זוכי פרס ישראל מבזקים חדשות ‘כאן ישראל’ קולנוע נעים

מיכל בת אדם במאית ושחקנית היא כלת פרס ישראל באמנות הקולנוע

הוועדה בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ"א; "גם במציאות דלת תקציב, ובתקופה בה עדיין לא היו קרנות ממשלתיות אשר הטיבו לתמוך ב'יצירה קולנוע' כפי שנהוּג כיום, יצרה בת אדם, במהלך השנים, עוד שניים-עשר סרטים באורך מלא אשר מהווים מרחב קולנועי מקורי מיוחד במינו. הקריירה הקולנועית הפורייה והמשמעותית של מיכל בת אדם, מהווה השראה משמעותית עבור יוצרות ויוצרים החולמות וחולמים קולנוע".
0
0
מיכל בת אדם הבמאית ושחקנית הקולנוע כלת פרס ישראל באמנות הקולנוע | צילום: יוני המנחם | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
מיכל בת אדם

מיכל בת אדם הבמאית ושחקנית הקולנוע היא כלת פרס ישראל בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ”א, כך הודיע אתמול (יום שלישי י”א באדר התשפ”א) שר החינוך, מר יואב גלנט, לאחר שקיבל את המלצת ועדת הפרס בתחום אמנות הקולנוע שהתכנסה בראשותו של הבמאי מר אבי נשר ובהשתתפותם של החברים; גב’ פנינה בלייר, מר ששון גבאי והגב’ דנה מודן.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

בנימוקיה ציינה הוועדה בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ”א; “מיכל, היא יוצרת פורצת ומפלסת דרך בקולנוע הישראלי מזה חמישה עשורים. כשחקנית הופיעה לראשונה בסרטו של בן זוגה ושותפה משה מזרחי, שהיה מועמד לפרס האוסקר בשנת 1972, בסרט ‘אני אוהב אותך רוזה’ שם גילמה את רוזה הדעתנית והמורדת.

כתסריטאית ובמאית, יצרה בת אדם את ‘רגעים’ שהוצג בהצלחה רבה בפסטיבל הקולנוע הבינלאומי ‘פסטיבל קאן’ פסטיבל קולנוע יוקרתי אשר נערך בעיר הנופש קאן שבדרום צרפת. בשנת 1979 ומהדהד ומזמן עד היום יצירה נשית, אישית וייחודית.

הוועדה, הוסיפה והדגישה בנימוקיה, כי, גם במציאות דלת תקציב, ובתקופה בה עדיין לא היו קרנות ממשלתיות אשר הטיבו לתמוך ב’יצירה קולנוע‘ כפי שנהוּג כיום, יצרה בת אדם, במהלך השנים, עוד שניים-עשר סרטים באורך מלא אשר מהווים מרחב קולנועי מקורי מיוחד במינו.

הוועדה בתחום אמנות הקולנוע לשנת תשפ”א, ציינה וסיכמה, כי הקריירה הקולנועית הפורייה והמשמעותית של מיכל בת אדם, מהווה השראה משמעותית עבור יוצרות ויוצרים החולמות וחולמים קולנוע“.

מטעם דוברות והסברה של משרד החינוך, מסרה הגב’ ענתי מנשורי, לאתר כאן ישראלכאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה’ כי במהלך השבועות הקרובים, יפורסמו שמות הזוכים בתחומי החקר לתשפ”א; ספרות ושירה עברית ליוצרים ומתרגמים, חקר מדעי החיים, אומנות הקולנוע ו-מפעל חיים.

מיכל בת אדם הבמאית ושחקנית הקולנוע – קורות חיים

נולדתי ב-2 במרץ 1945 (כיום בת 75) ב-עפוּלה לימימה ולאדם, שניהם חניכי השומר הצעיר ב-וורשה שעלו לארץ ישראל בסוף שנות ה-30 של המאה שעברה, רגע לפני שפרצה מלחמת העולם השנייה.

בזמן מלחמת השחרור עברנו לגור בחיפה במושבה הגרמנית, בה חיו זה לצד זה יהודים וערבים. אבא שלי היה צלם סטילס, שעות רבות ביליתי בישיבה מול המצלמה ואז נולדה בי האהבה לצילום ולאור שבוודאי השפיעה בהמשך על דרכי אל כיסא הבמאי/ת.

אמי הייתה חולה ב‘מאניה דפרסיה’ אושפזה תכופות במחלקות פסיכיאטריות ולא יכלה לתפקד. למעשה מאז שאני זוכרת את עצמי, אני טיפלתי בה.

כשהגעתי לגיל שבע, אבי שלח אותי לקיבוץ מרחביה, אליו נשלחה גם אחותי הגדולה שנים קודם לכן. גדלתי כ-‘ילדת חוץ בקיבוץ‘ ותחושת החוסר שייכות העמוקה המשיכה ללוות אותי כל חיי.

ניגנתי בכינור מאז שהייתי בת שמונה והעיסוק במוסיקה, היה מרכזי בחיי. התכוונתי להיות מוסיקאית. לאחר התיכון התחלתי ללמוד באקדמיה למוסיקה בתל-אביב אצל עדן פרטוש.

כדי לקיים את עצמי ניגנתי במחזמר “גבירתי הנאווה” ושם, נחשפתי לעוד צד באישיותי, התשוקה למשחק. החלטתי באופן שהפתיע את סובבי ובמידה רבה גם אותי עצמי, לעזוב את האקדמיה למוסיקה ולעבור ללימודי משחק בבית צבי.

מיכל בת-אדם עם יוני המנחם ומשה מזרחי, 20 ביוני 2011 | צילום: ויקיפדיה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
בת-אדם עם המנחם ומזרחי

בתום הלימודים קיבלתי תפקיד מרכזי בתיאטרון חיפה )אביגיל, ‘ציד המכשפות’ מאת ארתור מילר( מיד לאחר מכן גילמתי את סוניה )‘הדוד וניה’ מאת צ׳כוב(, אחר כך את פאני )’פאני’ מאת פניול(.

המשכתי לתפקידים נוספים במחזות רבים, ביניהם; ‘הכבשה‘ מאת יוסף בר יוסף, ‘אחים’ מאת דני הורוביץ, ‘קץ הימים‘ מאת הזז )הבימה(, ‘משחק החלומות‘ מאת סטרינברג )הבימה(, ‘קוריולנוס’ מאת שייקספיר )הקאמרי(, ‘שעיר אחד לעזאזל‘ מאת ניסים אלוני )הקאמרי(, ‘חיי חזיר’ מאת ג׳ון ארדן )הקאמרי(, ‘בשפל’ מאת גורקי )הקאמרי(. ‘נידוני אלטונה‘ מאת ז׳אן פול סרטר )בית לסין(, ‘בורגים’ מאת גורקי )בית לסין( ו’בית ברנדה אלבה‘ מאת לורקה )החאן(.

תפקידי הראשון כשחקנית קולנוע היה בסרטו ‘אני אוהב אותך רוזה’ של הבמאי משה מזרחי. גילמתי את רוזה הדעתנית והמורדת. התאהבתי במשה והתאהבתי ב-אמנות הקולנוע.

הסרט זכה להצלחה גדולה בפסטיבל קאן וקיבל מועמדות לאוסקר בהוליווד. לאחר מכן, כך שיחקתי ב‘הבית ברחוב שלוּש’ גם הוא סרט של משה מזרחי וגם הוא זכה במועמדות לאוסקר. שיחקתי בסרטים נוספים של משה שהפך בינתיים לבן זוגי; ‘אבו אל בנאת’, ‘איש רחל’ ו’נשים‘. ‘כל החיים לפניו’ שגם בו שיחקתי, זכה באוסקר.

שיחקתי בסרטים רבים נוספים, ביניהם: ‘עתליה’ בבימויו של עקיבא טבת, ‘השגריר‘ )הפקה אמריקאית( ‘אלי כהן’ )הפקה אמריקאית(, ‘מלאכים‘ )הפקה בלגית( ו‘הנערה מפראג עם השק הכבד’ בבימויה של דניאל ז׳אגי )הפקה צרפתית(.

החיים עם משה, הביאו אותי לפאריס. לא יכולתי לשחק בתיאטרון בגלל השפה ומצאתי את עצמי כותבת תסריט שבו יהיה לי תפקיד. כשסיימתי לכתוב, הצעתי למשה לביים את הסרט. הוא קרא את התסריט ואמר; “למה שאת לא תביימי את הסרט הזה?” כך, במשפט אחד, החלה הקריירה שלי כבמאית קולנוע.

רגעים” )1979 )סרט על התאהבוּת של שתי נשים, בכיכובם של אסי דיין, בריג’יט קטיון ושלי, היה הסרט הראשון שביימתי. הסרט זכה להצלחה גדולה בפסטיבל קאן והוא נמכר בכל העולם.

בארץ צנזרו סצנה מתוכו וטענו שהוא פרובוקטיבי. עם זאת, הסרט זכה בפרס הסרט הישראלי הטוב ביותר של אותה שנה ואני זכיתי בהבנה עמוקה וטוטאלית לגבי עצמי – מצאתי את ביתי בבימוי קולנוע, אמנות שכינסה את כל תחומי אהבתי: מוסיקה, משחק, צילום ואור. המשכתי לביים.

מיכל בת אדם; “ניגנתי בכינור מאז שהייתי בת שמונה והעיסוק במוסיקה, היה מרכזי בחיי. התכוונתי להיות מוסיקאית”

על חבל דק )1980 )סרט אוטוביוגרפי שמספר את סיפור ילדותי ומשפחתי: אמי החולה, אבי, אחותי ואני. בכיכובם של גילה אלמגור, אלכס פלג והילדה ליאת פנסקי. בן לוקח בת )1982 ) סרט על ילדות בקיבוץ מנקודת מבטה של “ילדת חוּץ“.

60 ילדים השתתפו בסרט, לצד השחקנים; תמי ספיבק, הלל נאמן, אילן דר, אסתר זבקו וגבי אלדור. המאהב )1985 )על פי ספרו של א.ב יהושוע. בכיכובם של יהורם גאון, פאני ליוביץ, אביגיל מיכאלי, אאוס חטיב ושלי.

אלף נשותיו של נפתלי סימן טוב )1989 )על פי סיפור של דן בניה סרי. בכיכובם של ריטה, יוסי פולק, ניסים עזיקרי, גאולה נוני ולבנה פינקלשטיין.

אישה זרה )1991 )סרט שעסק בהלם קרב. בכיכובם של פאני ארדן, שרון אלכסנדר, יגאל שדה, גידי גוב, אביבה גר, עמי ווינברג, שפרירה זכאי, הלל נאמן, שמואל וילוז׳ני, אלונה קמחי, משה מזרחי וניקול קאסל.

הדוד פרץ ממריא )1993 )דרמה לטלוויזיה. על פי סיפור של יעקוב שבתאי. בכיכובם של עודד תאומי, תחיה דנון ושלי.

איה אוטוביוגרפיה דמיונית )1994 )סרט אוטוביוגרפי עם שימוש אקספרימנטלי במושג הזמן. בכיכובם של: ליאת גורן, לבנה פינקלשטיין, גדליה בסר, מיכל זוארץ, אלכס פלג, צחי הר נבו, דוידה קרון, מנשה נוי, אסי הנגבי, שירה לו מונק, קרן טננבאום ושלי.

הבמאית מיכל בת אדם והשחקנית מיכל זוארץ בהפקת הסרט "אהבה ממבט שני" | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
הבמאית בת אדם והשחקנית זוארץ

אהבה ממבט שני )1999 )בכיכובם של יוסי ידין, נתן כוגן, מיכל זוארץ, יגאל שדה, משה מזרחי, חיים בנאי ואלון אבוטבול.

חיים זה חיים )2003 )בכיכובם של יעל אבקסיס, משה איבגי, חני נחמיאס משה מזרחי, יגאל שדה, רבקה גור, רבקה מיכאלי ונועה פורט.

ריטה שם זמני )2008 )בכיכובם של יגאל שדה, משה מזרחי, שירי גדני, יפתח קליין, אורית זעפרן ושלי.

מאיה )2010 )בכיכובם של לירון בן שלוש, גיל פרנק, שירי גדני, יגאל שדה, מיקי ורשביאק, אלכס אנסקי, אורי לוי, משה מזרחי, יונתן צ׳רצ׳י, ריטה שוקרון, נטע פלוטניק, רבקה בכר, ליאת גורן, שלומי אברהם ודביר בנדק.

הדרך לאן )2016 )בכיכובם של יגאל שדה, הילה פלדמן, שרון אלכסנדר, ישי גולן, משה מזרחי, שירי גולן, אקי אבני, ליאת גורן, לנה אטינגר, טרק קופטי, יפית אסולין, מאיה נתיב וסיגלית פוקס.

מיכל בת אדם; “יזמתי עם שותף מעזה, מפגשי נוער ישראלי ופלסטיני מ-עזה וממחנות הפליטים”. 

בני היחיד דניאל, נולד בתום הפקת הסרט ‘על חבל דק’. היום הוא מוסיקאי והלחין, בין השאר, מוסיקה לסרטיי האחרונים. במקביל לכתיבה ולבימוי הסרטים, אני עוסקת שנים רבות בהוראת קולנוע, תוך התמקדות בבימוי שחקנים, בבית הספר לקולנוע באוניברסיטת תל אביב.

פרסמתי ספר פרוזה )בעקבות הסרט(: ‘אוטוביוגרפיה דמיונית’ וספר שירה: ‘יומני בוקר’. שניהם בהוצאת ידיעות אחרונות. בנוסף, הוצאתי שני דיסקים של קריאת שירה; ״היה שלג בארץ אחת ודרדר בארץ אחרת״ ו״הגם אני הייתי אז בשיר?״ משירי לאה גולדברג.

במשך השנים עסקתי תמיד גם בפעילות התנדבותית, חברתית ופוליטית. ב-1994 בזמן הסכמי אוסלו, יזמתי עם שותף מעזה, מפגשי נוער ישראלי ופלסטיני מ-עזה וממחנות הפליטים. המפגשים )שהיו חוויה אדירה לכל הצדדים( נמשכו כשנתיים.

הקמתי קבוצת נשים ב’בית דני‘ ב’שכונת התקווה‘ שפעלה במשך שנים רבות. בפגישות עסקנו בתיאטרון וב’דרמה תרפיה‘.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן