בעולם חדשות בריאות מחלות - כל מה שרצית לדעת

מחלת החצבת באירופה: התחסנו לפני שתטוסו לכל יבשת אירופה

מחלת החצבת מתבטאת תחילה בחום גבוה, נזלת, שיעול, עיניים אדומות ורתיעה מאור. ביום הרביעי או החמישי מופיעה תפרחת בצבע אדום כהה. התפרחת מתחילה בצוואר ומתפשטת בהדרגה לעבר הפנים, הגוף והגפיים ◄ יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רופא ב'מרפאת מטיילים' לגבי אפשרות לקבלת החיסונים במסגרת מרפאות המטיילים בארץ.
0
0
מחלת החצבת מתפרצת באירופה: התחסנו לפני שתטוסו בצילום: ילדה שנדבקה במחלת חצבת | הדמייה | עיבוד צילום: שולי סונגו©
ילדה שנדבקה ב-חצבת

האם מחלת חצבת (Measles) מתפרצת וחוזרת. נתחיל בצפירת הרגעה, בישראל, לא דווח על החצבת! אבל מחלת החצבת, מרימה ראש בכל יבשת אירופה, שכבר נכנסת לכוננות. זאת בעקבות דיווחים, כי מראשית השנה (ה-1 בינואר 2017), מצבעים על כך, כי עד כה, נתגלו 6,000 מקרי חצבת ברחבי אירופה. על פי שגרת החיסונים בישראל, יש להתחסן בגיל 12 חודשים ואילך ובכיתה א’. מי שלא חוסן נגד חצבת במסגרת שגרת החיסונים, צריך להתחסן על פי הוראות משרד הבריאות.

רוצים עוד עדכונים? הצטרפו לכאן נעיםבפייסבוקאו בטוויטר.

סוכנויות החדשות מדווחות על זיקה בין מספר התפרצויות החצבת במדינות של האיחוד האירופי לבין ההתפרצות המחלה במדינת רומניה, הנמשכת מאז השנה שעברה ובאחרונה, דווח על מקרי מחלת חצבת נוספים, חרף מתן חיסונים מוגבר.

חוץ מרומניה, דווחו על התפרצויות של מחלת חצבת גם במדינות הבאות; אוסטריה, איטליה, איסלנד, בלגיה, בולגריה, גרמניה, דנמרק, הונגריה, פורטוגל, סלובקיה, ספרד, צ’כיה, צרפת, שוודיה.

בנוסף להתפרצויות של חצבת הקיימות במדינות באזורי אפריקה, דרום מזרח אסיה ומערב האוקיינוס השקט, בלט בדיווח התפרצויות המחלה גם בארצות; אוסטרליה וארה”ב.

מבדיקות עולה, כי הרוב המכריע של החולים ב‘מחלת החצבת’ כלל אינם מחוסנים כנדרש כנגד המחלה.

על פי משרד הבריאות, יש להמשיך לנקוט בצעדי מניעה כמו להתחסן לפני שיוצאים את גבולות הארץ אל אירופה והארצות המוזכרות והמשיך בשגרת החיסון בישראל כנגד חצבת, הניתן במסגרת שגרת החיסונים החל מגיל 12 חודשים ואילך ובכיתה א’.

מחלת החצבת

מי שנולד במדינת ישראל החל משנת 1958 עד שנת 1977 כולל ולא חלה בחצבת, צריך להשלים את החיסון (מנה אחת או שתי מנות, בהתאם לגיל ומצב החיסון) על פי הנחיות משרד הבריאות.

הנוסעים לחוץ לארץ ואנשים שלא קיבלו את החיסון במסגרת שגרת החיסונים, צריכים בחיסון. יש להתייעץ עם הרופא המטפל או עם רופא ב‘מרפאת מטיילים’ לגבי אפשרות לקבלת החיסונים במסגרת מרפאות המטיילים בארץ.

אלה (מבוגרים) שלא חלו בעבר בחצבת ולא קיבלו שתי מנות חיסון כנגד הנגיף, מומלץ להם להשלים את קבלת החיסון. כשהחיסון נגד חצבת, ניתן בשתי מנות בהפרש של 4 שבועות, זו מזו. יצוין, כי מי שלא חוסן במסגרת שגרת החיסונים, צריך להתחסן על פי הוראות משרד הבריאות, המפרסם דרך קבע באתר המשרד;

מהי חצבת?

חצבת היא אחת המחלות הזיהומיות השכיחות ביותר בעולם, גם כיום בעידן החיסונים. הגורם למחלה הוא נגיף (וירוס). הנגיף מועבר בהדבקה דרך מערכת הנשימה. תקופת הדגירה נעה בין 10 ל- 14 ימים, ובעקבותיה מופיעים; עליית חום, נזלת, שיעול ודלקת הלחמיות.

מאפייני המחלה

3-4 ימים לאחר הופעת החום מופיעה פריחה, שמתפשטת מהראש ומהצוואר, ומכסה בהדרגה את כל הגוף. הנגעים בעור נקודתיים ומרובים תחילה ונוטים להתלכד לפריחה המכסה שטחי גוף נרחבים. הפריחה מתחילה להחוויר ביום השלישי להופעתה, ולכך מתלווה, בדרך כלל, שיפור בתחושת החולה.

בתחילת המחלה, החולה אינו סובל אור ומעדיף להישאר בחושך. לאחר חלוף הפריחה, שכיחה נוכחותם של כתמים חומים על פני העור, והרופא המנוסה יכול להסיק שהחולה החלים ממחלת החצבת.

סיבוכים אפשריים

​שכיחים סיבוכים, כמו; דלקת אוזן תיכונה ודלקת ריאות (לרוב בעקבות זיהום משני חיידקי). דלקת המוח נדירה, אך מסוכנת. קיימים גם סיבוכים נדירים שתוקפים את החולה עד 10 שנים לאחר חלוף החצבת (SSPE). דלקת המוח יכולה לגרום באיטיות לפגיעה קשה ובלתי הפיכה במערכת העצבים המרכזית, הכוללת הידרדרות שכלית ופרכוסים.

משרד הבריאות, יוצא בקריאה לציבור להתחסן נגד מחלת חצבת | עיבוד צילום: שולי סונגו©
חיסון נגד מחלת חצבת

המחלה יכולה לגרום גם לדלקת בחלל הפה, בקרנית העיניים, במערכת העיכול ולשלשולים. בשנים האחרונות אנו עדים לפגיעה בכבד, המתבטאת בהפרעה בתפקודי הכבד, בדרך כלל ללא צהבת בעור ובלחמיות.

בארצות מתפתחות, שבהן אין חיסון מסודר, החצבת גורמת לתחלואה קשה ולאחוז תמותה גבוה, בדרך כלל של תינוקות ושל ילדים קטנים, הסובלים מתת-תזונה, במיוחד מחוסר בחלבון.

היסטוריית המחלה בישראל

בשנות ה- 50‘ היו בארץ ישראל, אלפי דיווחים של מקרי תחלואה בכל שנה. מאז הכנסת החיסון בשנת 1967, חלה ירידה מתמדת במספר החולים, אולם, עדיין ישנן התפרצויות של המחלה, המתרחשות בעיקר באוכלוסיות שאינן מחסנות את ילדיהן.

בשנת 2003, אירעה התפרצות של חצבת בה חלו 60 ילדים תוך שבועיים, באוכלוסייה שלא התחסנה כשגרה. ילדה אחת מתה מן המחלה באותה התפרצות.

בשנים; 2008 -2007 בעקבות תייר חולה שהגיע מאנגליה, המחלה שוב התפשטה בקרב אוכלוסייה שלא התחסנה כשגרה ותוך מספר חודשים דווח על 1,452 מקרי חצבת שמרביתם באזור ירושלים. המידע הוא מאתר משרד הבריאות.

החיסון

​בשנות ה- 60 הוחל בחיסון בנגיף חי מוחלש, אשר הוכיח את עצמו בהורדה דרסטית של התחלואה בחצבת בקרב מקבלי החיסון. עם הזמן התברר שקיימות התפרצויות של המחלה בפנימיות, בצבא ובמגזרי אוכלוסין שאינם מקפידים על ביצוע החיסון, אותם מוקדים מפיצים את הנגיף.

החיסון מורכב מוירוס חי מוחלש. תחילה הומלץ לחסן ילדים בגיל 15 חודש, אך בעקבות גלי מחלה הוחלט להקדים את החיסון לגיל שנה. הוכח שמתן חיסון בגיל מוקדם יותר, כדוגמה בגיל 6 חודשים, אינו יעיל, בגלל נוגדנים מנטרלים שהילד רכש מאמו עוד בתקופה העוברית, והועברו אליו דרך השליה.

בתוכנית החיסונים הנוכחית, מקבלים ילדי בית-הספר חיסון נוסף נגד נגיף החצבת, וקרוב לוודאי שמנת דחף זו תקטין עוד יותר את הסיכויים להופעת המחלה.

מי צריך להתחסן?

  • מי שנולד לפני 1957 נחשב למחוסן באופן טבעי ולכן אינו צריך לקבל חיסון. (באותן השנים לא ניתן החיסון בעולם).
  • ילידי 19661957 נחשבים למי שאינם מחוסנים למרות שחלקם הגדול היה מחוסן באופן טבעי. משרד הבריאות ממליץ להתחסן רק במידה והתקיימה חשיפה לחצבת. באותן השנים ניתן חיסון בעולם, אולם לא בישראל.
  • ילידי 19771967 נחשבים מחוסנים ב- 95%. משרד הבריאות ממליץ להתחסן במנה אחת, רק במידה והתקיימה חשיפה לחצבת. באותן השנים, ניתנה מנת חיסון אחת בישראל.
  • לילידי 1978 ואילך, ניתנו 2 מנות חיסון לחצבת ולכן התושבים נחשבים מחוסנים. משרד הבריאות, קובע, כי כאשר מתקיימת חשיפה לחצבת, יש לבדוק האם האדם מחוסן לפי שגרת החיסונים ולהשלימם בהתאם לצורך.

היכן מתחסנים?

חיסונים נגד המחלה, לנחשפים למחלת החצבת, ניתן לקבל בלשכות הבריאות הקרובות למקום המגורים. יש להצטייד בפנקס חיסונים.

תופעות לוואי לחיסון

​הואיל והחיסון ניתן בנגיף חי מוחלש, הוא עלול לגרום למחלה קלה, שיכולה להימשך כמה ימים, ולהופיע כשבוע לאחר החיסון. סיבוכי המחלה, עקב החיסון נדירים ביותר. אין לתת את החיסון לחולים בעלי מערכת חיסונית מדוכאת מכל סיבה שהיא.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

Add Comment

Click here to post a comment

אתר זה עושה שימוש באקיזמט למניעת הודעות זבל. לחצו כאן כדי ללמוד איך נתוני התגובה שלכם מעובדים.

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן