הבחירות לכנסת ה-21 חדשות נגישות-נט נגישות כאן ישראל

טורם לשופט מלצר: הפסק שפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם, פנה ליושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, כב' שופט מלצר וכתב לו; "נעשה שימוש בשפה מתייגת ושלילית כלפי אנשים עם מוגבלות, שאינה נחלתם של פוליטיקאים בלבד, זו זולגת גם לשדרני החדשות, כאשר שדרנית חדשות קראה לאדם אחר אוטיסט ככינוי גנאי ◄בישראל 20% אנשים עם מוגבלות מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה בישראל, מדובר על ועל פי אמנת האומות המאוחדות בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות לשוויון ולהשתלבות בכל תחומי החיים.
0
0
נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מר אברמי טורם | עיבוד צילום: שולי סונגו
אברמי טורם

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מר אברמי טורם, פנה אתמול (רביעי, כ’ אדר ב תשע”ט) אל יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, כב’ השופט חנן מלצר, המכהן בבית המשפט העליון ומשנה לנשיאת בית המשפט העליון והמשמש כיום כיושב ראש ועדת הבחירות המרכזית לכנסת ה-21, בעניין שימוש בשפה מתייגת ומדירה במערכת הבחירות.

 ■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו אל נגישות-נט‘ ב’פייסבוק או ב’טוויטר‘.

לטענתו של מר טורם, אותן שטח במכתבו; “בימים האחרונים, אנו רואים מגמה מדאיגה במערכת הבחירות ובשיח התקשורתי אשר יש לה השלכות חמורות על השוויון של אנשים עם מוגבלות בישראל.

כחלק ממסע הבחירות, מפלגות שונות מעלות קמפיינים שליליים נגד המתמודדים מולם ומתנגחים בהם ברמה האישית באמצעות שימוש במונחים ותיוגים מתחום המוגבלות“.

 מר טורם, המשיך וטען, כי; “בין היתר הופץ סרטון המציג את אחד המועמדים כאדם מגמגם מתוך מגמה לייצגו גם כמתמודד עם מחלת נפש, באמצעות מסרונים שנשלחו, נאמר, כי אותו המועמד לוקח תרופות פסיכיאטריות ובשבוע שעבר, לעגו לפרשן חדשות שנפצע במלחמת יום כיפור על הכוויות המכסות את פניו”.

נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים, מתריע במכתבו, כי; “שימוש בשפה מתייגת ושלילית כלפי ‘אנשים עם מוגבלות’ אינה נחלתם של פוליטיקאים בלבד, זו זולגת גם לשדרני החדשות, כאשר שדרנית חדשות, קראה לאדם אחר ‘אוטיסט’ ככינוי גנאי.

דוברת מחוז מרכז והיחידות המקצועיות של משרד המשפטים, עורכת דין שיר נוי-פיינר, מוסיפה לאתר ’נגישות-נט‘ כי; “מאוחר יותר הובא אמש (ד’) לידיעת הנציב, כי אותה כתבת הכחישה נמרצות את הדברים והבהירה בהודעה מטעמה, כי לא השתמשה במילה אוטיסט.

שבפנייתו במכתב אל יושב ראש ועדת הבחירות המרכזית, כב’ השופט מלצר, כתב, מר אברמי טורם; “מהציבור, אשר זכאים על פי החקיקה בישראל 20% אנשים עם מוגבלות מהווים חלק בלתי נפרד מהחברה בישראל, מדובר על ועל פי אמנת האומות המאוחדותאוּ״ם) בדבר ‘זכויות אנשים עם מוגבלות’ לשוויון ולהשתלבות בכל תחומי החיים.

מדינת ישראל מחויבת לפעול לשוויונם, להסרת החסמים העומדים בפניהם ולמיגור העמדות השליליות. וודאי אסור להשתמש ב’מוגבלות’ ככינוי גנאי. אנו בנציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, מבהיר; עמלים רבות על שינוי השיח והמושגים המדוברים בחברה הישראלית.

טורם; למגר תופעות אלה ולפנות לראשי המפלגות באמירה ברורה, כי השימוש בכינויי הגנאי הללו, ייפסק לאלתר. שפה מייצרת מציאות

לתיוג מועמד כבעל מוגבלות נפשית, כאוטיסט או כל מוגבלות אחרת אין ולא יהיה מקום בשיח הציבורי. לשימוש בשפה זו במרחב הציבורי משמעות מרחיקת לכת על היחס לאנשים עם מוגבלות מצד החברה כולה.

נבקש להבהיר, כי מכתבו של הנציב, עוסק אך ורק בבעיה שבתיאור אנשים עם מוגבלות כביטוי גנאי וכתופעה המתפשטת בשיח הציבורי והפוליטי. הדוגמה שהביא הנציב לגבי כתבת חדשות, הסתמכה על פרסומים ותמלולים סביב אירוע זה ברשת האינטרנט.

צר לנו אם מנוסח מכתבו של הנציב, הובן כאילו הוא קבע עובדות בעניין זה, דבר שאין ביכולתו לעשות”. אמרה הדוברת.

“עלינו לזכור, הדגיש מר טורם; “שעם סיום מערכת הבחירות, החברה הישראלית ובתוכה אנשים עם מוגבלות, משפחותיהם וחבריהם תיאלץ להתמודד עם התוצאות. אלו עלולות להיות פגיעה משמעותית בשוויון, שימוש בשיח מדיר שאין לו מקום והעמקת הסטיגמה כלפי אנשים עם מוגבלות.

נבקשך לפעול בנחישות, כדי למגר תופעות אלה ולפנות לראשי המפלגות באמירה ברורה, כי השימוש בכינויי הגנאי הללו, ייפסק לאלתר. שפה מייצרת מציאות ובמקרים שתוארו, לשפה, יש כח והשפעה שליליים על שוויונם של אנשים עם מוגבלות“. סיכם, מר אברמי טורם, נציב שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות במשרד המשפטים.

0
0



אודות הכותב

כתב כאן ישראל

כתב כאן ישראל | כאן נעים, הוא חבר מערכת ו/או מידע שהובא / נשלח על ידי פרטיים ואו מוסדות ואו על ידי כותב שבחר להישאר בעילום שם ונבדק לפני פרסומו על ידי מערכת האתר. פניות בדואר האלקטרוני אל כתב אתר כאן נעים: kanisrael2018@gmail.com

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן