בריאות הציבור בשרים | Meats טועמים בשטח מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ מתכונים ליום העצמאות פרופ' אולגה רז

מנגל – מַצְלֶה אפשר גם עם תזונה בריאה ומאוזנת | דר’ אולגה רז

דר’ אולגה רז; "לבשר על האש יש טעם נפלא, אך לא כולם מודעים לכך שאפשר לארגן פיקניק של יום העצמאות גם טעים, גם בריא וגם לא כל כך משמין. אופן הכנת הבשר היא עתיקת יומין וגם טעימה מאוד, אך בצדה חסרונות בריאותיים; שומן של בשר הנחרך על הגחלים גורם להיווצרות חומרים מסרטנים, דבר החזק את ההמלצה לבחור בסוגי בשר רזה. ובעיקר מומלץ להגביל את חגיגת האוכל "על האש" לאירועים מיוחדים בלבד".
0
0
דר' אולגה רז תזונאית קלינית | רקע: צעיר עושה מנגל - מַצְלֶה בחיק הטבע | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
דר’ אולגה רז

מַנְגָּל-מַצְלֶה (מערבית: منقل, “מָנְקַל”, כירה ניידת) או גְּרִיל הוא מתקן עליו צולים בשר למטרת אכילה. צליית בשר על רשת מקובלת ברחבי העולם. בארצות הברית, המתקן, המנהג ואופן ההכנה מכונים “ברביקיו”. שם זה התקבל בשפות רבות. בארגנטינה, השם המקובל הוא “אסאדו” ובדרום אפריקה “בראי” (Braai). בקרב יוצאי עיראק בישראל מכונה המנגל ג’אפוף.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

הביטויים הישראליים העממיים המקובלים לצליית בשר באמצעות מנגל הם “לעשות על האש” או “למנגֵל“. הפעולה, שבעזרתה מסיטים אוויר (“עושים רוח“), ויחד איתו את החמצן שהוא מכיל, לכיוון מקור האש, כדי ללבּותה, נקראת “לנפנף“.

בישראל, הפך המנגל לנוהג עממי נפוץ בחגים רבים, ובמיוחד ביום העצמאות.

נַפְנַף הוא אביזר מפלסטיק או קרטון מאולתר, קְטן-מידות וקל-משקל, המשמש לליבוי האש והלהטת הגחלים בעת השימוש במנגל. הכלי בשמו העממי והפופולרי יותר אך במקור נקרא הכלי דפדפה. מתוך ויקיפדיה.

לדר’ אולגה רז, ראש תחום תזונה קלינית, המחלקה למדעי התזונה, הפקולטה למדעי הבריאות ב-אוניברסיטת אריאל, יש דעה מגובשת על תזונה בריאה ומאוזנת גם במנגל. היא מביאה בנושא זה את כל העצות המעשיות;

לדבריה כמו בכל חג ישראלי, האוכל הוא חלק מהחגיגה וגם ביום העצמאות, מנהג המנגל הפך לאחד מסממני החג ביחד עם הדגלים והשירים הישראלים המאפיינים ברדיו.

לבשר על האש יש טעם נפלא, אך לא כולם מודעים לכך שאפשר לארגן פיקניק של יום העצמאות גם טעים, גם בריא וגם לא כל כך משמין.

מַנְגָּל – הנה מספר כללים שיעזרו לכם לעשות זאת;

  1. קנו סוגי בשר רזה, כמו חזה עוף, שוקיי עוף, שיפודי הודו, ובבקר בחרו בסינטה או פילה (סוגי בקר אלה מכילים כ- 5%7% שומן לעומת אנטריקוט שעלול להגיע עד 30% שומן)
  2. הימנעו מרכישת סוגי בשר שמנים כגון: אנטריקוט, צלעות כבש, כבד, קבבים מבשר שמן, המבורגרים ודומיהם.
  3. תחגגו על ירקות – בכל צורה ומכל סוג. ירקות צלויים על האש טעימים בצורה בלתי רגילה –  חצילים, קישואים, עגבניות, פלפל, בצל, פטריות ועוד.
  4. המעיטו בפיתות: לכל היותר פיתה אחת לאדם. והכלל הוא שאם אין – לא אוכלים. כשיש כל כך הרבה בשר, אפשר ורצוי לוותר על הפיתות.

במידה וקונים בחרו בפיתות מקמח מלא שהן טעימות ביותר. זכרו!  פיתה אחת רגילה שווה ל – 6 פרוסות לחם קל = 3 פרוסות רגילות. קיימות היום גם פיתות קלות. שווה לבצע שינוי קל, כדי לא לעלות במשקל בזמן החג.

  1. קנו שתיה מגוונת ללא סוכר, כמו מים, סודה, ומשקאות דיאט. ניתן גם לשתות תה וקפה, רק ללא סוכר.
  2. המעיטו בצריכת אלכוהול – מעט יין יבש או בירה.
  3. נסו להימנע מלהוסיף לארוחה כזו עוגות ושאר מתוקים. כולם יודו לכם ויהיו מרוצים שלא מעמידים בפניהם פיתויים משמינים מיותרים.
  4. הימנעו גם מפיצוחים שעלולים להוות תוספת מיותרת לארוחה שהיא כבר עשירה וזאת למרות היותם בריאים וטעימים. מיני הפיצוחים מכילים הרבה מאוד קלוריות: ב – 100 גר’ אגוזים ושקדים יש כ-650 קלוריות, 100 גר’ גרעינים לסוגיהם מכילים כ-450 קלוריות.

דבר אחרון; אופן הכנת הבשר היא עתיקת יומין וגם טעימה מאוד, אך בצדה חסרונות בריאותיים; שומן של בשר הנחרך על הגחלים גורם להיווצרות חומרים מסרטנים, דבר החזק את ההמלצה לבחור בסוגי בשר רזה.

ובעיקר מומלץ להגביל את חגיגת האוכל “על האש” לאירועים מיוחדים בלבד.

הובא באדיבות מרב קליק לרנר עוזרת דוברת בתחום מדעים, הנדסה וארכיטקטורה של דוברות אוניברסיטת אריאל.

0
0



אודות הכותב

פרופ' אולגה רז

פרופ' אולגה רז, המומחית לדיאטות | דיאטה ותזונה נכונה - דיאטנית קלינית מהבכירות בישראל חולקת איתכם טיפים, מאמרים, כתבות ודעות. מוזמנים להצטרף ללמוד, ליהנות, לשמור על המשקל והבריאות.
קליניקה להרזיה ולתזונה בריאה המספקת ייעוציים אישיים, קבוצות הרזיה, סדנאות והרצאות. יעוץ אישי, קבוצות, סדנאות והרצאות בשיטת דוקטור אולגה רז; 03-6094147.

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן