
חיל האוויר הישראלי מחילות האוויר הטובים בעולם, יודע להודות בטעויותיו ומחדליו וגם מפרסם אותם, מסיכום של תחקיר צבאי ל’תאונת מטוס הסופה’ לפי 4 חודשים בבסיס רמון ובה נספה רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, עולה, כי; חיל האוויר, לאורך השנים, הבין באופן בלתי מספק את הסיכונים הטמונים בתפעול מצבי נחיתה בתצורה א-סימטרית. בדיעבד, הוראות החיל וההכשרות שהתקיימו, לא היו בהלימה מספקת לפוטנציאל הסיכון.
■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן נעים’ ב’פייסבוק’ או ב’טוויטר’.
אם לא די בכך מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, הודיע, כי קיבל את מסקנות צוות התחקיר וציין, כי מדובר ב‘תאונה קשה’ וקבע הנחיות להמשך. כזכור, השבוע, לפני ארבעה חודשים לאחר התאונה הקטלנית בבסיס רמון בה נהרג רב-סרן אוהד כהן נוב ז”ל, הציג צוות התחקיר הצבאי את הדו”ח המסכם למפקד חיל האוויר.
מטרת התחקיר היא להציג את האירוע במלואו, לסכם את הסיבות שהובילו לתאונה, ולקבוע המלצות למניעת תאונות דומה בעתיד.

התאונה ארעה בעת “הליכה סביב“, לאחר נחיתה בתצורה א-סימטרית בתום גיחה מבצעית. מממצאי התחקיר, התברר, שלמרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס. הצוות נטש את המטוס והטייס, רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, נספה במהלך נטישת המטוס.
█ למרות שהצוות פעל על פי ההנחיות המקצועיות המוגדרות ולא נמצא כשל טכני, התפתח חוסר יכולת שליטה במטוס
בסיכום חקירת האירוע, הנחה מפקד חיל האוויר על שינוי נקודת העבודה בנושא נחיתה בתצורות א-סימטריות על-ידי הגדלה משמעותית של שולי הבטיחות. משמעות השינוי היא בחינה מקצועית הנדסית, ניסויי טיסה והתאמת כשירות אנשי צוות האוויר. עד השינוי, ימשיך חיל האוויר לטוס במגבלות שנקבעו מיד לאחר התאונה.
בנוסף, ציין מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל, כי חיל האוויר, ימשיך לפעול לשיפור תהליכי הלמידה בדגש על אירועי בטיחות.
עוד הנחה, כי הלקחים והמסקנות מאירוע זה, יוטמעו לכלל הלוחמים, גורמים נוספים רלוונטיים ואף יכללו בקורסי הכשרה פיקודיים בחיל, על מנת לחזק גישה ביקורתית אשר תסייע לאתר את שאינו מובן מאליו.
דובר צה”ל, הודיע, כי עיקרי התחקיר, כבר הועברו לידיעת המשפחה השכולה וכי אובדנו של רב-סרן אוהד כהן נוב זכרו לברכה, כואב למשפחתו ולצבא הגנה לישראל וכי הוא ימשיך וילווה את המשפחה השכולה.