חדשות כאן ישראל קהילה

השרה גמליאל, הישג ענק: ותיקי יוצאי רומניה יוכרו כניצולי שואה

עד 200,000 ש״ח לכל ניצול ולמשפחתו - ממשיכים בעשייה שלנו למען אזרחי ישראל. הפעם, עשינו תיקון היסטורי למען ניצולי השואה יוצאי רומניה ומשפחותיהם:

פורסם על ידי ‏גילה גמליאל - Gila Gamliel‏ ב- יום חמישי, 18 ביולי 2019
השרה לשוויון חברתי חברת כנסת (סיעת הליכוד) הגב' גילה גמליאל, לא הסתירה את שביעות רצונה והכריזה, כי; "זהו יום של צדק היסטורי, שבא לאחר עשרה חודשי משא ומתן אינטנסיביים מאוד. הפיצוי הכספי לא ישיב את האובדן ולא יוכל לכסות על הכאב והטרגדיה ◄זאת ועוד; גם 'יורשי יוצאי רומניה' שנולדו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1.6.2002, יוכלו לתבוע פיצוי מממשלת גרמניה.
0
0

יהדות רומניה שערב ערב מלחמת העולם השנייה, חיו ברומניה כ-850,000 יהודים, כ-4.5% מאוכלוסיית המדינה, היא קהילה יהודית עתיקה, מפוארת וחשובה אשר חלקים גדולים ממנה הושמדו בשואה וחלק ממנה עלו לישראל ואלה ששרדו עד היום, כ-8000 אזרחים ותיקים יוצאי רומניה, זכו היום (חמישי, ט”ו בתמוז התשעט) לאחר 10 חודשי מאמץ בלתי נלאה של משלחת שמינתה כב’ השרה גילה גמליאל והמזכה אותה בהישג מדיני היסטורי, לאחר שממשלת גרמניה אישרה אותם כניצולי שואה של יהדות רומניה.

■ רוצים עוד עדכונים? הצטרפו ל’כאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה ב’פייסבוק’ או בטוויטר.

השרה לשוויון חברתי גילה גמליאל ברקע: פרעות יאשי "פוגרום יאשי" ברומניה ביוני 1941 שהחלו השמדת יהדות אירופה | עיבוד צילום: שולי סונגו ©
השרה גילה גמליאל

השרה לשוויון חברתי חברת כנסת (סיעת הליכוד) הגב’ גילה גמליאל, לא הסתירה את שביעות רצונה והכריזה, כי; “זהו יום של צדק היסטורי, שבא לאחר עשרה חודשי משא ומתן אינטנסיביים מאוד. הפיצוי הכספי לא ישיב את האובדן ולא יוכל לכסות על הכאב והטרגדיה.

אך יש בו כדי לשפר משמעותית את רווחת חייהם של אלפי ניצולים. נמשיך לפעול להכרה גרמנית בזכאותם של עוד אלפי ניצולים שטרם הוכרו, בין שהם יוצאי רומניה ובין שהם יוצאי מדינות נוספות.

לממשלת ישראל, יש חובה ואחריות כלפי ניצולי השואה, רווחתם והצדק לו הם זכאים. כשרה לשוויון חברתי וכבת לניצולת שואה, אני גאה על הזכות להוביל יחד עם משרד החוץ וועידת התביעות את המאמצים המדיניים בתחום החשוב הזה וכולי תקווה וביטחון שנגיע להישגים נוספים”.

משמעות ההחלטה שפורסמה הערב, היא, כי ממשלת רומניה, תקציב עתק של מאות מיליוני אֵירוֹ (€) לרווחתם של אותם ניצולים אשר יתבטא בקצבה חודשית (רנטה), פנסיה או קצבה מהסכם השילומים לפי תבחינים שיגובשו בין ממשלת ישראל לרומניה.

הערכה היא הקצבה תנוע, בין 100-200 אֵירוֹ. עוד יצוין, כי סכום זה, ישולם לניצולים גם רטרואקטיבית לעשרים השנה האחרונות, כך שכל ניצול, יקבל סכום של כ-96,000 ₪192,000 ₪, נוסף על הרנטה שיקבל מעתה ואילך.

עולה, כי הפיצוי הרטרואקטיבי לבדו בחישוב כולל, יכול להגיע לכדי 1.53 מיליארד ₪ אשר יחולקו בין כלל הניצולים.

 הטענה, שהוכרה היום על ידי הגרמנים כצודקת, התבססה על שורת מחקרים שיזם והוביל המשרד לשוויון חברתי.

דוברת המשרד לשוויון חברתי הגב’ נאוה פיטוסי, מסרה לפורטלכאן ישראל | כאן נעים | אתר החדשות המקומיות של כל המדינה’ כי; זאת ועוד; גם ‘יורשי יוצאי רומניה’ שנולדו לאחר 1910 ונפטרו לאחר 1.6.2002, יוכלו לתבוע פיצוי מממשלת גרמניה.

8000 האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה, שיוכרו על ממשלת גרמניה כניצולי שואה, יזכו גם לקצבה חודשית מ‘הרשות לזכויות ניצולי השואה’ במשרד האוצר.

על פי החשבון הקיים, כל אחד מהם יהא זכאי לקצבה חודשית של כ-2,000 ₪.

ההכרה לאזרחים ותיקים יוצאי רומניה, תינתן מ-20 ערים שונות (יפורטו למטה*) אשר שהו ב’גטאות פתוחים’ (כל אלה שנולדו עד 1928) ו/או עבודתם בהם,עלו ארצה לאחר 1.10.1953 ואשר לא היו זכאים עד כה לקצבה חודשית מאת הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר.

באשר לאלפי האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה שכבר זכאים לקצבה חודשית מטעם הרשות לזכויות ניצולי השואה במשרד האוצר, יוכלו גם הם, לאור ההכרה הגרמנית, להגיש בקשה לקצבה חודשית מהמוסד לביטוח סוציאלי בגרמניה.

נדגיש, כי במהלך עשרת החודשים האחרונים, נתקיים משא ומתן אינטנסיבי מאוד בין ממשלות ישראל וגרמניה שעסק בשאלת הגדרת 8,000 האזרחים הוותיקים יוצאי רומניה כניצולי שואה.

הטענה הישראלית, שהוכרה היום על ידי הגרמנים כצודקת, התבססה על שורת מחקרים שיזם והוביל המשרד לשוויון חברתי.

נציין, כי את השיחות שנתקיימו בחודשים הללו וכמו גם את מפגש ההצהרה היום, הוביל צוות שמינתה השרה לשוויון חברתי הגב’ גילה גמליאל בראשותו של מנכל משרדה אבי כהן סקלי וכלל גם את פרופסור דן מיכמן, דר’ שרה רוזן והגב’ יעל נידם מיד ושם וכן את השליח המיוחד של משרד החוץ השגריר דן האזרחי.

רשימת הערים של הגטאות הפתוחים*;

  1. יאס,
  2. בוטושאן,
  3. טרגו מורש,
  4. גלץ,
  5. פוקשאן,
  6. טקוץ,
  7. רומן,
  8. פייטרהניימץ,
  9. ברלד,
  10. ווסלוי,
  11. אלבה יוליה,
  12. קוסטאנצה,
  13. טרגוניימץ,
  14. הרלאו,
  15. בוזאו,
  16. רומניקוסראט,
  17. שטפנשט,
  18. קריובה,
  19. פאשקן,
  20. בקאו.

 

0
0



אודות הכותב

משה נעים

עורך אתר כאן ישראל ("כאן נעים") בלי מורא ובלי משוא פנים. עיתונאי מגיל 14. עובד כיום באינטרנט. בן 70, אב לעורך דין אלירן נעים. לר' אביב נעים ול-חלי כהן-נעים, סבא מאושר ל-7 נכדים; רפאל, דוד, אוריאן, מילה שרה, אריאל, עלמה ו-אביגיל. המוטו; "אילו לחיים הייתה מהדורה שנייה, הייתי מתקן בה את כל השגיאות...".

ארכיון כתבות ‘כאן ישראל’

ברכת ראש הממשלה נתניהו ליום העצמאות ה-75

הדלקת המשואות ופתיחת חגיגות יום העצמאות

דבר ראש הממשלה ביבי נתניהו

דילוג לתוכן