חדשות בריאות מחקרי רפואה

מחקר ב-הלל יפה: תמותת נשים מדקירות סכין פי 4 מגברים

פרופ' בוריס קסל, מנהל 'המערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה' בעיר חדרה; פציעות סכין בקרב נשים פוגעות יותר במערכות החיוניות של הגוף מאשר בגברים. אחוז הפציעות המוגדרות כמסכנות חיים גבוה יותר, לכן מבחינה קלינית, יש לבחון מחדש את הגישות הטיפוליות הקיימות" ◄ כ- 95% ממקרי הדקירות בקרב נשים התרחשו בבית, סביבה שאמורה להיות מוגנת ובטוחה. לעומת זאת, מעל ל- 90% ממקרי דקירות הגברים התרחשו במקומות ציבוריים. נמצא, כי פציעות ידיים בקרב גברים היו גבוהים פי 2 מאשר בנשים, דבר המצביע על חוסר היכולת של הנשים להתגונן מול התוקף. פציעות סכין בקרב נשים פוגעות יותר במערכות החיוניות של הגוף מאשר בגברים. אחוז הפציעות המוגדרות כמסכנות חיים גבוה יותר, לכן מבחינה קלינית יש לבחון מחדש את הגישות הטיפוליות הקיימות.
0
0
פרופ' בוריס קסל, מנהל המערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה | רקע: גבר דוקר אישה | עיבוד צילום: שולי סונגו
פרופ’ בוריס קסל, הלל-יפה

לרגל ‘יום המאבק הבינלאומי באלימות נגד נשים’ חושף מחקר שבוצע ב’מרכז הרפואי הלל יפה – חדרה’ מצא, כי תמותת נשים מדקירות סכין גבוהה פי 4 משל גברים.  וכי כ- 95% מדקירות הנשים נעשו בבתיהן, לעומת מעל ל- 90% מדקירות הגברים שהתרחשו במקומות ציבוריים. 

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

המחקר, נועד לבחון נתוני פציעה כתוצאה מפגיעות סכין בקרב נשים ו-גברים ולצורך שיפור צורת הטיפול הנדרשת בעת הצורך. פרופ’ בוריס קסל, מנהל המערך הכירורגי במרכז הרפואי הלל יפה, שניהל את המחקר; “עם השנים, אנו עדים לכך, כי הפציעות בקרב נשים חמורות יותר ולכן, עלינו לבחון מחדש את סוג הטיפול הנדרש”.

המחקר, אשר בוצע על ידי רופאים מ’המערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה’ בעיר חדרה ובשיתוף המכון הארצי לרישום טראומה על שם גרטנר, סקר וניתח נתונים כפי שהתקבלו מכלל מרכזי הטראומה השונים במדינת ישראל, ביניהם; המרכז הרפואי הלל יפה.

המחקר כלל את כל מקרי הדקירות משנת 1997 ועד 2016 בהם אושפזו הנדקרים. מתוך 9173 מקרים שנאספו, 8745 מקרים היו דקירות גברים ו- 428 דקירות נשים.

“מטרת המחקר הייתה לבדוק מהן הפציעות השכיחות ביותר כתוצאה מ‘דקירות סכין’ הן בקרב נשים והן בקרב גברים, ואת מידת חומרתן ובהתאם לתוצאות, לבחון האם סוג הטיפול המקובל כיום, אכן תואם למצב הפגיעה” – מציין פרופ’ בוריס קסל, מנהל ‘המערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה‘ בעיר חדרה.

“במחקר שמנו דגש על פציעות נשים והשערתנו הייתה שפציעותיהן הפכו להיות חמורות יותר מאשר בגברים, עד לכדי סכנת חיים ממשית ולכן, יש צורך להיערכות נכונה הכוללת התערבות כירורגית.

על מנת לאמת את התצפית הקלינית, ביצענו מחקר השוואתי מקיף בין נשים לגברים בנוגע לפציעות סכין, שכלל את סוג הפציעות, חומרתן, היכן נעשות ומהו אופן הטיפול הדרוש” -הוסיף פרופ’ קסל.

על אף שהמחקר בא לבדוק, בראש ובראשונה, האם ההערכות הרפואית בטיפול בפציעות סכין בקרב נשים וגברים נכונה והאם יש צורך בטיפול שונה בין שני המינים, הרי שהתוצאות שקיבלו החוקרים, הפתיעו במקצת גם אותם; חומרת הפציעות כתוצאה מדקירות הסכין בקרב הנשים היו קשות ואנושות הרבה יותר מדקירות הגברים.

█ האלימות גואה, הנשים משלמות את המחיר

הדקירות אצל הנשים היו מורכבות יותר מכל הבחינות. הן נזקקו ל-יותר ימי אשפוז, ניתוחים וטיפול נמרץ. 18% מן הנשים, סבלו מפציעות מסכנות חיים לעומת 11% בקרב הגברים. כ- 15% ממקרי הדקירות בקרב הנשים היו פציעות חזה ובטן, שלרוב מוגדרות כפציעות קשות, לעומת 10% בקרב הגברים.

עוד נמצא, כי כל אישה חמישית, נזקקה לאשפוז מעל לשבוע ימים, עקב פציעה חמורה- פי 2 לעומת גברים (בגברים הסטטיסטיקה היא 1 ל- 10).

עוד עלה במחקר, כי 17 מתוך 428 ממקרי הדקירות של הנשים הסתיימו ב-מוות, דהיינו; כ- 4% מסך המקרים, בעוד שבקרב הגברים שיעורי התמותה עמדו על 1% (זאת למרות נתון מדאיג כשלעצמו של 8745 מקרי דקירה בקרב גברים).

הבדל נוסף שנמצא הוא במיקום הגאוגרפי בו התרחש מקרה הדקירה. כ- 95% ממקרי הדקירות בקרב נשים התרחשו בבית, סביבה שאמורה להיות מוגנת ובטוחה. לעומת זאת, מעל ל-  90% ממקרי דקירות הגברים התרחשו במקומות ציבוריים.

עוד נמצא, כי פציעות ידיים בקרב גברים, היו גבוהים פי 2 מאשר בנשים, דבר המצביע על חוסר היכולת של הנשים להתגונן מול התוקף.

פציעות סכין בקרב נשים פוגעות יותר במערכות החיוניות של הגוף מאשר בגברים. אחוז הפציעות המוגדרות כמסכנות חיים גבוה יותר, לכן מבחינה קלינית, יש לבחון מחדש את הגישות הטיפוליות הקיימות.

“על הרופאים לגלות ערנות רבה יותר לאופן הטיפול בפציעה מסוג זה לאור אופיין המדרדר והקשה של פציעות אלה.

גם מהבחינה החברתית, לא ניתן להתעלם מהתוצאות המדאיגות של המחקר שהוכיחו בבירור, כי דקירות נשים אינן נעשות במטרה להפחיד או לאיים עליהן אלא במטרה מכוונת להרוג. לדעתי, זוהי מסקנה מפחידה למדי שמעידה על החברה בה אנו חיים וחייב להימצא לה פתרון הולם ולמגרה ככל הניתן”. סיכם פרופ’ קסל, מנהל ‘המערך הכירורגי של המרכז הרפואי הלל יפה.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן