
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, יעקב (קובי) זריהן תת-ניצב בדימוס במשטרת ישראל, דורש היום (יום רביעי, כ”ט בסיון התשפ”ה) נחרצות מחברות התעופה לעמוד בהוראות החוק ולהציע לצרכנים שטיסתם בוטלה – לא רק החזר כספי, אלא גם כרטיס טיסה חלופי.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל ’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות הוותיק של כל המדינה‘ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
הבהרה זו, מגיעה בעקבות מקרים שאירעו במהלך מבצע עָם כְּלָבִיא (“מלחמת ישראל–איראן“) בהם חברות התעופה הציעו לצרכנים שהיו בדרכם לישראל רק את האפשרות לקבלת החזר כספי, מבלי להציע חלופה לטיסה עצמה.
מצב זה, גרם נזק כספי משמעותי לצרכנים, שכן מחירי הטיסות למדינת ישראל, זינקו באופן ניכר מאז הרכישה המקורית.
“הובא לידיעת הרשות, כי במהלך מבצע ‘עמוד כלביא‘, לצרכנים אשר טיסתם לישראל בוטלה הוצעה רק האפשרות לקבלת התמורה ששולמה בעת רכישת הכרטיס, זאת ללא הצעת כרטיס חלופי בהתאם לדין”, מציין מר זריהן בפנייתו למנכ”לי חברות התעופה “אל על“, “ארקיע” ו”ישראייר“.
█ “להעניק לצרכנים את אפשרות הבחירה בין חלופות של החזר תמורה או טיסה חלופית בהתאם לדין…”.
“מצב זה יצר נזק כספי לצרכנים שכן, על פי הידוע לנו, מחיר הטיסה לישראל בעת הנוכחית יקר משמעותית ביחס למחיר וברכישה המקורית ושבהתאם לו ניתן ההחזר הכספי, דבר שיצר פגיעה צרכנית ב-חסרון כיס בנוסף לפגיעה ביכולת להגיע ליעדם“.
הממונה על הרשות להגנת הצרכן ולסחר הוגן, מר זריהן, הדגיש, כי מדובר בזכות צרכנית מהותית, ועל פי חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), תשע”ב-2012.
יש להעניק לצרכנים את אפשרות הבחירה בין חלופות של החזר תמורה או טיסה חלופית בהתאם לדין.
“מדובר בזכות צרכנית משמעותית שהבחירה בה, כאמור בידי הצרכן“, סיכם זריהן את פנייתו, בציפייה לתשומת לב חברות התעופה לקיום הוראות החוק.
העתקים מהמכתב נשלחו גם אל שר הכלכלה והתעשייה ולמנכ”ל משרד הכלכלה והתעשייה.