 שגם הוא נדקר מגְּדִילָן זאת במהלך הליכה רגלית בחיק הטבע, הגיע לבית החולים עם פגיעה בקרנית ו”נגיעה” בעדשה, שדרשה תפירה של החתך בקרנית אך ללא התפשטות העכירות בעדשה.

היופי בעיניים והסכנות לראיה בטיול קליל בטבע אינם זרים למנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון פרופ’ ניצה גולדנברג – כהן, המדגישה בתגובתה, כי; “הסכנות המידיות בפגיעה שממנה סבל הילד בן ה-11, הן; חדירת זיהום ואיבוד ראיה, כאשר סכנות משניות הן הצורך בגיל צעיר בניתוח קטרקט (החלפת עדשה) ושיקום ראיתי בהמשך (משקפים לקריאה).

הנער עבר ניתוח של תפירת החתך בקרנית, הוצאת ירוד והשתלה משנית של עדשה. הוא טופל בטיפול נוגד זיהום רחב טווח ויצא מתחום הסכנה.

דובר המרכז הרפואי בני ציון  מר גדי נס, מסר לפורטלכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; גם במקרה השני, טופל הגבר בן ה-60 באנטיביוטיקה רחבת טווח מניעתית, והחלים ללא סיבוכים. החולים טופלו על ידי מיטב הרופאים והמנתחים הבכירים במחלקה”.

מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון, פרופ’ ניצה גולדנברג-כהן, מפרטת; “מדי שנה, מדווחים מספר מקרים של פגיעות עיניות מקוצי הצמח החדים.

המקרים האלה מובאים לידיעת הציבור על מנת להגביר את המודעות לסכנה מדקירה ופציעה חודרת בעין. הקוץ גדל לגובה רב ומגיע  ל’גובה העיניים‘ וכאשר הוא נרמס ומתרומם בתנופה חזרה למלוא גובהו, הוא עלול לנקב עין של הולך רגל תמים באזור”.

פרופ’ גולדנברג – כהן, אומרת עוד, “הקוץ חד, והוא פוצע וחודר רקמות. העין, אינה איבר סלחני, וסכנת זיהום ואיבוד ראיה, יכולים להיות עד איבוד איבר.

מנהלת מחלקת עיניים במרכז הרפואי בני ציון פרופ’ ניצה גולדנברג – כהן, מסכמת וממליצה, כי לנקוט משנה זהירות, לחבוש משקפי שמש (מגן) ולהשגיח מפני תנודות “קוצים גבוהי קומה“.

█ גְּדִילָן מצוי

גְּדִילָן מצוי (שם מדעי; Silybum marianum; או בשמו הערבי; ח’וּרְפֵיש אִלְ-גִ’מַאל (خرفيش الجمال أللّغة آلعربيّة) קרוי על שם הקוצים הנראים כגדילים) הוא צמח חד-שנתי, ממשפחת המורכבים.

עוד על פי גדילן – ויקיפדיה הוא פורח בעונת האביב ובראשית הקיץ שזו ממש התקופה הנוכחית.

לצמח גְּדִילָן, יש פרחים גדולים ועגולים בצבעים ורוד עד סגול. עלי הצמח שסועים וקוצניים, גדולים בבסיס הצמח והולכים וקטנים ככל שהם ממוקמים גבוה יותר.

יש לציין, כי הצמח גְּדִילָן מצוי, יכול להתנשא עד לגובה של 2 מטרים!

על פי הפולקלור והרפואה העממית, מספר החוקר והאוטודידקט מר נסים קריספיל בספרו “ילקוט הצמחים” כי מקור השם הלטיני מהאגדה העממית; בו הכתמים הלבנים על העלים נוצרו מחלב מרים אמו של ישו, אשר נשפך כשהניקה את בנה  ליד עלי הגדילן.

במקורות הצמח-קוץ, בשמו מועלה במקרא כשם כללי לצמחים בעלי ‘עלים דוקרניים’. בין השמות מוזכרים; שמיר, שית, צנינים ועקרבים, והעשרה, היא הנו אחד ממיני ה’חורשף‘.

ניכר שאבותינו, הכירו את שמו המדויק של ה”חורשף“. יש המזהים את הקוץ המקראי עם צמח ששמו “קורטם“, ויש המזהים אותו עם “ברקן” או עם “גדילן“.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן