חדשות נדל"ן רעידת אדמה רשויות מקומיות

חיים מסילתי על עצירת ‘תמא 38’: יש לזכור מטרת התמא להציל חיים

יושב ראש לשכת שמאי מקרקעין, חיים מסילתי; "הפתרון של מתחמים הוא 'פיתרון תיכנוני' שלא מתאים לכל אזור ולכל שכונה. יתכן וצריך בשלב ראשון לאפשר במקרים חדשים 'תמא 38' באזורים עם פוטנציאל סיכון גדול, כגון; אלו הנמצאים ליד 'השבר הסורי-אפריקאי' והמועדים לפורענות ורק אחר כך או במקביל בהיקפים קטנים יחסית בגוש דן ◄ אודי בלום מנכל מטרופוליס יזמות אורבנית בישראל על בלימת 'תכנית תמא 38'; "המשמעות המיידית היא עצירה ואף נסיגה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית. כך יצרה המדינה את משבר דיור הבא במו ידיה".
0
0
חיים מסילתי, יושב ראש לשכת שמאי מקרקעין ברקע: בניין במסגרת תמא 38 | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
חיים מסילתי

יושב ראש לשכת שמאי מקרקעין מר חיים מסילתי, מגיב לאור הפרסומים לאפשרות הריאלית על עצירת ‘תמא 38’ בעקבות מהלך תכנוני חדש, שאותו יוזם מינהל התכנון, בו ימופו , בין היתר אזורים שבהם ניתן יהיה להקים ‘פרויקטי תמא 38’ ואומר, כי לא ניתן לוותר על תמא 38, אלא אם תמצא חלופה מעשית.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

לדברי מר מסילתי; “יש להבין שמדובר בשני מישורים שונים. המישור האחד הוא המישור הכלכלי לגביו יש למצוא פתרונות שכן ישנן רשויות מקומיות אשר כבר אישרו ‘תוכניות מתאר’ כגון; “תכנית הרובעים” בעיר תל אביב.

כמו כן, ישנן בקשות שכבר קיבלו היתרים או נמצאות בשלבים מתקדמים בוועדות התכנון ולכן, יש לשקול בחיוב ביצוע תמא 38 לפחות בחלק מהמקרים. למישור זה, ניתן למצוא פיתרונות”.

יושב ראש לשכת שמאי מקרקעין מר מסילתי, מבהיר ומוסיף, כי; “ישנו גם מישור נוסף שלא מדברים עליו, הוא מישור ‘חיי אדם’. בסופו של דבר המטרה של תמא 38 היא הצלת חיים.

המטרה המקורית לא הייתה להעלות את איכות חייהם של הדיירים – אלא להגן עליהם מפני רעידת אדמה שסטטיסטית תתרחש מתי שהוא.

לדברי מסילתי; “הפתרון של מתחמים הוא ‘פיתרון תיכנוני’ שלא מתאים לכל אזור ולכל שכונה.

יתכן וצריך בשלב ראשון לאפשר במקרים חדשים ‘תמא 38’ באזורים עם פוטנציאל סיכון גדול, כגון; אלו הנמצאים ליד ‘השבר הסורי-אפריקאי’ והמועדים לפורענות ורק אחר כך או במקביל בהיקפים קטנים יחסית בגוש דן.

באזורים אלה הממשלה, צריכה “להכניס יד לכיס” כדי לממן את התמא או לתת ליזמים תמריצים, כדי להפוך העניין לכלכלי גם שם.

█ אודי בלום מנכל חברת מטרופוליס; “המדינה את משבר דיור הבא במו ידיה….

אודי בלום מנכל מטרופוליס יזמות אורבנית בישראל | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
אודי בלום

מר אודי בלום מנכל חברת מטרופוליס המקדמת כיום למעלה מ-2,500 יחידות דיור במסגרת התחדשות עירונית, מתייחס על האפשרות ל‘עצירת תכנית תמא 38’ ומציין, כי; “ההחלטה לבטל את ‘תמא 38’ בהתראה כל כך קצרה של כ-10 חודשים, היא לא פחות מהזויה.

מר בלום, מוסיף, כי; “לא מובן כיצד נלקחת החלטה כל כך משמעותית מבלי לנהל דיון רציני ומעמיק, כדי להבין את ההשלכות שלה.

מטרת התמא 38, הייתה לחזק את המבנים ברחבי ישראל לעמוד מפני רעידות אדמה ו‘ירי טילים’.

האם עמדנו במטרה הזו? תוכניות פינוי בינוי נכונות ויעילות יותר, אבל הבירוקרטיה שלהן כל כך סבוכה שכל תכנית כזו, זקוקה למינימום 10 שנים עד ליציאה לביצוע.

אלא שהמדינה לא יצרה בינתיים התאמה בין ביטול התמא 38 לקיצור הליכים בפינוי בינוי, והמשמעות המיידית היא עצירה ואף נסיגה בהתחלות הבנייה במסגרת התחדשות עירונית. כך יצרה המדינה את משבר דיור הבא במו ידיה…”.

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן