חדשות כאן באר שבע כאן נתניה כאן עכו כפר קאסם מסים נצרת

מלא(י) העלמות קניות חשפו העלמת הכנסות בכ-196.5 מיליון ₪

"גלגולו של מלאי" - מאות ביקורות במסגרת מבצע מס ערך מוסף ארצי בתחום תנועות מלאי כמותיות והעלמת קניות חשפו חשד להעלמת הכנסות ענק ברחבי ארץ ישראל ◄ לראשונה נערך מבצע אכיפת עיקולי אשראי, שבמהלכו הוטלו עיקולים אצל כל חברות הסליקה והניכיון, נבדקו 366 עוסקים ונגבו 603,319 ₪ מ-36 עוסקים.
0
0
ערן יעקב מנהל רשות המסים בישראל ברקע הפנייה לרשות המסים | צילום: ניימן מרק | עיבוד ממחושב: שולי סונגו©
ערן יעקב

במבצע ביקורות ארצי של כ- 228 עוסקים, גילו עובדי מס ערך מוסף ארצי שהתפרסו בכל הארץ, והתמקד הפעם בתחום המלאי, הכולל תנועות מלאי כמותיות ו’העלמת קניות ממערך הדיווח המפורט’ התגלו ממצאים ראשוניים בהיקף מס של 33,396,077 ₪  המהווים העלמת הכנסות בסכום של  196,447,512 ₪.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.

תחום ‘גלגול המלאי’ הוא למעשה היחס הפיננסי שמציין את מספר הפעמים בתקופה בה חברה מוכרת את המלאי שברשותה.

אין ספק, כי מאז נכנס מנהל רשות המסים רואה חשבון, יעקב ערן (52), בעל תואר ראשון בניהול וכלכלה ותואר ראשון בהצטיינות במשפטים ותואר שני במשפטים לכלכלנים, לפני כשנתיים (מרס 18) חלה העמקת גבייה משמעותית ב‘רשות המסים’ ונערך מבצע כזה או אחר כחלק מן הפעילות הנרחבת של רשות המסים כנגד מעלימי מס והון שחור.

במסגרת הנחייתו של מנהל רשות המסים רואה חשבון, יעקב ערן אל משרדים האזוריים בהן הפעם בערים; ירושלים, באר שבע, עמנואל, חדרה, כפר קאסם, נצרת, עכו, להגביר את פעילות האכיפה ולשפר את כושר ההרתעה, בין היתר על ידי עריכת “מבצעי שטח” שמטרתם להביא לדיווחי וגביית מס אמת ולהגביר את השוויון בנטל בקרב האזרחים.

מטעם דוברות והסברה של רשות המסים בישראל, נמסר על ידי הגב’ עידית לב זרחיה, לפורטל כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי למבצע זה, נבחרו עסקים מענפי מסחר שונים שלהם נתוּן ממוצע מחזוריות מלאי הנמוך מ- 50% ומטה מהחציון באותו ענף, כפי שנמצא שהיה ב-3 השנים האחרונות לפעילותו של אותו עסק.

העלמת קניות ממערך הדיווח המפורט, למעשה, בודקת את הדיווח אותו דיווחו עוסקים שונים שרכשו סחורות מספקים, אך דיווחו רק על חלק מקניית הסחורות וזאת על מנת שלא לדווח על כל המכירות שביצעו במטרה להעלים הכנסות.

במהלך הביקורת שנערכה על ידי עובדי משרד מ.ע.מ ירושלים, נמצא, כי בעל עסק לממכר סיגריות ושתייה קלה, שמפעיל במקום גם תחנת לוטו/טוטו, אינו מדווח על ההכנסות מ‘עמלות של הטוטו’ ואם לא די בכך, גם נהג להעלים קניות באופן מהותי, אותן רכש מספק סיגריות עיקרי שלו.

בעל חנות הלבשה בעיר העתיקה בירושלים, לא דיווח למס ערך מוסף, על פעילות העסק ואף נמצא, כי סרטי הקוּפה המופקים בעסק, שייכים בפועל לעוסק תל-אביבי, שאינו קשור לעסק. מחקירתו של בעל העסק, עלה, כי לא דווחו עסקאות בסכום של מאות אלפי שקלים.

חדרה עיר עם קצב של העלמות

בביקורת ראשונית שנעשתה במסגרת המבצע באטליז בעיר חדרה, עלה, כי קיים בקוּפה עודף של 2,500 ₪. בעל האטליז, ניסה להעלים יומנים, אותם העביר לעובד שלו שיצא מן הדלת האחורית.

רק ערנותם של המבקרת והרכז תוך שיתוף המייצג, הביאו לתפיסתו של העובד ושל היומנים אותם ניסה להבריח מן העסק.

במהלך ההכנה לקראת המבצע אותר נגר מהעיר כפר קאסם, המחזיק בבעלותו נגריה וחנות בעיר עמנואל ומשווק את תוצרתו למספר חנויות בארץ. בביקורת מקדימה, נמצא שהוא לא דרש את מס התשוּמות בחשבוניות שהוציא לו הספק העיקרי עמו עבד.

נתפס מעלים הכנסה | רקע: רשות המסים | צילום: אילוסטרציה, ארכיון Kan-Naim | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
נתפס מעלים הכנסה

בתשאול ראשוני, התכחש לכך שאינו מצהיר על כל קניותיו ורק כאשר עוּמת יחד עם המייצג שלו אל מול הממצאים שנאספו בביקורות צולבות אצל הספק שלו, העביר את כל העתקי חשבוניות המכירה שלא העביר גם למייצג שלו על מנת שיוכל לדווח למס ערך מוסף.

בסיכומו של דבר התגלה, כי הנגר, העלים עסקאות שסכום המס עליהם עמד על למעלה מחצי מיליון ₪ וכן נמצאו בספריו חשבוניות החשודות כפיקטיביות שמס התשומות עליהן מסתכם ב- 60,000 ₪.

במקביל למבצע הביקורת בתחום המלאי, נערך גם מבצע אכיפה וגבייה  כנגד חייבים, בכל תחומי העיסוק ברחבי הארץ, על ידי עובדי יחידות מ.ע.מ, ויחידת ההוצאה לפועל של רשות המסים.

במסגרת מבצע זה נגבו 148,642,279 ₪ מ-2,101 עוסקים חייבים.

כמו כן, עוּקלו 92 רכבים ו-8 מקרים של עיקול מיטלטלין וכן נערכו 66 בדיקות בסיסיות בעסקים שונים, מתוכם עלו ממצאים ב-2 מקרים שהועברו להמשך טיפול.

לראשונה ‘מבצע אכיפת עיקולי אשראי’ שבמהלכו הוטלו עיקולים אצל כל חברות הסליקה והניכיון,

במסגרת פעילות האכיפה נגד חייבי מס, איתרו עובדי מ.ע.מ עכו רכב של חייבת אשר חתומה בכתב שיפוי בחברה. הרכב חנה בחניית ביתה שהכניסה אליה היתה דרך מחסום חשמלי.

עובד מ.ע.מ, הנחוּש עקב אחר הרכב והמתין לפתיחת המחסום, או – אז מנע את סגירתו של המחסום, תוך קריאה מהירה ליחידת ההוצלפ לביצוע העיקול.

במסגרת שיתוף פעולה למ.ע.מ באר שבע, אותר רכב מסחרי של חברה החייבת כ-850,000 ₪, בגין אי הגשת דוחות, על ידי מ.ע.מ באר שבע.

במקביל, בפעילות מחשובית שנערכה במ.ע.מ נצרת, התברר של מנהל החברה, ישנן חברות נוספות שאף להן חובות למס ערך מוסף.

מ.ע.מ באר שבע, עיקלו את הרכב ובעקבות זאת שולמו כ-900,000 ₪ בגין החברות החייבות והרכב ישוחרר, רק לאחר קבלת תשלום נוסף בסך 330,000 שאמורים להתקבל בימים הקרובים.

בפעילות שהתקיימה בעיר נתניה במסגרת המבצע, הגיעו עובדי מ.ע.מ נתניה לפאב מקומי שם עיקלו את יתרת המזומנים בקופה.

זאת ועוד; התברר, כי ישנם בעלים סמויים לעסק, שזומנו יחד עם הבעלים הגלויים לחקירה, במהלכה נגבו עדויות שהועברו לבחינה משפטית. הליכי האכיפה והגבייה בפאב זה, ימשכו.

לצד כל אלו, נערך לראשונה ‘מבצע אכיפת עיקולי אשראי‘ שבמהלכו הוטלו עיקולים אצל כל חברות הסליקה והניכיון, נבדקו 366 עוסקים ונגבו 603,319 ₪ מ-36 עוסקים.

מיחידת דוברות והסברה של רשות המסים בישראל, נמסר, כי משרדי המס ערך מוסף האזוריים, ימשיכו לערוך בדיקות נוספות, לגבי יתר העוסקים שנבדקו.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן